Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 1-allmänt-mco-prat
Läst 10632 ggr
Mainebusters
0

Vikten på era coonis-tjejer?

Vad väger din hona och hur gammal är hon?

Min Doris är 10 månader och vägde idag 4 kg.

(Har en digital badrumsvåg med 2hg:s marginaler..)

helhol
0

Str är 2 år och 10 månader. Hon väger normalt 4,100 kg. NU är hon ju dräktig och har gått upp en del.

När Star var 10 månader så vägde hon 3.900 kg

Så det verkar vara en "normalvikt" ungefär

Helona
0

Min hona är drygt 2 år gammal,och väger 5,5 kg. (kastrat)

Åsa

Mainebusters
0

Lite kul att höra om tjejerna, annars vill folk oftast veta hur mycket killarna väger..

helhol
0

När jag köpt min hona så ville jag veta ungerära vikten månad för månad på en MCO-tös. Det var de ingen som kunde säga. Så nu håller jag ganskaså bra koll på hur mycket hon väger över året. INte så att jag väger henne varje månad men kanske 4-5 gånger/år i allafall.

Tycker att dt kan vara bra att ha lite värden om man skulle behöva det under årens gång av någon anledning. Därför har ja vägt Star nu under dräktigheten ungefär varje vecka

Mainebusters
0

Jag brukar kolla en gång i månaden. Inget måste, men det är kul att följa, och sedan om de har varit putt i magen ett tag, så ser man om det påverkat.

wolfgrin
1

Min ena tjej vägde 4,1kg när hon var 5 månader.. har inte väkt henne sedan dess. Den andra 3kg. En månad tidigare vägde de ett halvkilo mindre.

Ge mer än du förväntar dig att få.

Mainebusters
0

#6  Uj, då har du stora tjejer!? Tungan ute

wolfgrin
0

#7 Är dom? Trode det bara var 4kilos tjejen som var stor, hon har en riktigt fin och stor mamma :) andra tösen ser inte ut att väga 3kg kan jag säga, vet inte vad det är som väger på henne - kanske spänner sig när hon vägs hehe

Vad har era vägt vid den åldern?

Mainebusters
0

Min vägde 3,0 vid 5 månader.. Glad

wolfgrin
0

Hoppas dom inte växer för fort för skelettet bara, är det vanligt att dom får för skört skellet?

Lite off topik kanske.. ber om ursäkt, ni får gärna PMa svar om ni inte vill att tråden spårar ur.

Mainebusters
0

Det har ju med vikten att göra, inte är det OT! Men visst växer de snabbt.. Hur det blir med skelettet, det vet jag faktiskt inte.

wolfgrin
0

Ops såg inte att du hann svara innan Skäms

Okej, tack i alla fall. Då borde ju skelettet hinna med tycker man.

helhol
0

Star vägde 2540 gr vid 5 månader

Dunderklumpens
0

#10 - Jag har aldrig hört att MCO skulle vara drabbad av skört skelett. Glad

wolfgrin
1

#14 Nej, det har inte jag heller. Alla djur kan ju växa för fort så skellettet blir skört (vad jag vet). Det var bara en tanke som slog mig då MCO växer så länge så kanske det var var vanligt med skört skelett för dom som växer fort när dom är små. Men nu när jag tänker efter så borde inte det vara något stort problem för just MCO.. Det är nog bara jag som är en liten hönsmatte Skäms Skrattande

Christelle
0

Min hona väger 3.6 kilo vid 7 månader och är okastrerad.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

wolfgrin
0

Lite uppdatering på töserna från #6 som är runt 7 månader om jag inte tänker fel nu - är väldigt trött idag.

Lilltösen har inte gått upp mycket utan ligger på 3,3kg( lite orolig då hon känns lite tunn, håller ögonen på raringen ett tag ).

Andra tösen hade gått upp till 5kg nu så hon håller takten med att öka 0,5kg per månad fortfarande.

Mainebusters
0

Jag vägde min tjej nyss, hon stod på 4,6 kg. hon fyller ett år om tre veckor.

NeverToLate
0

Nikki är strax över 4 månader och hon väger strax över 3 kilo. Hon vägde lite över 2 kilo redan när jag var hos veterinären med henne för att få uppföljar vaccineringen.

SidenMoare
0

Min Star verkar ha stannat på 4,2 kg. Där har hon stått ett bra tag nu. Hon är nu 3 år och 7 månader.

