Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett5-hälsa
Läst 4444 ggr
viciouscircle
0

Kastrera honkatt

Vid vilken ålder rekommenderar ni att man kastrerar sin honkatt om hon inte ska avlas på? :)

Jag fick rekomendationen av uppfödaren att göra det vid ca 10 månaders ålder. Så hon fick växa på sig lite först. Och jag väntar gärna så pass länge också.. Så länge hon inte mår allt för dåligt av det självklart.

Grejen är dock den att jag ska åka bort ca 1 månad i sommar.. och hon kommer då att få vara hos mina föräldrar, om jag inte tar mod till mig och tar med henne på tåget och således får hon följa med på resan. Hon kommer då att vara ca 6 månader. Hur jag än gör är jag orolig att hennes första löp ska sätta igång.. Vill inte att mina föräldrar ska tvingas stå ut med en löpande honkatt mitt i semestern.. Och vill inte åka tåg med henne tillsammans med andra djur och människor om hon skulle bli för jobbig.

Hur skulle ni hantera denna situation? Erfarenheter? :) Nu vet jag ju självklart inte om hon kommer hinna bli könsmogen tills dess men det kan ändå vara bra fundera i fall att.

P-piller tar väl bort beteendet lite? Hur långt innan måste man i sådana fall börja ge dom innan dom ger effekt? :) Detta skulle då alltså inte vara någon permanent lösning utan bara tillfällig (jag känner till riskerna och därför tycker jag det är onödigt att ge för länge om hon ändå inte ska gå i avel).

LaSadie
1

Jag kastrerar så fort som möjligt, så slipper man oroa sig för ev. löp. Kastrerade en hankatt här hemma ganska precis vid 6 månaders ålder och har inte märkt skilland på honom och brorsan som är fertil, jo min har mer päls, annars är de stora pojkar som inte har stannat upp i växten på något vis. En ung katt återhämtar sig bättre med, kastrerade en honkatt som fått sina kullar samtidigt som hanen, för henne tog det ett bra att återhämta sig med tratt och allt

viciouscircle
1

Nej okej :) Verkar vara blandade åsikter om det där.. om man ska låta dom växa på sig eller om man kan göra det på en gång.. men jag har nog ändå bestämt mig för att jag gärna vänta lite.. OM det nu skulle påverka hur dom växer så känns det som om jag hellre väntar en "tar risken" :)

Och du har skogisar? Min är ju en mainecoon, dom blir ju lite större. Vet inte om det spelar någon roll på så sätt men.. Fast ja.. dom växer ju ändå tills dom blir typ 5 år så då kanske det påverkar "slutresultatet" mer om man gör det föör sent än om man gör det tidigare, som du sa - dom läker bättre när dom är yngre, så då kanske dom ändå hitter ifatt, om dom skulle stanna upp ett tag.

I vilket fall tror jag inte jag kommer kunna kastrera innan jag ska åka :O Vill inte gärna ta med henne/lämna henne när hon är halvt nyopererad.. I sådana fall betyder det att jag måste kastrera henne snart, typ inom 3 veckor (då är hon drygt 5 månader) x)

LaSadie
0

Har en bdbvän vars mco väger 6,7 resp 7+. Hona och hane, kastrerades vid 6 mån. Så nej, det påverkar inte :)

LaSadie
0

Skrev på mobilen, men iallafall. En BDB-vän har två MCO's. En hona som väger 6,7 kg och en hane som väger äver 7 kilo och båda kastrerades tidigt. Så kastrering påverkar inte så mycket. Enda anledningen jag ser att kastrera vid 6 mån är att alla hanars kulor har inte alltid har trillat ned, men annars ser jag bara fördelar med att slippa löprelaterade misstag som stril och markerande och sjungandet på både hanar och honor.

NFO's växer även de långsamt men sista året brukar mest vara bredd än höjd så att säga. Vissa är segare än andra, men det finns stora och små exemplat i båda raserna Glad.

viciouscircle
0

Okej! :) Ja, men då kanske det blir kastrering lite tidigare ändå..

*ändrat lite i text*

Tänkte först att jag inte skulle hinna med att kastrera innan resan eftersom jag inte vill lämna henne hos mina föräldrar nyopererad.. men läktiden med tratt är 10 dagar ca? Det bör jag nog kunna klämma in innan jag åker.. någon vecka yngre än 6 månader är nog inte heller hela världen isf.

LaSadie
1

Det kanske beror mer på stygnen… vissa har invärtes och vissa gör flanksnitt. Vår Mim fick typ halva magen fylld med stygn och där behövdes tratt så hon inte höll på med stygnen. Kolla upp vilken slags kastrering veterinären gör, främst hur de gör stygnen.

GabrielStar
0

P-piller är väldigt cancerogent å ej att rekomendera.

viciouscircle
1

#7 Som jag skrev så är jag medveten om riskerna.

mallabralla
0

vissa veterinärer och uppfödare förespråkar tidig kastrering, vid 3 månaders ålder, väldigt vanligt i utlandet, andra är helt emot det. man måste själv hitta sin ståndpunkt där. många kliniker har inte den kunskap som krävs att göra så tidig kastration, det normala att rekommendera är från 6 månaders ålder, jag tror absolut inte du behöver oroa dig för att göra det vid 5 mån.

p-piller är som GabrielStar säger ofta cancer framkallande, man rekommenderar inte att ge p-piller i längre perioder än 1 år och hälst då inte till en hona som aldrig haft kull då hon löper större risk för livmodercancer. men jag tror att om man skulle hålla på p-piller ett par månader och sedan kastrera så är det inga problem! det kan vara mer ohälsosamt att låta katten gå på tomma löp om och om igen.

sedan är allt generaliserat, katterna är trots allt individer och vad som fungerar för den ene fungerar inte för den andre. det finns rekommendationer, men ibland passar dessa inte in på just en viss individ

Sajtvärd på Perser iFokus

Gita62
0

Tio månader är det man brukar rekomendera. Men å andra sidan så börjar kattan att löpa tidigare är det säkert inte något som säger att det inte går att kastrera tidigare.

Jag vet att ju yngre katten är desto större risk är det med narkosen. Så det är upp till kattägaren tycker jag att ta beslut.

Margita - S*Linddalen's

http://linddalens.se

viciouscircle
1

Jag har bestlutat mig för att vänta till 10 månader. Börjar hon löpa tidigare så bokar jag tid för kastrering på en gång.. men gör hon det inte så väntar jag. Hon är idag 7 månader och har ännu inte börjat löpa. Hon trycker upp rumpan lite ibland när man klappar henne över ryggen och mot svansroten men antar att en löpkatt blir värre än så :P (bara träffat 1 katt tidigare som löpte och hon skrek och var helt galen).

Hon behövde inte följa med till Göteborg för övrigt :) Hon fick vara hos mina föräldrar.

Eftersom så många säger olika om när man ska kastrera och jag själv inte vet vad jag ska tro så har jag valt att lyssna på uppfödaren. :)

mallabralla
0

jag tycker det är jätte bra du lyssnar på uppfödaren, denna kan sina linjer bäst och en god relation mellan uppfödare och köpare är alltid viktigast.

Sajtvärd på Perser iFokus