Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett4-avel-och-genetik
Läst 4579 ggr
mathiason
0

Avelshonor 2012!

Här kan ni lägga upp era honor som kommer gå i avel i år.

Lägg upp en bild och skriv lite kort info om honan!

Spännande att se vilka honor som ska få ungar iår!

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

[Lec72]
0

Inte i år..me nästa kanske :-)

SidenMoare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hoppas att min hona S*Biscaya BigPawz Christmas Song Skall börja löpa om 1-2 veckor så jag kan para henne med S*Shantarams Moonshine Whiskey. De blir ett stiligt par de två.

Titta gärna in på www.biscayabigpaw.se så finns det en bild på Whiskey där under planer.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

mathiason
0

Jätte Fin tös =)

[Lec72]
0

#2 superfina båda två :-)

SidenMoare
0

#3 #4 Tack så mycket.Skrattande

Hon är dotter till min första hona S*Dream Sky Biscaya och fadern är DE*Summerplace Zambucco så hon är en stor och tung dam, väger över 5 kg. Hon är dryga 2 år så var hon slutar viktmässigt skall bli intressant.

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

dagdrivarn
0

Om hon är två så är hon ju färdigvuxen det man menar när man säger att MCO växer till de är 5 år är rent utvecklingsmässigt. Profilen sätter sig, öron sätter sig, hakan kan komma fram. Dvs smådetaljer själva storleken är klar vid ca 1,5 år givetvis kan de gå ner eller lägga på sig och går ofta upp och blir lite stabilare när de väl kastrerats.

Så det troliga såvida hon inte verkar gilla mat och har tendens till övervikt så lär hon förhoppningsvis inte gå upp mer, överviktiga katter vill vi ju inte ha Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
0

Dagdrivarn Madame Laika Melangé

Kloner: 12,6%

Hon är ett mycket värdefullt tillskott till aveln för att minska den extrema genetiska flaskhals som klonerna orsakat i vår ras och därmed dra ner risken för inavelsdepression en hel del.

Laika är omparad med Kenny (Lindevoll Kentucky)

S*Dagdrivarn Maine Coon

dagdrivarn
0

Struves Clara Schumann

En dansk tös också från delvis utparningslinjer.

Kloner: 19,5%

Kommer troligen att paras antingen med Dagdrivarn Apophis eller Coonity Wild at Heart, givetvis under förutsättning att hon går igenom HD och HCM-testerna först.

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

Vilka läckra töser du har Dagdrivaren.  Laika har ju ett fantastisk bläs. Inte så ofta som man ser en sådan. Kyss

Sen din danska tjej är ju urläcker medKyss

#6 Hennes mamma är nu 5 år och har stått still i växten i c:a 2 år. Men Song går fortfarande upp, hon är inte överviktig, lite vid varje vägning. Hon har fått kraftigare benstruktur och kropp och hon har blivit längre. Så än verkar hon växa lite granna. Hennes pappa är stor så jag tror nog att hon kommer att växa lite till. Men den stora tillväxten har ju avstannat förståss. Skrattande

christine58
0

S*Lavendelkattens Aurora kommer vi att para till sommar - höst med våran DK*Red Riding Hood´s I´m Indiana Jones om hon klarar sina tester HCM och HD som hon kommer att göra i april.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

mathiason
0

#7 Laika är min första favorit inom Maine cooner! När du får en Laika så kommer du ha många i kö :P Jag är en av dom =)

Dunderklumpens
0

Coogan's Claree Belcher "Klara" är tänkt att paras till våren/sommaren med Coogan's Bernado om han klarar sina tester. På bilden är hon tillsammans med sin dotter Dunderklumpen's Molitva "Molly". Molly planeras oxå paras med Bernado om hon klarar sina tester. Den parningen är nog tänkt till hösten Glad

dagdrivarn
0

#11 Jo, jag hade rätt många som ville ha henne när hon var liten, paddor med skojiga färgfördelningar går som regel, som smör i solsken.

#12 Vilken härlig bild på mor och dotter, vackra tjejer bägge två :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

mathiason
0

#13 Ja de förstår jag =), Jag jagade dig för ca 1 år sedan då du skulle ta kull på henne =)

dagdrivarn
0

Ja damen ifråga har ju inte direkt varit samarbetsvillig till att börja med :-) Men nu har vi nog fått ordning på problemen, hon fick ju sina två små till slut och är nu omparad med Kenny igen och är dräktig, småttingar väntas i slutet av mars. Hon känns spänd och fin över magen.