MEN som en "runner up" kommer nu Song, hon blir 6 månader på tisdag och väger idag 3,8kg. Hon är nog snart ikapp sin mamma. Visst pappan är stor men ändå….. Kommer inte ihåg just nu. Men jag tror Star vägde runt 3 kg när hon var 6 månader. Så vilken skillnad på dem.Förvånad

Intressant att följa deas viktkurvor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Mainebusters
0

Vägde min Doris nu.. ca 6kg! Hon har alltså gått upp ca 1,4 kilo efter kastreringen. Hon var lite tunn och eländig då hon var sjuk, men nu är hon så fin! Hon är nu 19 månader gammal.

SidenMoare
0

WOW!!! HON är en stor och härlig damFörvånad Tror inte Star kommer upp till den vikten.

Det är så härligt med våra underbra stora katter. Slutar aldrig förvånas över hur vackra och stora de är. Specellt när man är  på utställing oc kan få se flera av dessa underbara stora coonisar.

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Mainebusters
0

Ja, stor och stor.. men hon har blivit stabbig i kroppen nu mot förut. Ska bli kul att höra om domarna har annat att säga nu om henne. Diskuterade med gubben förut och vi är rörande överens om att en bättre ras hade vi inte kunnat ha! Jag menar, det är ju inte bara utseendet, utan deras egenskaper, sällskapssjuka, pratande och hundlika beteende.

Men deras väckning varje morgon mellan fyra och fem, den skulle jag kunna vara utan..Flört

SidenMoare
0

#23!

Ja du. Håller på attt försöka "uppfostra "mina till att få mat lite senare. Började med att sonika stänga ut dem från sovrummet när de väkte mig tidigt. Nu verkar de fatta galoppen så just nu håller de sig lugna. De krafsade ju en dl på dörren. Men jag rörde mig inte. Så de har förhoppningsvis slutat nu.

Ett tips som vi fick av Eva Porat i söndags på utställningen. Hon sa att många MCO-ägare är dåliga på att borsta sina katter i frambenens armhålor. Hon sa att det är första stället honkollar på.

Lycka till med utställningsplanerna

Mainebusters
0

Armhålorna är det första jag kammar.. har lärt mig efter alla tovor de hade som små..

För övrigt så har jag gett upp alla uppfostringsförsök, det är jag som blir uppfostrad..

Helona
0

Min coonistjej på 3 år är nyvägd hos vetrinären idag. 5,7 kg. och inte ett dugg fet. En bra vikt på en tjej! Flört

Mainebusters
0

#26 Ja, det låter alldeles lagom!

Mainebusters
2

#24  Förresten, detta med att stänga sovrumsdörren går inte så bra här, då Buster får upp den.. Och han ger sig sen inte förrän jag gått upp. Doris ligger snällt på en byrå och väntar på att mamsen ska gå upp, men Burre är en terrorist! Om jag inte vaknar till och klappar honom så nafsar han där han kommer åt, och ett nyp i rumpan är inte alltför kul! Flört Inte när man sover ialla fall. Det gör ju absolut inte ont, men han markerar att nu är det minsann färdigsovit! Mina rara små älsklingar..

Men efter frukosten, så behandlar de mig som luft, det är lite oförskämt tycker jag. Obestämd *ler*

SidenMoare
0

Ja det är väl så att vi blir deras "slavar" lite till manns/kvinnsFlört Fast här är det husisen som är värst

Mainebusters
0

#29  Husisar är speciella! De har andra egenskaper/personligheter än våra bamsingar.. Men vi kan tyvärr inte ha sådana då vi är allergiker. Men jag är nöjd med det som är, lagom race, lagom stillsamma. Skulle inte vilja ha en lugnare ras! Fast kanske en lite mindre pratsam.. Flört

NeverToLate
0

Nikki vägde lite över 3 kg vid 4 månaders ålder, sen gick hon upptill 4,6kg vid 10 månaders ålder, sen hade hon sin lilla rymmning å var borta i en vecka och när hon kom hem så hade hon tappat rejält..

Hon var så mager, så mager :S.. . hon vägde knappa 3,1 kg när hon kom hem efter rymningen, det såg hemskt ut till hennes storlek…

Ska lägga upp en bild på henne i hennes bildtråd från när hon kom hem efter rymmningen, ni komme se skillnaden. Hon ser så benig ut *ryser av obehag*

Hon är uppe på 3,8 nu efter 2 månader.. Men jag vill ha upp henne mer,  hon var så lagom innan rymmningen. Hon hade självklart gärna fått väga mer hehe. Vill ha upp henne på runt 5-6 kg tills våren iaf :) hade varit kul att se henne så pass välgödd hehe.

Något tips på hur man kan få upp henne i vikt? :)

Tänker prova ett foder nytt med mer fett och protein sen har jag gett henne lite mer rått kött än vad jag brukar utan att överdriva.

