Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 4328 ggr
Farwa
0

Hur mycket av MCO?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

För en månad sedan blev vi lyckliga ägare till en finfin katthona.

Enligt säljaren är föräldrarna mor-MCO och far-blandning mellan Mco och Skogis.

Tösen är helt underbar. Temperament, uppfostran och gästvänlighet är toppen.

Men rent utseendemässigt så tycker jag att hon är inte så Maine Coon och si sådär Norsk skogskatt.

Vad säger ni?

Och med den genetik som jag hoppas ägaren inte ljög om, kommer honan att växa till ett stort djur?

Farwa
0

Hon fyllde 4 månader för en vecka sedan och vikten ligger på 2.1 kg.

dagdrivarn
3

Söt liten tös, oavsett ursprung kan man inte säga något om hur stor eller liten en katt kommer att bli när de är kattungar.

Under hela första året handlar det mest om vad födelsevikten var, hur matglada de är, vilken mat de äter, hur aktiva de är och sen på det en stor del individualism ang. hur snabbt de växer en del rusar iväg och tvärstannar sen, en del växer lite och jämt under längre tid.

Vad man kan se i tidig ålder är en indikation på hur grov katten tenderar bli. En MCO kattunge har ofta lite bulldogstuk när de sitter, man kan ofta se att tassarna är stora labbar även om benen inte hunnit ikapp osv.

Tyvärr är det extremt vanligt att just MCO och Skogkatt finns som påhittad bakgrund till långhåriga huskatter, ibland pga vinstintresse men ofta också pga okunskap. Gemene man har helt enkelt inte kunskapen om att det är lika normalt med en långhårig huskatt som en korthårig och att detta på intet sätt betyder att katten har någon rasinblandning bakom.

Svårt att säga utifrån bilden bara men jag kan inte se varken en eller annan ras i henne rent spontant, stommen ser mer normal ut än grov. En väldigt söt och näpen liten tös :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Farwa
0

Jag "tröstar" mig ibland med att min väninna köpte också en blandis. Den såg som en vanlig, inte ens fluffig huskatt. Och hela intrycket var ganska sorgligt. Men sedan växte han upp och nu efter 3 år är det en väldigt respektabel katt på 7 kg med typiska drag från både raser.

Vissa saker i hennes beteende kan räknas som Mco som tex att inte alls vara rädd för vatten och som jag skrev tidigare gäst- och barnvänligheten.

Ibland tänker jag att det kanske fanns en Mco bland släktingar. Hakan är lite större och rundare än hos vanliga katter, lite extra päls "i öronen" och ett par millimeter längre tofsar på öronspets, samt längre päls på fötter mellan fingrar.

Vi får se vad hon växer till.

dagdrivarn
6

Tycker du skall trösta dig med att du har en underbart go katt oavsett om hon nu råkar huskatt oavsett.

Om det är svarta katten på bilden så kan jag inte säga att jag ser några direkta rastypiska drag vare sig från MCO eller Skogkatt i den????? Dock en väldigt söt katt även den även om den ser ut att vara lite rund om magen :-)

Undvik att titta på vikten, alltför många göder sina katter onödigt i jakten på höga vikter, det är i ärlighetens namn inte vikten som avgör storleken.

Att inte vara rädd för vatten har inget med MCO som ras att göra, finns en hel drös med katter som inte är rädda för vatten, allt från renrasiga av olilka ras till huskatter av alla de slag. Gäst och barnvänlighet är ju också något som precis varenda katt kan ha, visst finns det saker som präglar en viss ras, men en viss prägel gör inte katten i sig till en del av en viss ras. Jag har en VAN-tecknad Maine Coon-hona, inte gör det henne till en Turkisk Van inte.

Päls i öronen, på tofsarna och under fötterna mm har med långhårsgenen att göra och inte med rasen.

Vill inte vara negativ men det är synd när det är så mycket missuppfattningar om att vissa saker skulle tyda på en eller annan rasinblandning, så är oftast inte fallet utan det handlar helt enkelt i de flesta fallen endast om individuallitet.

