Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 4-avel-och-genetik
Läst 2882 ggr
Hawknestgrove
1

Objektiv information avel Maine Coon önskas!

det finns folk i min bekantskapskrets, som är fullständigt okunniga när det gäller raskattuppfödning. de har just nu en hane och en hona "Maine Coon" (utseendemässigt ja) som de ska sätta ut på foder…. Under tiden går katterna lösa ute, honan på Ppiller och hanen fröjdar runt som det passar.

Att predika själv är tyvärr lönlöst, har försökt…

Nu vill jag ha klara fakta, gärna med länkar att trycka upp i ansiktet på dem. § 16 har jag redan, och djurhållning i allmänhet. Men just de sakerna vad som KRÄVS för att avla.

de tror att de ska tjäna storkovan här…. JAg bara spyr, men på grund av vissa omständigheter, så kan jag inte säga för mycket om denna BYB….

Så gärna länkar tack och info om vilka prover som ska tas och vilka svagheter rasen har.

Det är trots allt 35 år sen jag höll på med raskattavel och det enda som krävdes då var navelbråcksintyg och parningsbevis.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Crux
1

Det låter som en knepig sits för dig… Jag är inte uppfödare själv och har inte mycket tips, men en sak jag kommer att tänka på är ju Maine Coon-kattens hälsoprogram som du hittar på pawpeds, där står om HCM och HD-testerna med mer.

SidenMoare
1

Jordbruksverket har vissa lagar och regler.

Det finns säkert flera inom Länsstyrelsen på din ort

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

På SVERAKS Hemsida finns en massa att läsa tex.

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

Maine Cooon-kattens sida. Sök under Hälsa

http://www.mainecoon-katten.se/

Hoppas verkligen att du kan få dem att ändra sig för detta är hemskt.

KAnske andra har andra bra länkar att ge dig

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hawknestgrove
1

ja de vanliga djurskyddsreglerna, de kan jag och man kan ju tyvärr inte förbjuda folk att ha sina katter springande vind för våg… Får de mat, så s*****r LST i resten…Men tack för länkarna!Gråter

[Timantis]
0

Ja det som egentligen krävs är ju bara navelbrock o parningsbevis samt att dom har rätt antal tår. testikelstatus för hankatt.

Hawknestgrove
0

Ok. så egentilgen så behöver ingen göra något mer? än vad just #4 säger?

dagdrivarn
0

Ehhh alltså navelbråck och testikelstatus är ju vad SVERAK, WCF mm kräver.

Att det är det enda man behöver göra är en sanning med modifikation, rent krasst så säger svensk djurskyddslagstiftning så här:

• de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.

Hundar och katter som är överdrivet rädda eller omotiverat aggressiva får inte användas i avel. Anledningen är att djuren inte mår bra av sådana beteenden och att det finns risk att beteendet överförs till hundvalpen eller kattungen.

Med andra ord HUR vet du att katten inte nedärver eller har en sjukdom om du inte testar? OM du inte testar så blir det lite som när man så att säga "handlar i god tro".

Problemt här är dock att du kan bli fälld, dock kräver det då en insats från kattungeköpare som råkat illa ut. En kattungeköpare som köper en katt som t ex utvecklar HD kan anmäla uppfödaren om denne inte testat katterna innan parning. Den som fött upp kullen kan då åläggas att testa föräldradjuren, om då någon av dem eller båda visar sig vara sjuka i just den sjukdomen så kan uppfödaren bli dömd. (Detta enligt person jag varit i kontakt med på JBV, dock inte helt enkelt tyvärr). HCM är tyvärr ännu knepigare då den sjukdomen ju rent krasst kan ha utvecklats senare så det är svårt att bevisa något. Vissa sjukdomar kan man ju däremot veta mer säkert lite beroende på vad det är för sjukdom.

Men som sagt allt detta gör ju att alla med vissa raser som har en benägenhet för vissa sjukdomar faktiskt egentligen måste testa.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
0

OM hanen springer ute vind för våg så bör de ju dessutom testa honom och honan för FIV och FELV före varje parning vilket INTE är billigt.

FiV/FeLV är i princip obefintligt inom raskattsvärlden, men är inte helt ovanligt bland utekatterna och vildkatterna.

Något de också skall hålla i minnet är att de är SKYLDIGA att ersätta köpare för dolda fel upp tills dess att kattungarna är 3 år gamla, och detta vare sig de har doldafelförsäkring eller inte.

Doldafelförsäkringen är till för att skydda oss säljare inte köparna, har du ingen försäkring så får du ta ur egen ficka.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Hawknestgrove
0

Ja jag fördömer detta helt men kan ju lagenligt inte säga nåt….. vill bara ha info. Jättetack… bra att ha lite att skriva på näsan om det är så

[Timantis]
0

Är det inte så att två fria föräldrar kan ändå ge HD på avkommorna likväl som att två som har HD kan ge fria avkommor?

HD är inte bevisat genetiskt.

Skulle vi följa jordbruksverets normer att inga avelsdjur fick han några genetiska sjukdommar skulle det inte finnas några djur kvar att avla på. Man kan dra allt till ytterligheterna men i praktiken funkar det inte så.

Hawknestgrove
0

Ja är det BYB så blir det ju lika bra garanti som RH-garanti på en bil…..

dagdrivarn
0

Det stämmer två fria föräldrar kan ge avkommor med HD, risken för HD är dock enormt mycket större hos de som är otestade eller som har konstaterad HD.

HD har är bevisat genetsikt nedärvbart, vart kommer informationen du fått om att det inte skulle vara det ifrån???

HD nedärvs polygenetiskt recessivt, i enkla ord innebär det att många olika gener samverkar till att ge HD och därför kan utfallet alltså bli så att fria kan få avkommor med HD och tvärtom katter med HD kan ha tur och få fria avkommor.

För att försöka ge ett exempel, observera att siffrorna är endast för ett visuellt syfte, jag vet inte om det är forskat tillräckligt för att säga något om hur många gener vi pratar om egentligen?

Men säg att det finns 10 gener för HD, säg att mamma har 5 sjuka och 5 friska och har en påvisbar HD. Säg att pappa har 5 sjuka och 5 friska.

Båda torde ju då ha en måttlig HD, avkommorna kommer då att nedärva 5 gener av pappa och fem av mamma. Får de fem sjuka av mamma och fem av pappa så ja då kan man ju själv tänka sig hur det ser ut. Och tvärtom.

Men två fria föräldrar som kanske har 3 sjuka vardera och 7 friska vardera kan ju i oturliga fall nedärva så att avkomman får 6 sjuka och 4 friska.

Givetvis säger det ju sig själv att katter som har HD och alltså har fler sjuka gener eller vad man nu skall kalla det…. har givetvis en större risk att nedärva sjuka gener till sina avkommor!

S*Dagdrivarn Maine Coon