S*Dagdrivarn Maine Coon

mathiason
0

#15 Spännande :P Jag som precis hämtat hem en coon från Skogsdals^^ Men en till skadar ju inte Oskyldig

SidenMoare
0

Song och  Whiskeys döttrar kommer alla att bli paddor. Det blir mina första paddor så det känns jättespännande att få se färgfördelnngen på demGlad

Jag är ju ganska så ny inom detta med avel så jag har inte hunnit med så många kullar än, 3 st. Så nu tar jag nya steg inom detta med färger och kombinationer.

dagdrivarn
0

Röd hona med icke röd hane eller tvärtom är superbra nybörjar parning :-) Färgen sköter ju könsbestämningen så det enda man behöver göra är titta om kattungen har något rött eller inte, har den rött så är det en tjej, utan rött en kille, voila, enklare kan det inte bli :-D

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

Min första kull där fixade jag könsbestämningen bra. 2 killar, 2 tjejer. Andra kullen trodde jag det var 4:a killar,  även hanens ägare trodde att 3 var killar och ev. att den 4:e skulle vara en tjej. MEN….. det var tjejer allihopaSkäms

Eftersom jag var så osäker så bad jag min Vet. att kolla könen vid första sprutan. Hon föder själv upp Birmor så hon kan ju detta bra. Blev mycket förvånad. 3 av ungarna var redan tingade men ingen hoppade av utan tog ändringen av kön med gott mod. Men visst kändes det skämmigt att ha missat så grovt. Tröstar mig med att hankattsägaren, som är erfaren med tog fel. Sen är dte ju alltid lättare att se om man har båda könen

dagdrivarn
0

Könsbestämning är inte helt lätt många gånger, jag kommer aldrig att glömma själv för många, många år sen då vi satt i köket hos min uppfödare och hade styrelsemöte tror jag det var. Runt oss sprang hennes senaste kull, fyra goa rödningar. Rätt vad det är så säger en av tjejerna, hur många honor blev det? VA? Inga fyra hanar svarar min uppfödare…. ja denna är då hona svarar tjejen tillbaka varpå det blir totalt tumult och alla sätter igång och kolla bakarna på de små som då hunnit bli 10 veckor… PANIK, två av dem är tjejer det är alltså inte fyra killar utan två killar och två tjejer…. blir till att ringa köpare och förklara läget, som tur var gick det bra så vitt jag kan minnas och allt löste sig, men attan så lätt hänt det är.

Marie-ann hade när de var små tittat som hastigast men någonstans tänkt att röda då är de ju hanar… hon hade haft kull med flera paddor och mörka hanar och i dessa är ju endast hanarna röda men nu hade hon ju använt en röd hane och tanken var inte riktigt med där ännu, så hon tittade inte så noga som hon kanske skulle ha gjort och det blev som det blev :-)

Mest kända fallet är väl Georgette, en skogis-import tror jag det var om jag inte minns fel, som tog sig hela vägen genom import-cirkusen och in i Sverige innan det upptäcktes att Gerogette egentligen var en George.

Så att ta fel på kön är inget som någon skall skämmas för, det är enormt lätt hänt, vare sig man haft en kull eller femton.

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

*PUST* Skönt att du säger det så.

Men visst känns det skämmigt att tala om att man angett fel kön på ungarna. Även om det ibland kan vara svårt. Det är ju alltid lättare att se om man får ungar av båda könen. Den senaste kullen så gick jag inte ut med vad det var för kön förrän jag tittat åtskilliga gånger under flera dagar. Ville inte göra om missen igen.

Sen var min Vet. här, för Songs skull, så då bad jag henne titta så det absolut skulle vara säkert att jag tagit rätt denna gång. Då var ungarna 2 veckor. Lite kul var det när min Vet. trodde att ungarna var minst 4:a veckor eftersom de var så "stora". Hon föder själv upp Birmor och har det "mindre" perspektivet på hur stora kattungarna skall vara i en viss ålder.Skrattande

Dunderklumpens
0

Som vanligt när det gäller avel så blir det inte alltid som man tänkt sig… Molly  kastrerades förra veckan pga av akut livmoderinflammation Gråter Men hon mår bra och det är ju det viktigaste. Planerna med mamma Klara kvarstår dock…

Christelle
0

Min blå tös Mollie (S*Kaserna´s Unnur) ska paras i år! Det kommer bli en spännande parning. Vi har väntat länge på detta så det kommer bli så roligt. Hanen förblir hemlig än så länge Flört.
Hon är en oerhört social och gosig dam! Och vacker som en ängel Kyss

**Tester:
**HD= hö & vä: Normal,
2011-06-16
HCM=  Normal, (2011-06-20)
HCM1 DNA= N/N, Laboklin 2010-08-05

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Buffalos
0

Min tjej Cajsa (Catsson's Stina) ska förhoppningvis paras i slutet av året. Hon är född 2008-05-13 så det kanske är dags ;P. Färgen är svartsilvertabby-vit, MCO ns 09 22. Har hittat en hane till henne så hoppas att det många fina friska kattungar :). Har ställt ut henne ganska mycket, hon blev Champion of Europe i Tyskland i helgen. HD-testet väntar jag på, enda testet är HCM och det ska jag testa i sommar.

Min hemsida: www.buffalos.cybersite.nu

/ Maria Karlsson. Min hemsida: http://buffalos.cybersite.nu/

SidenMoare
0

#24 Vilken sötnos du harKyss

Här sitter jag nu bredvid kattungehagen. Song ahr fått sin kull. Tyvärr var den enda honan dödfödd, så det blev ingen padda för mig. Hon har nu 2 fina killar som bara njuuter i mjölkbaren.

Funderar på att para om henne med samma hane eller hans son nästa gång. Men jag får se hur det ser ut när det är dax i vinter någongång