Kontrakt
Hej jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag har köpt en hane (maine coon) ifrån Danmark, och uppfödaren skriver i kontraktet att jag får låna ut honom men jag måste fråga henne först om jag inte gör det måste jag betala 10.000 kronor till henne, jag har frågat henne 2 gånger och hon har sagt nej båda gångerna.
Nu har hon fått barn och stängt ner sitt katteri, jag vet inte om katteriet fortfarande är registrerat.
Gäller kontraktet fortfarande??????
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Antar det, hur är det utformat?
Skulle personligen aldrig i livet köpa en katt med restriktionskontrakt.
Trist när det blir så här och helt vansinnigt ur avelssynpunkt.
Har hon lagt ner katteriet och ändå är helt omöjlig om du pratar med henne så vete gudarna?
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Jag förstår inte riktigt hur du menar med hur kontraktet är utformat.
Jag har inte pratat med henne ännu, Buttrix som det gäller har ett suprelorinchip som inte gått ur kroppen ännu. Men jag har ju ett par uppfödare som jag får låna hane av och som gärna vill låna Buttrix, och hon säger nej, det är jättetråkigt att hon ska bestämma hur jag ska driva mitt katteri. Jag har ju själv bara 2 honor som jag kan para honom med och det är ju lite svårt att hålla honom fertil om jag inte får låna ut honom.
Sista gången som jag köper en hane med såna restriktioner, jag blev själv lite snopen när vi skulle skriva kontrakt då jag tyckte att vi var ense per telefon, men sen när man är där i Danmark vill man ju inte gärna åka hem utan katt.
Jag tänker nu eftersom hon inte längre bedriver sitt katteri så är hon ju inte näringsidkare, men jag vet ju inte om hon har avregistrerat sitt katteri.
Hon har fått barn och har gjort sig av med alla sina katter.
Prat med en jurist om avtalet är juridiskt korekt ,dom flesta kontrakt som vi använder oss utav är inte juridiskt bindande, har du köpt en vara så äger du den.
exakt tror inte kontraktet är juridiskt bindande då du köpte ett "kylskåp", Bara moralen som sätter stopp.

Lärdom till annat tillfälle är väl att be om att få läsa igenom kontraktet i lugn och ro och vara överrens innan hämtning :-) Lätt att lära av sina misstag dock :-(
#Timatis
Det du skriver är köplagen och gäller när en privatperson köper av en uppfödare, när en uppfödare köper av en uppfödare så är det kontrakten som gäller. Köplagen som gäller privatpersoner gäller inte uppfödare emellan.
Det som #3 säger att prata med en jurist är ju en god idé, ta en titt på om det finns hål i kontraktet.
Men gäller det verkligen djur? Det är väl samma sak som att en grossist skriver in i kontraktet att frysen inte får säljas till någon blond?Eller att bilen inte får köras i vinterväglag? Om man nu ska hårddra det?
Finns det någon som vet om det förekommit ett fall juridiskt med kontraktsbrott. Skulle vara intressant att höra hur det gick.
Jag pratade med en av våra jurister på jobbet idag. Han tog upp avtalslagen § 36. Har inte hunnit sätta mig in i det riktigt ännu, men det är när kontraktet är oskäligt. Det tycker han att det är och han tror inte att hon skulle vinna i tingsrätten.
36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.
Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.
Första och andra styckena äga motsvarande tillämpning i fråga om villkor vid annan rättshandling än avtal.
I fråga om jämkning av vissa avtalsvillkor i konsumentförhållanden gäller dessutom 11 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Lag (1994:1513).

Tänk på att det är skillnad, du räknas som uppfödare INTE som konsument och därför är det alltså inte konsumentköplagen som gäller. Konsument köplagen säger att man inte kan styra över hur en köpare skall använda sin vara osv.
MEN som uppfödare räknas du som näringsidkare och därför gäller Köplagen och inte Konsumentköplagen.
Köpeavtal
Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att köparen och säljaren kan fritt avtala om de villkor som ska gälla för köpet. Köpeavtal/köpekontrakt är ett avtal som används vid köp av varor eller tjänster. Det är ett skriftligt avtal som reglerar rättigheter och skyldigheter för köpare och säljare.
Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna.
Läs mer: http://jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=1316
Lagarna i sig är likadana, det som skiljer är att köplagen är inte tvingande och därmed kan parterna skriva egna kontrakt om vad som gäller. Konsumentköplagen däremot är tvingande och där hjälper därför inte egenhändigt skrivna kontrakt (undantag finns givetvis också här).