Växa mer?
Har en maine coon tös hemma som blev 1 år runt nyår.
Alltid tyckt att hon varit lite tanig så hoppas att hon kommer lägga på sig lite nu efter kastreringen (början av dec). I allmänhet har hon en väldigt slank form. Hon väger nu 4 kg. Har för mig att i alla fall hennes mamma vägde runt 5 kg. Pappan vet jag inte.
På senaste månaden så har i alla fall "boxen" i ansiktet börjat framträda mer.
Jag vet att MCO växer tills dom är ca 5. Men hur mycket förändring i storlek kan man egentligen förvänta sig? Är det mer så att dom kommer lägga på sig lite mer hull och bli robustare eller växer dom i längd och höjd också?
Självklart är ju detta väldigt individuellt, det förstår jag ju.. Men vore kul att få höra hur mycket ni upplevt att era katter växt efter att dom fyllt 1 år. :)
(Bilden på henne är nån vecka gammal bara)

Egentligen är det helt fel att säga att de växer till de är 5 år eftersom det inte stämmer alls.
Jag säger själv alltid att de "utvecklas" upp till 5 års ålder, eftersom det är vad som verkligen händer.
Storleksmässigt växer de till ca 1-1,5 år ungefär… därefter handlar det inte om storleken i sig dvs. stomme, höjd, längd osv.
Vad gäller hull kan de ju lägga på sig alt. tappa under hela sin livstid precis som vi. En katt som blir kastrat vid 7 år kanske inte börjar lägga på sig förrän vid 7 medan en katt som kastreras vid 1 börjar lägga på sig redan då.
Sen utvecklingsmässigt är det en helt annan sak…. de fortsätter utvecklas till ca 5 år… dvs små detaljer förändras som öron, profiler, hakor, markeringar osv…. :-)
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
1# Tack för bra svar :) Då var det lite som jag misstänkte då :)
Hoppas nu att hon lägger på sig lite mer hull i alla fall nu efter kastreringen, tycker alltid hon varit smal och hon har aldrig varit en storätare. Men det är ju mest för hennes skull jag önskar det.
Stoleksmässigt i övrigt gör det inget om hon stannar som en "liten" stor katt. Hon är fin som hon är i mina ögon ändå <3 Var mest bara nyfiken :)
Att hon lägger på sig efter kastrering är inte alls omöjligt. - Dessutom kommer det förmodligen att hända massor utvecklingsmässigt under de närmaste åren.
Ser på min egen tjej, hon har alltid varit ganska robust i kroppen men ändå gett ett ganska "tanigt" uttryck. Senaste två åren (hon är 3 nu) har hennes ansikte breddats väldigt mycket.
Hon var väldigt ojämn när hon växte upp, växte en period på längden, en period på bredden och nästa på höjden, hade ibland svårt att hålla vikten.
Nu är hon som sagt tre årig kastrat på 6 kg och ger ett riktigt "maffigt" intryck - ja, förutom i fällperioder när hon tappar all päls. ;)
De flesta flickor jag sett som varit lite taniga under första året har ändå breddat på sig senare - men detta kan ju givetvis även hänga på hur äldre släktingar utvecklats.
MVH Lina