Maine Coon iFokus

Maine Coon

Läst 79 ggr
Benderosaurus
2024-03-29 12:54
0

Omhändertagen Maine Coon Hona som börjar bli aggressiv

Hej,
Jag och min sambo har tagit över en Maine Coon hona i januari som är ca 3,5år. Vi hade väldigt bra kontakt med förra ägaren och fick med klösträd och bur samt en massa leksaker för att hon ska känna sig trygg. Vi pratade väldigt mycket om hur hon är och vad hon tycker om för att övertagandet skulle gå så smidigt som möjligt.

I början var hon väldigt kelig nyfiken och gosig. Varje kväll kom hon upp i soffan och vill gosa och spinna. Efter några dagar så upptäckte vi att hon skakade mycket på huvudet och kliade sig i öronen. Hos veterinären konstaterades det att hon hade en ganska långt gången öroninflammation som den förre ägaren inte behandlat.

Så en ganska dålig start med katt i en helt ny miljö med nya människor som ska ha örontvätt och droppar varje. Men hon var väldigt duktig och det gick faktiskt ganska smidigt utan en enda rivning eller fräsning och med godis som belöning när hon varit duktig. Till och med veterinären berömde henne för att hon var så snäll. Dock skulle vi även droppa Stronghold i pälsen för att vara säkra på att det inte var skabb i öronen och resultatet blev ett 1cm köttsår som såg ut som en frätskada!?

Vi har även gått på lite upptäcktsfärder med koppel i väntan på kastrering (som blev uppskjuten pga öronen) då den förre ägaren inte har kastrerat henne (!?) Det har inte varit några problem till nu de senaste veckorna.

Hon fräser och morrar när jag går ut med henne. Hon attackerar mig och sambon och rivs när vi försöker torka bort bajs som fastnat i pälsen. Hon hoppar inte upp och gosar med oss längre utan ligger på avstånd för sig själv och har börjat tugga på plast. Hon har även kliat upp såret som hade läkt där vi hade Stronghold så att såret nu är ännu större än vad det var från början.

Hon känns för övrigt lugn och spinner när vi går fram och klappar henne där hon ligger och hon äter även bra. Hon har till och med gått upp lite i vikt då veterinären påpekade att hon var under normalvikt men inte undernärd när vi var där med öronen.

Vi är så himla ledsna här hemma att hon har börjat med det här beteendet att hon attackerar oss, fräser och morrar så det vore skönt att höra om någon vet vad som plötsligt kan ha hänt?

Uppkatten
2024-03-29 13:57
1

Har ni varit på återbesök hos veterinären? Annars låter det som att ni bör börja där, så att hon inte t.ex. har ont någonstans. Fundera också kring att prova t.ex. Feliway + Zylkene för att minska hennes upplevelse av stress.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2024-03-29 13:58
2

Jsg tycker också att du kan hoppa över koppelpromenaderna just nu, eftersom det låter som att dessa stressar henne.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2024-03-29 14:01
2

Såret behöver du diskutera med veterinär, kanske går det att lindra klådan/obehaget något…?