Har du ingen stamtavla, glöm allt vad rasinblandning heter, var glad och nöjd över att du har en förhoppningsvis väldigt trevlig och go liten huskattstjej. Kalla henne huskatt och inget annat, för visst ÄR hon väl ändå värd lika mycket i dina ögon vare sig hon nu möjligen skulle ha någon ras i sig eller om hon är helt ren huskatt utan någon som helst inblandning av ras???

S*Dagdrivarn Maine Coon

Farwa
0

Det var inte alls negativt. Du har mycket kunskaper och man kan inte vifta bort sanningen :)

Och som du nämnde i första meningen om att trösta sig. Jag tröstar inte mig, jag är jätteglad och stolt över katten som har helt underbar personlighet. Från 2-3 dagen då hon vant sig i vårt bostad och sällskap, har hon inte slutat överraska oss trevligt med sina påhitt och gulliga gester. Och inte en enda gäst som älskar hundar eller ogillar katter på ett annat sätt kunde motstå hennes charm och erkänna det.

Jag får fortsätta hänga här på MCO i fokus. Och småavundas era fina riktiga Maine Coons ;)

dagdrivarn
1

Ahh vad bra och tack :-)

Jag reagerade bara på att du skrev "tröstar" mig ibland… därför jag skrev som jag gjorde om att trösta sig :-)

Underbart att du är glad över din goa kisse och hon låter onekligen som ett litet guldkorn vi har flera här som har MCO och huskatter så fortsätt du visa upp din härliga goa huskatt så får hon fortsätta charma även oss :-)

Jag hade för många, många år sen den mest supercharmiga huskatt man någonsin kunde tänka sig. Helt och hållet tvättäkta huskatt men med en personlighet utan dess like, han gick oss förlorad för många många år sedan men lever ännu i vårt minne…. :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Farwa
0

Jag skrev om trösten för att min och mannens dröm var en stooor katt, hur än banalt det skulle låta. Vi ville ha en tam gigant som skulle kontrastera mellan sin gravallvarliga min och familjtillgivna karaktär.

Men Shanti är helt underbar och vi blit mycket nogare och omtänksammare när vi ska ska off en till katt.

LaSadie
0

Vi köpte vår första katt vars mamma var en stoooor skogkatthona. Vi köpte en stor bur och var beredda på att vår tjej skulle bli en stor katt. Katten är snart sju år och väger bara 2,5 kg Tungan ute

Farwa
0

Så lite? :-O

Det måste ha gått väldigt kontigt i gener.

Shanti är 2.2 kg nu och 4.3 månader.

LaSadie
1

#9 Pja, hon är en huskatt och då blir det som det blir =) Men hon är en liten och nätt kisse =) Ser ut som en ungkatt fortfarande och kommer göra det livet ut antar jag =)

Annso_
1

3# den katten ser ju ut som en helt vanlig huskatt, tyvärr inga drag från varken maine coon eller norsk skogkatt, tyvärr pratas det mycket ur okunskap när alla katter är blandningar ( oftast för att säljas dyrare)
Och folk tror att huskatter har massa raser i sig bara för att dom väger endel.

Men du har en riktigt fin liten tös :) Fortsätt uppdatera oss med bilder :) :)

ceccie
0

Jag har en blandning manx , maine coon och brittisk korthår. Pappan är maine coon. Det vet jag. Men han ser ut som en långhårig storhus katt. Jag kan se drag av pappan i honom. Han är en älskad vän oavsett om han ser ut som äkta vara eller inte.

EddaM
1

#12: manx är en otroligt sällsynt ras i sverige, troligen var det en inavlad huskatt. Men viktigast är ju att man älskar sin katt!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

740tjejen
2

Om ni ser denna bild. Vad ser ni då. Kan ni säga om det är en viss ras eller blandis.

Dunderklumpens
1

En söt blandis :)

740tjejen
0

Ja de stämmer. är dock väldigt mycket skogis i henne. :) Mamman 50% och pappan 25% skogis och 25% maine. (känner föräldrarna)

Annso_
1

Fast hon har ju absolut inte en profil som en skogis så skulle aldrig gissa att hon har så mycket skogis i sig

Annso_
0

Hon är dock mycket söt :)

740tjejen
0

ne misstänker blaningen i pappan kom inte ihåg va de va men nån ädel katt. Hennes kullsyster. hade henne också, såg helt annorlunda ut.