Inne eller utekatt? Raskatt eller blandras?
Hej!
Vi ska flytta till hus och funderar då på att skaffa katt. Huset ligger i ett väldigt lugnt villaområde och precis utanför går en grusväg som inte är så trafikerad men då och då åker det ändå förbi bilar. Mycket skog, vildsvin osv.
Jag skulle allra helst vilja ha en renrasig Maine coon som utekatt men tvekar eftersom jag är rädd för alla risker. Stöldrisk, att den kan bli påkörd och även skadad av andra djur.
Väljer jag istället en blandras minskar väl stöldrisken tänker jag men de andra farorna kvarstår.
Eller borde jag ha katten som innekatt ändå trots att vi kommer bo i så lugnt område? För att minska alla risker. Det är lite som på landet.
Har någon erfarenhet och eller råd till mig?
De alternativ jag väljer mellan är alltså att skaffa en renrasig main coon som utekatt alternativt innekatt eller istället ha en blandras som utekatt.
Trivs katten lika bra ute som inne?
Testa här: https://katter.ifokus.se/
Hej,
är sedan 1 mån sedan ägare till en MC hona (okastrerad än så länge, utan stamtavla).
Asta är 6 mån och vad jag förstår en Svartsköldpaddsilvertabby MCO f22, om någon undrar😉.
Vi bor i hus i en mindre by Vinslöv med relativt stor tomt. Känner att jag inte vågar släppa henne lös som utekatt då det finns en större väg 300-500 m bort.
Vi tänker ha henne i löplina med sele på tomten och en lina nära huset där vi vistas i första hand. I sommar bygger vi en kattgård intill ett fönster och intill vår uteplats så hon kan gå ut o in som det passar henne när vi väljer att öppna ut.