Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett6-kattungeprat
Läst 6441 ggr
barkens
1

Blocket-annons som upprör

Såg denna annons, maine coon, jättedyra utan stamtavla. Fattar inte varför någon skulle betala så mkt och katten är en huskatt.

Men ett bra sätt att lura folk som inte är så pålästa?! *upprörd

http://www.blocket.se/jonkoping/Silver_maine_coon_ungar_37982900.htm?ca=6&w=3

christine58
0

Dom där har hur mycket annonser som helst, nästan nya kattungar varje månad.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

LaSadie
0

Fy farao vad illa. Silver som inte så himla ovanligt heller… Ja om man inte säljer mer stamtavla som inte är det dyraste och skiter i tester mm. så tjänar man en hacka

LaSadie
0

Det man kan göra är att ta en prtsc och anmäla dem till skatteverket. Hittat två och med de två om priset inte har sänkts har de fått in 35 000 kronor

alskadeida
0

Mailade de tidigare samma dag annonsen kom men fick inget svar.

Sa att de inte är seriöst och hon säljer huskatter.

Helt konstigt detta.

Blir tokig.

Fridaybrew
0

hon får en del kullar ja :
http://youtrade24.com/se/ad/2189/Maine-Coon-ungar

16 500 kr på den kullen som föddes v 12 år 2011

/Fridaybrew

barkens
1

Hon skrev svar till mig att föräldrakatterna har stamtavla och vunnit massa priser och kostade 12000 kr/st i inköp, därför tycker hon det är legitimt att ta "åtminstone hälften" för avkommorna. Samt att silver är en så ovanlig färg, och att efterfrågan styr priset.
Hon ifrågasatte även varför JAG tyckte att stamtavla och ett lågt pris var viktigt! Nu citerar jag slutklämmen rakt av här: "Beviserna för att de är renrasiga hittar du hos oss: underbara föräldrar med stamtavlor och olika priser pappan har vunnit. Och dessutom säljes ungarna inte i säcken. Det syns lätt att de är äkta!"

Man blir alldeles förskräckt..vilka människor det finns. Om hon vill få fram friska, sunda mco så varför går hon inte med i en kattklubb, gör alla tester som ska göras, etc. Men det ligger väl inte i hennes intresse, uppenbarligen…..

Mona22
1

Tråkigt att hon gör såhär. hon förstör för de uppfödare som verkligen lägger ner pengar på att få fram friska kattungar och testar föräldrarna.

Man får ingen maine coon, man får en dyr huskatt för man har inget som helst bevis på att katten är mco Skrikandes

Usch för de som bara vill tjäna pengar och gör det på andras bekostnad.

barkens
0

#7 _"Man får ingen maine coon, man får en dyr huskatt för man har inget som helst bevis på att katten är mco"
_Exakt så skrev jag till henne Glad och det var det hon svarade på med den där slutklämmen jag citerade ovan. Hon vill väl inte förstå…

Dunderklumpens
0

Träffade på en besökare på utställning som var intresserad av en kattunge från denna "uppfödare", jag hoppas och tror att vi lyckades övertyga honom att söka sig till någon annan seriös uppfödare.

Jag undrar vad pappan vunnit för fina priser, för att ställa ut måste man ju vara med i kattklubb och då kan man ju inte föda upp huskatter direkt… Har ingen aning om vilka katterna är, uppfödarna till dem borde ju vara en smula besviken på köparen…

barkens
0

#9 Med tanke på att hon inte är av svenskt ursprung och att hon anger att föräldrakatterna kostande 12000kr/st, så kanske hon importerat dem, de kanske är omplaceringskatter från annat land, tänker jag.. men det är bara mina egna spekulationer.

ajnim
1

Jag har sett hennes annonser just nu har hon nya kattungar som kostar nåstan 6000 hon har hållit på i många år i annonsen visar hon bara bild på pappan och kattungarna inte mamman verkar skumt

saga97
2

kan ingen gå undercover spla in att hon säger att mammorna får ungar jämt och ingen försäkring mm…

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[Lillfjanten]
0

jag tycker nästan att det är otäckt att folk har sån koll på andra människor, vad de tjänar mm.. (tyvärr) så gör dessa uppfödare inget olagligt, de får faktiskt göra så här, men det bedrivs häxjakt och anmälningar till skatteverket.. löjligt, är det den svenska avundsjukan? så länge uppfödaren inte gör något olagligt med katterna, går utanför den svenska djurlagen så är det som det är. om folk nu vill ge ett antal tusenlappar för en katt med ett visst utseende, så får de väl göra det? (egentligen är det för mig lika illa att rasuppfödare tar kullar som de sen får rea ut för att bli av med)

Fridaybrew
2

Raskattsuppfödare seriösa som inte säljer till vem som helst kan råka ut för att behöva rea. Dessa har även mkt höga omkostnader för provtagningar och veterianär kosntader så det blir aldrig vinst på en kull i princip. däremot dessa usla bluffmänniskorna gör inte sånt som kostar pengar vilket naturligtvis gör att de inte har omkostnader vilket innebär att de faktiskt gör vinst.

