Rött tandkött
Har hört att det pratas en del om rött tandkött på maine cooner. Är det vanligt eller tom ett problem? Har inte själv erfarenhet av detta.
Finns det i vissa linjer?
Vad gör man för att förebygga?
Min sällskaps-coon hade rött/inflammerat tandkött, men det kom ungefär samtidigt som andra problem också, som urinvägsinfektion. Med det menar jag inte att det ena ledde till det andra, men att han hade bekymmer med immunförsvaret vad det verkat…
Jo nog är det ett problem rasen har det tycker jag. De vet. jag pratat med säger detsamma, att det är ngt man ser mer och mer av på maine coon och norsk skogkatt. Varför det blivit ett ökat problem vet man inte.. Viss ärftlighet finns nog men det verkar även dyka upp av andra anledningar som ex. virus. Det pratas om en allergi mot sitt eget plack. Det är viktigt att vi som uppfödare tittare våra katter i munnen regelbundet och att vi inte väljer att avla på katter med dålig munhälsa.
Jag har själv en gång importerat en hona vid 8 mån ålder som var riktigt ful i munnen, det var inget som uppfödaren reflekterat över. Jag valde att inte avla på henne och uppfödaren ersatte mig med ny katt. Vet om en annan import som även den var jätte röd i munnen när den kom vid 8 mån. Förstår inte riktigt hur man kan sälja katter till ngn oavsett avel/sällskap utan att säga ngt. Det är ju riktigt synd om katten med lättblödande tandkött. En lite rödare kant runt tänderna får vi kanske acceptera i dagsläget. Men tandköttet ska inte vara illrött, svullet och ha utväxter…

Det är ingen som reflekterat över att mun och tandstatus (samt immunförsvar) till stor del påverkas av foder?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Med tanke på din alias så misstänker jag att du menar att rött tandkött beror på att vi inte fodrar ala BARF metoden. ?
Utveckla dej gärna

Nej det menar jag inte, tråkigt att diu ska dra den paralellen och döma mig innan jag fått en chans att utveckla mig.
Visst kan jag förklara mig, men då vill jag inte bli dömd efter mitt alias, tack.
Katter måste få använda sina tänder, annars drabbas de av tandproblem. Vissa foder bidrar även till dålig munhälsa mer än andra, pga sitt innehåll. Så det är alltså två faktorer med foder som spelar in för mun och tandhälsa; tuggmotstånd och innehåll.
För tuggmotståndets del är torrfoder en ren katastrof, eftersom fodret genom sin tillverkningsprocess "puffas" genom tryck och värme, för att det ska torka så snabbt som möjligt. En torrfoderkula blir hård men porös, den krossas/delas lätt vid tryck och ger inte någon tandstimulans. Kan väl jämföras med att vi skull eäta knäckebröd istället för att borsta tänderna. Katter kan inte heller slicka bort rester av smulor som fastnar på och runt tänder, så de ligger där och gror och samlar bakterier.
En annan faktor är fodrets innehåll, pga orsak som jag tidigare nämnde, att katter inte kan slicka bort foderrester, blir innehållet av extra betydelse. Något som främjar plackbildning, tandsten och tandköttsinflammation är sockerarter, närmare bestämt kolhydrater. För att motverka detta bör man välja foder med så lågt innehåll av kolhydrater som möjligt. Det innebär att man tex utesluter foderämnen som är rika på kolhydrater/stärkelse, som spannmål (sädesslag = vete, korn, havre, råg, majs, ris och hirs), potatis och betor.
Med tanke på att de flesta katter idag inte lever på en kolhydratfattig kost, och majoriteten av de katter som lever idag utfodras med huvudsakligen torrfoder, så tycker jag inte att det är sådär jätteöverraskande att tandstatusen fallerar.
Bifogar en bild på min ena katt Ernst, som aldrig fått sina tänder skrapade och var vid tillfället då bilden togs 7 år, och hade då ätit traditionellt spannmålsrikt torrfoder sina första 4 år och BARF sedan 3 år tillbaka. Och nej, jag är inte nödvändigtvis ute efter att lobba för BARF, men vad innebär det att ge BARF? Jo, att katten får använda sina tänder, inga foderrester fastnar på tänderna och det innehåller inga kolhydrater.. Lyckligtvis så går det att efterlikna relativt bra även om man inte BARF:ar.
STOP nej jag menade verkligen inte det som något påhopp!!! Synd att du tog det så.
Jag köper absolut ditt tänk. Tror vi stoppar i våra djur en massa skit då vi ger torrfoder. Att jag själv inte barfar beror på okunskap, bristande tid att sätta mej in i ämnet. Samt lite för katternas skull. ( har haft en hund som fick canser vid 2½ år o jag tror stenhårt på att det beror på all "skit" vi har i vårt foder. Han är uppfödd på sk kvalitetsfoder som finns i våra djuraffärer)
För katternas skull ja det låter ju lite som en klycha men om jag föder upp mina kattungar på BARF så måste man ju får kattungeköparen att fortsätta med det. Vill inte att kattungen ska behöva få den omställningen så tidigt i livet.
Jag tror absolut på erat resonemang om att efterlika den kost som verkar mest naturlig för en katt och jag håller helt med om att kosten och fodret kan påverka tandhälsan genom tandsten, vilket i sin tur påverkat hälsan och så vidare.
Men jag undrar ändå, som #2 skriver, hur så unga katter kan få sådana problem? Min egen maine coon var omkring 12 månader när hans tandkött blev inflammerat och han fick urinvägsinfektion (som de för övrigt säger att katter inte drabbas av så ofta). För mig blir det då även en fråga om att man faktiskt bör fråga sig om det inte rör sig om ett sämre immunförsvar eller liknande, alltså mer som en medfödd känslighet..? Eller som #2 skriver, kan det vara allergi mot det egna placket? Det är väldigt viktigt att dessa frågor ställs så man kan närma sig en lösning, om det är så att det förekommer hos rasen.

