Tovor i pälsen
funderar på att klippa ner/raka min katt, men då behöver den lugnas först, och jag undrar om det finns något på apoteket som är lugnande, eller ska man åka till vet? pälsen är supertjock nu och underullen tovar sig både här och där, det är svårt att reda ut eller klippa bort då de sitter lite dumt till.
några tips?
Att söva din katt hemma om du inte är utbildad inom det är inte det smartaste direkt :P Krävs ju rätt mängd i jämföresle med vikt osv.. xP annars kan det gå illa.
Feliway är det enda jag kan komma på som verkar "lugnande" men det är knappast så lugnande att du kan hantera katten hur som helst :P
Vet är nog det enda alternativet om du/nån bekant inte klarar av att hålla i katten själv när den är vaken :)
Jag hade faktiskt inte tänkt söva katten själv, det var lugnande jag undrade över.
Jag har en tjej jag rakar och hon är inte så förtjust i det. Men jag satsade på att köpa en riktigt bra trimmer och det går hur bra som helst. Pälsen åker bort i ett huj innan hon reagerar. Hon verkar trivas i sin kortare päls 
Min sprattlar som en mask på krok, och att hålla henne går inte ;) När jag kammar på vanligt vis så görs det i omgångar, så det tar väl en kvart innan jag är klar. Den andra katten är däremot kär i kammen, han lägger upp sig för att bli omhändertagen ;)
2# Sorry, jag läste lite dåligt :(
Kan tyvärr inte hjälpa dig då.. Skulle vara Feliway då som sagt.
Men som 3# skrev så är trimmer det bästa om du lyckas klura fram nåt.. Och om du ändå hade tänkt klippa på vissa ställen så kör in en kam under tovan, om det går, och klipp sedan.. Då riskerar du inte klippa i skinnet :)
Jag vet hur jag ska göra, det är bara det att fröken behöver lugnas ner då hon är fruktansvärt sprattlig ;) tack för era svar!
Kanske det skulle funka med zylkene.
http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/48-zylkene.html
Säljs hos vetrinärer
Ska kolla upp, tack för tips!