Gör man vinst ska man naturligtvis betala skatt när det når över hobbynivån om det är en hobby. Är det en verksamhet så ska det skattas mycket tidigare. Det är inget konstigt med att man vill att folk ska betala skatt som de är skyldiga att göra.

Tycker häxjakten är positiv på de som förtjänar det, att inte betala skatt är ett brott vilket naturligtvis är olagligt.

Troligen förstår du inte betydelsen av hur destruktivt BYB är för samtliga katter och deras status. Då du själv tydligen inte verkar veta omfattningen av hur mycket arbete seriösa raskattsuppfödare lägger ner på sina kullar.

/Fridaybrew

LaSadie
2

#13 Tjänar man en viss summa på sin hobby så behöver man betala skatt.

[Lillfjanten]
0

#14 jag vet vad byb innebär, och vet DU, det är inte olagligt. Skilj på omoraliskt o olagligt. #15 sen får man ju dra av utgifter, det är väl så uppfödare gör? Kollar ni även upp folk som säljer varor på tradera, blocket mm?

Fridaybrew
2

#16 inte sagt att BYB är olagligt läs om läs rätt!!! Att inte betala skatt är olagligt svårare än så är det inte!

Raskattsuppfödare har omkostnader som gör att de är i princip plus minus noll. Byb säljer för nästintill lika mycket pengar men har ungefär 3000-5000 kr mindre i omkostnader per kattunge så det är bara att räkna på det.Varför har dom mindre omkostnader jo för att de skiter i allt som anses viktigt. De bryr sig varken om allt arbete som laggts ner av alla raskattsuppfödare innan dom, och de struntar i uppsatta hälsoprogram.

Sätt åt dom säger jag bara. Skattesmitning är uselt oavsett vem som gör det!

/Fridaybrew

[Lillfjanten]
0

#17  har inte sagt att du sagt att det är olagligt, det var min åsikt, läs om och rätt!

jag hoppas du jagar alla andra som har hobbies som kan gå plus. det finns sjukskrivna/sjukpensionärer som hantverkar och säljer, de går plus och kanske t.o.m. gör ett jobb de skulle kunna göra annars? ett exempel..

jag kan slå vad om att någon här i tråden ägnat sig åt olagliga handlingar som olaglig nedladdning mm. :)

Ps. hälsoprogram är rekommendationer, inget annat :)

Fridaybrew
1

Du insinuerade helt tokigt isf i #16 :

"#14 jag vet vad byb innebär, och vet DU, det är inte olagligt. Skilj på omoraliskt o olagligt."

Men låt gå, orka vara svenskalärare.

"Inkomster
I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
skattepliktiga."

Från skatteverkets folder om just hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

--------------------------

Att man väljer det man är engagerad innebär inte per automatik att man behöver lösa alla världsliga problem. Därför innebär det inte att jag måste jaga alla skattesmitare, jag väljer bara att belysa vissa. Känner du större ångest kring andra skattesmitare kan du starta andra relevanta trådar kring det.

Vi har dömda nämndemän i rättsystemet , Filips & Fredrik satt och rekomenderade torrents på piratebay medans de kommenterade Oscarsgalan. Så go ahead lös sveriges samhällsproblem, moder Teresa.

Tycker det bör vara acceptabelt att vara engagerad i en fråga utan att få krav på att man måste lösa alla andra problem först. Det är helt befängt krav och argumentationsteknik som du använder dig av.

/Fridaybrew

[Lillfjanten]
0

#19 inte mitt fel att du tolkade det på ditt vis :)

sen orkar jag inte läsa mer.. ha en bra dag!

LaSadie
1

#20 Ja man kan/ska dra av. Men eftersom de tar uppenbarligen flera kullar till ett pris som ibland motsvarar katter med stamtavla som genomgått alla tester så tjänar dom en hacka. Att inte scanna för hcm, röntga, vaccinera kattungarna+föräldrarna, chippa och besikta så tar man bort väldigt många kostnader, att bara köpa foder och sand är ibland den minsta kostnaden för att ha kattungar.

