Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 1-allmänt-mco-prat
Läst 3208 ggr
qazido
0

Maine coon ägare , what to do ?

Hej , tänkte höra hur lite saker fungerar .. Har en Maine coon flicka och är väldigt intresserad av att prova på att få kattungar .

Vill göra det riktigt och rätt precis som det ska vara , och skulle behöva lite råd hur jag ska gå tillväga ?

Måste jag registrera mig som uppfödare ?

Hur vet jag om jag får göra kattungar på henne ?

Kan uppfödaren jag köpte henne ifrån hindra mig ? Eller är det bara så att dom inte vill att oerfarna kattägare ska prova på det ?

Tack på förhand // Q

luna03
0

hej, du kan ta en kull på henne utan stamnamn sedan måste du ha ett stamnamn.. om du har köpt katten som sällskaps katt så kan du ej ta en kull utan hon måste kastreras men däremot om du köpt henne med LO i stamtavlan och uppfödaren sålt henne som avelskatt så kan hon ej hindra dig då det är du som bestämmer över din katt. Mitt råd till dig som kanske är nybörjare är att läsa på ordentligt innan för mycket kan hända, köp mjölkersättning och ha på lager då man aldrig vet ifall mammans mjölk räcker till eller att hon stöter bort dem..

tips.. gå in på katter.nu sedan klicka i fliken till vänster där står allt om uppfödning samt ungar/kattmamma.

Dunderklumpens
1

Mitt råd är att kontakt uppfödaren så kan hon hjälpa dig vidare! Steg ett för mig skulle vara att göra hälsotester, HCM scanning och HD röntgen. Visar hälsotesterna att hon är godkänd för avel så skulle jag nog ställa ut henne ett par gånger. SPECIELLT som nybörjare då man har ett ansvar som uppfödare att följa den standard som maine coonen ska födas upp efter. Dvs du bör kunna din honas + och - i typen så du vet vad du ska söka hos en hane. Det kan vara svårt att få låna en bra hane om man som nybörjare inte har ett reg. stamnamn alt. om man inte har en bra mentor som hjälper till. Läs mer på rasklubbarnas hemsidor.

www.themaineclub.se

www.mainecoon-katten.se

[Fröken P]
0

prova att få kattungar? jag tycker väl att man ska ha ett mål med avel och inte bara prova.. uppfödaren kan inte hindra dig, men varför gå emot denne om motsättningar finns?

jag är absolut inte emot rasavel, men ibland undrar jag varför en del ger sig in på det.

#1  ts kan väl visst avla fastän denne köpt katten som sällskap, varför skulle inte det gå?

dagdrivarn
0

Rent lagligt kan uppfödaren inte hindra dig, men att ta kull utan uppfödarens tillåtelse är väldigt onödigt och kan förstöra en hel del för dem som verkligen köpt ett av syskonen specifikt till avel.

Det första du bör göra är att kolla med uppfödaren, förklara att du gärna skulle vilja ta kull och gärna tar emot hjälp, många är absolut inte omöjliga så länge man frågar och förklarar.

Sen måste du ha navelbråcksfrihetsintyg samt HD-testa (Höftledsröntga) henne och HCM-testa (ultraljuds-undersöka hjärtat) på henne.

Om hon går igenom testerna så kan du börja leta hane :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Dunderklumpens
0

#4 Håller med dig nästan till punkt och pricka. För rent teoretiskt så MÅSTE hon ju inte HCM scanna och HD röntga för att få ta en kull/registerar en kull i ett förbund. Men många kattungeköpare kommer fråga efter testade föräldrar och ytterst få lånar ut hankatter till icke testade honor.  Så på sätt och vis så måste man nästan testa Flört

dagdrivarn
0

#5 Tänkte ur jordbruksverkets synvinkel Glad

Vi VET ju att det finns disposition för dessa två sjukdomar inom vår ras, och enligt JBV så är det ju förbud mot avel på sjuka djur, testar du inte så vet man ju inte om man bryter mot lagen eller inte.

Lite luddigt dock vad som skulle kunna hända men enligt dem på JBV jag varit i kontakt med så säger de att nej det finns ingen lag på att man måste testa, MEN indirekt så måste man ju det ändå eftersom man inte får avla på sjuka djur. Och OM en kattungeköpare skulle få en sjuk avkomma och anmäla ett djurskyddsärende så kan man bli ålagd att testa föräldrardjuren om de är otestade och om då någon av dem har då HD främst (HCM är ju svårare att bevisa då det kan dyka upp senare), så kan man tydligen bli dömd för detta eftersom man OM man testat då vetat om att djuret varit sjukt innan parning…

Önskar faktiskt att de kunde klargöra detta aningen bättre, känns rätt meningslöst med en lag som inte behöver efterföljas för att den är så luddigt skriven att ingen förstår den fullt ut vad som egentligen gäller utan att ha långa diskussioner med dem, antingen skärper man till det hela eller så struntar man in det… inte lätt att veta vad som gäller när det är så luddigt skrivet.Obestämd

Så tänkte alltså bara på vad jag lyckats klura ut efter milslånga mailkonversationer med JBV… vet inte om det blev klarare för det, men du har ju absolut helt rätt i det du skriver också… inte många som vill låna ut till otestade idag Flört

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Dunderklumpens
0

Ja jag håller helt med dig, detta är väldigt luddigt och borde absolut klargöras. Sedan tror jag ändå att det är svårt för en kattungeköpare att få rätt, svårt att bevisa att HD alltid funnits där oxå precis som HCM. För avlar man på en otestad katt som man tycker verkar pigg och kry så avlar man ju inte medvetet på sjuka djur, och det är väl det som lagen handlar om.. Men som sagt lite luddigt…

Men för mig är inte dessa sjukdomar eg. det mest primära. Tycker vi har rätt bra kontroll på HD och HCM. Det jag skulle vilja uppmana alla uppfödare är att ta sig en titt i sin katts mun då och då. För jag tror det avlas på tandkött som det inte borde avlas på…. Vet ex om en import som kom vid 8 mån och hade illrött tandkött, det går ju inte att avla vidare på det. Och då har man betalat dyra pengar och uppfödaren står som ett frågetecken, inte har h*n problem med tandkött på sina katter!? Förstår inte riktigt hur de går igenom vet. kontrollerna… Hmm nu vart detta kanske lite väl OT i denna tråd Flört