Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 4-avel-och-genetik
Läst 1725 ggr
mathiason
0

När kattungarna ska födas

Undrar hur gör ni när eran hona väntar ungar och det bara är några dagar kvar. Hur gör ni?

Stänger ni in henne i ett visst rum? Sovrummet? Har ni en inhängnad?

Berätta lite hur ni gör när det närmar sig! Plockar ni fram något speciellt?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

SidenMoare
1

Jag ser till att jag har ordning på alla papper, telefonnr. som ev. behövs till några uppfödare och veterinären.

Sen plockar jag fram trasor,handdukar, sax, tråd, värmedyna, plastpåsar,papper, pennor, vågen, hushållspapper, frotteplasten, födelsekorgen etc.

När jag märker att honan börjar vilja boa in sig i korgen och värkarna börjar så stänger jag in oss i sovrummet.

Jag försöker ha allt i ordning någo ndag innan beräknad födsel. Sen "övervakar" jag henne, sover dåligt tills det är daxFlörtetc, etc…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dagdrivarn
1

Jag brukar isolera honan i sovrummet sista dagarna innan förlossning, tar bara med laptopen så kan man ju surfa om man nu inte vill sitta och glo på tv :-)

Brukar ha dörren stängd första dygnet och när jag märker att honan börjar gå ur lådan och röra sig runt i rummet så öppnar jag och låter de andra komma in och hälsa under övervakning. Märker jag att honan blir stressad stängs de andra ute längre tid. Första veckan har jag bara öppet när jag är hemma, därefter öppnar jag upp helt om mamman är ok med det.

Jag har ingen inhängnad i sovrummet till att börja med utan sätter upp den först när de små börjar klättra ur lådan.

Vid bolådan har jag alltid:

Block och Penna

Ser till att jag kan se klockan från plats vid bolådan.

Våg

Torky, platspåse (för moderkakor och annat skräp), handdukar, alcogel.

Numera också peang.

Själv har jag aldrig använt vare sig slemsug eller sax utan river av navelsträngarna med naglarna om jag måste hjälpa till, det är mycket bättre än att använda sax eftersom det efterliknar sättet kattmamma biter/sliter av dem och minskar därmed risk för blödning. Behöver kattungen bli av med vätska slungar jag dem.

Fast de sista bitarna är du väl redan rätt bekant med ;-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Timantis]
1

Brukar inte stänga in mamman vid födsel om hon är lugn med dom andra katterna o dom låter henne vara ifred. Däremot så håller jag koll vart hon vill boa. Jag brukar inte ha katterna i sovrummet på nätterna men förra kullen ville mamman absolut lägga inne i sovrummet så det blev att bära in bolådan dit. Där var hon i två veckor o sen så fick hon komma in i kattrummet.

Man måste lyssna på katten o göra som den vill.

Sen gör jag typ som dom andra bistår om det behövs. Tycker att coonisarna är rätt så duktiga själva. Hade en perser där jag fick göra allt ta hål på fostersäck torka navla av ja tom bajsa o kissa dom. Det enda mamman gjorde var att mata. Hon fick bara en kull ……..

Glöm inte se till att batterierna funkar i vågen. Har varit med om att dom lagt av när vägen behövdes som bäst men hade som tur var extra hemma.