Varför en maine coon?
Ni har en uppgift, att övertala mig. Jag köpte en ragdoll förra året. Strax innan sommaren blev han mycket sjuk och jag var tvungen att låta honom somna in, inte ens ett år gammal. Nu har jag, även om det inte är dags än, börjat fundera i kattbanor igen. Jag har tittat lite på maine coon, då jag tycker att den verkar vara en trevlig ras. Min vän som har en maine coon-kille säger också att de inte hårar så mycket, vilket skulle vara ett stort plus! Men jag vill ha fler tips från er som vet, både bra och mindre bra sidor hos rasen. Min ragdoll var underbar, kelig o tillgiven, vilket är det jag söker hos en katt. Kan ni säga att maine coonen då är något för mig? Jag vill ha en hyffsat lugn katt, som ska trivas i lägenhet och vars största intresse inte är att hänga i mina gardiner ;-) Hur är era erfarenheter av fällningen och temperamentet? Det kan även bli en liten kompis framöver om det spelar in.. Dessutom borde jag väl nämna att jag naturligtvis inser att alla individer är olika.

Maine Coon är en väldigt trevlig ras, de är lugna men inte överdrivet. De kan allt dra iväg ett race emellanåt. De är väldigt sällskapliga en del är riktiga knäkatter medan andra vill bara ligga nära.
De är väldigt underhållande och enormt påhittiga :-)
Men framförallt tycker jag att deras främsta egenskap är att de är så otroligt vänliga!
Hårar gör de precis som alla andra semilånghår, ibland mer ibland mindre, grundregeln är givetvis att ju mer du kammar och håller efter pälsen desto mindre hår överallt annars :)
Jag tycker absolut att Maine Coon låter som en ras för dig, var bara noga med hälsotester, även om det inte är någon garanti så minskar det ändå risken rätt markant.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Mina tjejer är olika. Star var kelig men ingen knäkatt som ung. Men nu är hon snart 6 år och är en mycket kelig och ivrig knäkatt. Song var rena rama ADHD-katten fram till 2-års ålder, då hon lugnat ner sig, men efter att fått en kull så är hon totalförändrad. Till sist Ex Animo är en spinnande, kelig och urmysig ungkatt, 10 månader gammal. Så mina tjejer har varit olika som unga men har lugnat ner sig som äldre.
Men allmänt så är Maine Coonen en trevlig ras. De är nyfikna, sällskapliga, anpassningsbara och vill alltid se vad som händer i sina människors liv.
De "hjälper gärna till" med det som dess människa gör tex. avsmakar sockerkakssmeten, håller tyget på plats så det inte åker ned från bordet, boar gärna ner sig i den nytvättatde tvätten, jagar alla lägenhetens flugor och äter upp dem med god aptit, etc, etc…..
Jag ångrar inte att jag köpte min första Maine Coon, Star. Hon har gett mig ett rikare liv som kattägare, trots att jag haft huskatter under 25 år. För mig så har Maine Coonen gett mig mycket mer. Kanske för att rasen är mera "påpasslig och nyfiken" på sin människas liv. Där jag är där är mina tjejer, alltid. Byter jag rum så kommer de efter. Ibland kan jag nästan känna mig "förföljd" av dem. men jag gillar det.
Egentligen kan jag inte se några egentliga negativa sidor hos rasen. Tvärtom så tycker jag att rasen i sig tillför så mycket mera än de andra katter jag har haft.
Kolla gärna runt och prata med olika uppfödare innan du bestämmer dig för om du vill köpa en Maine Coon. Dessutom kan du gärna besöka utställningar och träffa utställare och höra vad de anser om sin ras. Då kan du få en massa information om rasen och även få höra vad deras ägare anser och tycker.
Håller med #1 att du skall höra med uppfödaren om vilka hälsotester de gjort på sina katter innan parning. Hälsa är viktigt.
Lycka till i ditt sökande efter en kelig, spinnande kompis.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
JAg håller med alla som redan skrivit i tråden.
Jag har 4 Maine Coon och 1 Ragdoll. Här hemma så tappar våran Raggdoll mycket mera päls än vad Maine Coonerna gör.
Dom har inte alls samma päls eller kvalitet.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se