Jag har inte upplevt detta alls, jag har hört en hel del om hur vanligt och hur stort problem det skall vara men har inte kunnat se detta själv *peppar, peppar* En av mina hade dock nyligen dålig mun men i det fallet visade det sig vara enkelt avhjälpt, efter en tandstensplockning så är munnen superfin igen. Har hört mig för bland mina närmaste vänner och ingen av dem har heller sett mer än enstaka fall. Vore helt klart intressant med en studie på detta.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Det är lugnt!
Förstår din oro, tycket att det är sunt att inte ge sig in i det om man inte är van eller kunnig. Men som jag sa finns det som tur är andra alternativ.
Det finns en hel del hunduppfödare som föder upp på BARF, och inte släpper ifrån sig valpar till annat än folk som är beredda att fortsätta med det. Någon måste ju bryta kedjan, det är faktiskt ni uppfödare som har makten. Kattungar är lättast att påverka, ju äldre katten blir, ju svårrare är det att få dem att prova att äta nya saker, och då ör det ingen som vill BARF:a för "katten äter det inte". Känns det igen?
Inte för att man måste BARF:a eller är någon dålig människa för att man inte gör det, men man kan faktiskt kompromissa, halv-BARF:a och ge resten av kosten i blötfoder. Då blir det inte katastrof om inte kattungeköparen vill BARF:a, och alla kan ge blötfoder istället för torrfoder.
Som sagt så kan det vara foderrelaterat (det kanske var extremt mycket sockerarter i det fodret katten åt), och kanske en kombination med en genetisk försvagning. Jag vet inte hur det är med katter, men jag har för mig att människors tandhälsa (alltså inte bara antal tänder och hur de växer) kan vara genetiskt så det kanske inte är helt orinmligt att detsamma gäller katter. Isåfall så gäller dte ju att vara extra noga med att de inte äter något som främjar dålig munhälsa.
Urinvägsinfektion är ett symptom på att katten är uttorkad, urinvägarna spolas inte igenom tillräckligt ofta så urinen blir liggande i blåsan och samlar på sig bakterier. Visste du att det är bevisat att katter som äter torrfoder alltid är mer uttorkade än katter som äter blötfoder?
Tandsten är ju ett tecken på att något i kosten inte stämmer. Katter som äter rätt sorts kost och stimulerar sina tänder får inte tandsten, se bilden på min katt ovan. Och han hade en hel del tandsten när han började äta BARF, den försvann utan skrapning efter någon månad.
Man har olika anlag för tandsten. Min näst yngsta britt som är 5,5 år har fina tänder den som är 7,5 år får jag alltid göra rent tänderna på. Min ena huskatt har FORL men annars inga problem med sina tänder, hon är 12 år. De äter exakt samma kost med undantag för en och annan mus som de tar.
Detsamma gäller för människor, själv har jag väldigt kalkrik saliv vilket är bra för det lagar de små hål som finns men tar man inte bort det efter ett tag så bildas det tandsten och där fastnar bakterier.
Min MCO fick Calicivirus som vi kämpade med i 2 år, tillslut fick vi nog, på tre dagar blev han superdålig, andades tungt och snabbt, så vi gick till vet.
pälsen var fruktansvärd, stripig och fettig. Luktade apa i munnen…när vet tryckte på tandköttet rann det blod, och det var så inflammerat. det var det värsta jag varit med om, så mycket omsorg att välja katt. vi bestämde oss för att låta han somna in. det han blev så dålig av var att han fick lunginflammation (av vadå?) ingen bra hälsa alls..
annars var han jättefin, stor 9 kilo!!

Betvivlar inte att det kan vara avelsbetingat, men jag tror också att det är lätt hänt att man tror att dålig munhälsa beror på aveln trots att det kan ha annan bakomliggande orsak.
Om man vet med sig att man har en ras med konstaterar sämre munhälsa, så borde man ju då göra klokt i att göra allt som står i ens makt för att ge katten de bästa förutsättningarna som finns till god munhälsa.
Jag ger mina katter Mjau mjukmat oxh just nu lite hills science plan kitten, samt så stör jag över ProDen PlaqueOff Animal för både katter och hundar.
Skall jag göra något mer för att min maine coon hane på 25 veckor? Brukar man borsta en katts tänder?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Varför Hill´s Science Plan kitten?
PlaqueOff har fått mycktet kritik för sitt höga innehåll av jod, jag ska inte säga för mycket för jag vet inte om det verkligen är för mycket eller om det är rimligt, men det kan vara värt att beakta. Betydligt bättre för katten är ju om man kan ge någon sorts tuggstimuli som köttben, kycklingvingar, kycklingmage, tunga eller tuggodis för hund som torkad vom, lunga osv.
Borsta tänder är inte en dum idé om katten inte får använda sina tänder fullt ut för att själv reducera plackbildning, och det är mycket bättre än att ge PlaqueOff.
#14 Tack för svaret :) Vi ger dem inte Hills science plan längre och det där angående PlaqueOff visste jag inte, ska vara lite försiktig med det tills jag har hittat mer info 
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Min tandläkare sa en gång att om de finns något som förhindar tandsten så måste det var någon syra
. Nej jag tror heller inte på PlaqueOff.