Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 1847 ggr
annie-ess
0

Tovig gosse

Min mco kille har börjat tova sig i pälsen nuförtiden och tydligen räcker det inte å kamma igenom honom en gång i veckan utan tror jag får kamma honom minst varje dag.. 
Hur gör ni för å få bort de värsta tovorna å hålla dem borta? Hur ofta kammar ni igenom era coonisar?

viciouscircle
0

Jag borstar min 2 ggr i veckan kanske. men då har hon knappt några tovor :) Tycker hon är sötare i fluffpäls än när den stripat ihop sig :D Borstar mest under armarna och nedre delen av magen.. samt svansen.

Dock är hon bara 6 månader.. så hennes "riktiga" päls och pälskvalité kanske inte har visat sig än.. Hon är svartsmoke bör tilläggas.. har förstått att silverpälsar ska vara jobbiga :(

annie-ess
0

Javisst är dem sötare i fluff än när de är slingat å lite lockigt.. 

Ja min gosse http://www.mainecoon-katten.se/utstbilder/Akis_1year_IMG_2909.jpg

är ju en silvergosse. Visste dock inte att deras pälsar e mer svåra..

viciouscircle
0

#2 Awh vilken stilig kille =)

har läst någonstanns (kanske här på iFokus?) att det ska vara så. Fast ja, jag vet ju inte hur mkt sanning det ligger bakom det egentligen.. om det bara var just den personens erfarenhet.

[Timantis]
0

Kan vara så att det är dax för ett bad kanske

SidenMoare
0

JAg upplever att dte är lite olika på olika färger hur pälsen är. Min äldsta hona, Star, är 5,5 år och n22, svartabby. Henne behöver jag sällan borsta utan hennes päls är i princip tovfri, utom när hon har vinterpälsen på sommaren då kragen tovar sig ibland.

Hennes dotter Song är ns22 svartsilvertabby och henner päls måste jag borsta varje gång vi varit ute eftersom det lätt fastnar skräp i den och då blir det tovor. Annars verkar silverpälsar tova mera än svarttabbypälsar. Tror att dte beror påden tunna fina silverpälsen i sig. Så det är nog ganska så olika mellan olika pälskvaliteter på våra "pälsmonster"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~