Du får nog gå igenom det du läser igen ;) _#14 jag vet vad byb innebär, och vet DU, det är inte olagligt. Skilj på omoraliskt o olagligt.
_Som författare av denna mening så förstår jag att du tolkar det annorlunda men du får se från ett annat perspektiv än ditt eget.

[Lillfjanten]
0

#21  även om de tjänar en hacka, är det avundsjuka som spelar in? om folk betalar vad de begär, det är inte värre än att folk säljer varor till överpris i butiker osv. jag kanske vill ha en skål som är inköpt för 20 kr men som jag verkligen vill ha trots att de begär 2000 kr för den. mitt problem, mina pengar.

och jag vet mycket väl vad jag skrev, ni behöver inte upprepa :) men jag kan ju omformulera mig eftersom ni verkar ha lite problem, JAG VET VAD BYB ÄR, MEN VET DU VAD, DET ÄR INTE OLAGLIGT. förstår ni bättre nu? det är bra om man försöker tolka lite olika själv också innan man påpekar, annars kan man faktiskt fråga snällt, sånt kommer man långt med. det är märkligt att folk ofta inte kan komma på tanken att det är en själv som kanske måste kunna se meningar från olika perspektiv. inte så svårt. det är som sagt omoraliskt att byb:a, men absolut inte olagligt, man får avla utan att gå efter hälsoprogram, de är som sagt bara rekommendationer.

jag stöder inte byb, men jag håller hårt på vad som är lagligt och inte. sen kan folk tycka och tänka vad de vill om det. det här börjar ju bli värsta kattliv (som familjeliv) haha..

LaSadie
2

#22 Nej det är inte avundsjuka. Visst är det upp till var och en vare sig man har kolla på vad som är huskatt eller inte, vad som är rätt att göra för att kattungen ska få en sådan bra start som möjligt.

Men att ta kull på kull med samma katter och tjäna en ordentlig hacka på det för att man inte gör det man SKA göra så är det fel.

MEN LÄS DETTA! NEJ DET ÄR INTE OLAGLIGT, VI HAR INTE PRATAT OM BYB ÄR OLAGLIGT ELLER INTE HELLER. UTAN ATT MAN SKA BETALA OM MAN TJÄNAR FÖR MYCKET PÅ SIN HOBBY.

Du har tyvärr missat hela poängen, om du öht läst inläggen eller inte vet jag inte, men det verkar uppenbarligen att du inte gjort det eftersom du tror vi pratar om byb är olagligt eller inte.

[Lillfjanten]
0

#23  OJ VAD DU SKRIKER!!

Gäller det alla hobbyer? tror du att alla "seriösa" uppfödare har koll och kvitton på sina utgifter? nej, jag tror absolut inte att tråden handlar om det är olagligt eller inte, men ni beter er som så. att jaga folk och googla hit och dit är skrämmande.. sen OM katter far illa och det bedrivs avel som är olagligt enligt djurskyddslagen, det är en annan sak. det jag reagerar är på att folk som ser att det annonseras ut huskatter som de tycker kostar för mycket, då blir det liv i luckan. om folk vill betala det, så är det helt ok för mig. ser jag däremot att katten i annonsen är sjuk och det inte påtalas, då kan man anmäla osv. men att skriva till annonsörer och påtala att de tar för mycket för sina djur är löljligt tycker jag. så länge folk inte gör något olagligt så. och jo, jag tycker att det är avundsjukaoch otroligt nyfiket att ha koll på vad folk tjänar osv. det är inget som folk  har något med att göra. som taxeringskalendern, men det är helt ot.

läs om läs rätt. eller kanske vrida på det lite så att du kanske kan förstå det ur annan synpunkt?

LaSadie
1

#24 Gjorde som du ;)

Du har ytterst tilltro på uppfödare. Vi har koll på våra kvitton, iallafall jag och vet flera uppfödare som har koll på sina kvitton. Visst är det mindra skoj att se hur mycket back man går.

Men herregud är du trög i huvudet. Jag börjar allvarligt tro det.

Läs dina egna inlägg, du har uppenbarligen inte gjort det eftersom dina svar är som en gammal skiva som hackar.

Läs första stycket i #23

saga97
0

ingentkligen tycker jag att en katt är värd 2 000 kr minst men nu kan man få katt gratis

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[Lillfjanten]
0

#26 personligen så kan jag inte sätta ett värde på en katt. Men sysslar man med kattaffärer så,vill de ju ha.sin utgifter åter o lite till natirligtvis. Ser jag en katt jag prompt vill ha så får den kosta både 4-12000 kr. stamtavla eller inte om det blir en sällskapskatt.ställa ut katten kan man göra endå.man kansje skulle titta in på ötrenri o de seomdet finn s n .ågravänliga utställare med