Men finns det inte mer man kan göra sen än att ge det tid ?

viciouscircle
0

Alice väger 2,4 kg idag :) 16,5 vecka. (dvs snart 4 månader).

luna03
0

Hej, skorpan vägde 4,8 kg när jag var hos vetten för vaccin för en vecka sen..

annikaL
0

Hej.

Min Trassel väger 2,9 vid 5½ månad. Ganska slank är hon.

Mona22
0

Våran flicka väger 7,5 kg. 2,5 år gammal. Hon är inte fet.

Nattglans
0

Tula är 2 år och väger 4,5 kilo.. Hon är en slank tjej, lång och långbent. :)

Tirp är 3 år och väger 5 kilo.. Lite kompaktare kropp än Tula, inte tjock. :)

viciouscircle
0

Idag väger Alice 2,65 kg och är 4,5 månad! :)

christine58
0

Jag har lite olika vikter på mina katter.

Phenix  snart 3 år väger 4,6 kg

Pollux 1½ år väger 4,2 kg

Ajax 7½ månad 4,2 kg

och våran kille Buttrix 7 kg.

Alla katter är fertila.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

viciouscircle
0

Uppdaterar igen då :)
Alice 24 veckor (ca 5,5 månad) och väger ca 3,15 kg :)

Alice98
0

Vera, 3½år - 3.8kg

Hannah, 2½år - 3.3kg

Zinnia. 1år - 3.9kg

Nå tips på hur jag kan få dom att växa? Obestämd

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Smikky
0

Socks, ett år om 1,5 vecka - 4,9kg

christine58
0

Kan bero lite på vad du ger dina katter att äta. Sen jag började med Hills vetessential för ca ett halvår sedan har alla mina katter börjat gå upp i vikt och blivit mycket stabbigare och bredare över rygg och nacke. Jag har 5 katter och det går även åt en stor burk Mjau om dagen.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Alice98
0

#42 Tack för tipset! :)

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Gita62
0

Jag har tre tjejer och alla är fertila. Min äldsta hona Cupid väger 4,6 kg. Hennes dotter Bjära väger 6,8 kg och så min lilltös Saba som snart är 7 månader väger 4,3 kg.

Om ni vill se dem så är ni välkomna in på min sida http://linddalens.se

Margita - S*Linddalen's

http://linddalens.se

Matte Mia
0

Zoe är 5.5 mån och väger 3.65 kg

Carrocs
0

Ester är 1½ år och väger 5,5 kg. Kastrerad.

Kyo
0

Maya: 3 år i Februari väger strax under 6 kg.

MVH Lina

dianne
0

hej jag har en hona, hon väger 5 kilo är nyss fyllda 10 mån. är sköldpadd, hon är super go , social. trevlig i allmänhet. ska ev ha avel på henne sedan. hon ska hd röntgas vid ett år ca .

dianne
0

Skämshej jag har en hona, hon väger 5 kilo är nyss fyllda 10 mån. är sköldpadd, hon är super go , social. trevlig i allmänhet. ska ev ha avel på henne sedan. hon ska hd röntgas vid ett år ca .

Felii
0

Min lilla tjej väger bra precis två kg när vi vägde henne idag, hon ä 15 veckor.

#23 Haha, känner igen väckningarna. :p

Ja du...

Matte Mia
0

Nu är Zoe 10 mån och väger 4.2 kg. Okastrerad.

viciouscircle
0

Alice är idag 10 månader + 1 vecka. Fertil.

Väger 4 kg. Tycker det känns lite lite men. Hur länge kan man räkna ungefär att dom ökar i vikt? Antar att kurvan börjat planas ut nu :)

Smikky
0

Socks 1,5 år 5,2kg. Fertil och ganska tunn just nu

saandra88
0

Min hona Belissa är 1,5 år och väger 3,5 kg, fertil.

Hennes systrar ligger på 5-6kg, så jag brukar skämta och säga att jag fått en "mini coon" Flört Hon är väldigt tunn och man kan känna hennes höftben, ändå har hon fri tillgång till Royal Canin Kitten.. Jag har testat att byta foder, men det går inte! Hon vägrar äta något annat än Royal..

Kan hon växa till sig eller kommer hon alltid att vara liten och nätt? Glad

SidenMoare
0

Uppdaterar med aktuella vikter på mina 3 honor.

Star 6 år 4,4 kg

Song,snart 3 år 5,5 kg

Ex Animo 1 år 4,2 kg

Alla fertila men Star skall kastreras snart.

Song och Ex Animo är döttrar efter Star