Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 1383 ggr
annieolin
0

2 frågor

Hej!

Har två saker som jag undrar lite över.

Ungefär hur gamla brukar era katter vara när ni tar ut dem i sele första gången? Och hur går ni tillväga? Tips och råd :)

Sedan är tanken att vi ska ta med vår tjej på det mesta vi gör, hem till svärföräldrar och föräldrar etc, någon mer som gör detta och har tips på hur man enklast går tillväga och vänjer dem vid detta? :)

SidenMoare
0

Börja med att ha selen på inne så att hon vänjer sig.Man kan leka med dem  så att de inte märker att de har selen på.

Sen tar du ut henne på småpromenader och låter henne gå i sin egen takt.

Man kan leka med katten när man är ute med kattungen.

Jag har alltid tagit ut min kattungar när det är OK väder och temteratur.

Lycka till

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mona22
0

Se till att katten bott in sig ordentligt innan du tar ut den. Vi väntade några månader innan de fick gå ut. Men koppelövning kan du ju börja lite smått med innan.

Jag brukar vänja dem sakta genom att börja med att bara lägga över kopplet på ryggen och ta bort. Sedan kan du prova knäppa ena och ta bort. Låt katten ha den längre och längre tid tills de vänjer sig. Lämna aldrig katten när den har kopplet på sig inomhus, de kan väldigt lätt fastna i saker.

Sedan när du ska börja gå ut så ta katten med koppel på och lägg in i en transportbur och ställ där du vill att ni ska gå. Låt katten komma ut när den vill. Små korta stunder är bäst i början då det kan vara skrämmande.

Anledningen till att jag tar dem i en transportbur är för att de inte ska associera dörren med att få komma ut. Katten kan blir riktigt jobbig annars och krafsa i tid och otid.

annieolin
0

Tack för ditt svar :) Jag började idag att ha selen på henne lite inomhus, det gick ganska bra, hon kliade lite på den men lekte annars som vanligt.

Bor typ mitt i stan så funderar på om det är bäst att ta henne i buren å antingen åka eller gå till ett ställe där det är lite lugnare i början!:)

lolla87
0

jättesmart att ta in dom i buren innan man går ut. vad har dom för "relation" till dörren? är det besök eller att ni kommer hem?

Hur fungerar det för dig då, talar dom om när dom är sugna på att gå ut på något sätt?

Mona22
0

Dörren är att vi kommer hem och ringklocka att det kommer besök.

Har kopplena hänger i hallen vid hatthyllan så då står de där och blänger eller så går de in i buren och jamar Skrattande