Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikettskötsel-hygien
Läst 5055 ggr
mathiason
0

Fet päls under mage och under öron..

Hej!

Min flicka på 6 månader har den härligt fina juniorsvansen. Men de är väl de fina med hennes päls.. Hennes päls under öronen är alltid så där fet så det blir stripor.. och magen är nästan samma sak.

Vad ska jag göra? Jag har kattungeschampoo men de verkar inte hjälpa..

Tacksam för hjälp!

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

luna03
2

Har samma problem med min hankatt så jag puttar på lite så att vi båda får svar :)

mathiason
0

Verkar inte vara någon som kan hjälpa oss :S

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

luna03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite bilder kanske hjälper… så här ser simba ut trots att matte badar och borstar Obestämd

SidenMoare
0

Jag använder Haose of Anjou:s produkter vilka är dyra men dryga och bra.

Fet päls vid öronen brukar jag ta bort med kaolinpulver, om det inte är mycket. Annars måste man nog bada katten.

Fetpäls på svansen använder jag GOOP. Går att köpa hos House of Anjou. Ägaren har Maine Coon och kan pälsen. Skalll man inte utställningsbada så akn man använda billigare varor som tex K9

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

luna03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till på magen..

dagdrivarn
0

Alltså jag brukar då inte bry mig om hur de ser ut mellan utställningarna utan börjar bada och rengöra dem 1 månad innan utställning.

För att bli av med krull på magen måste man vara extremt noga med att tvätta och framför allt skölja ur ALLT schampo många gör felet att de inte sköljer tillräckligt. Jag ger mina inpackning med Biogroom inför utställningarna och sen gäller det att blåsa torrt samtidigt som man kammar/borstar det rakt….

Texturizeschampo alt. spray hjälper att hålla det rakt och fint.

Emellan kan man hjälpa upp det värsta med lite torrschampo om de nu ser riktigt illa ut och man vill ha dem lite finare :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

annikaL
0

Varför är det så noga att det inte är lockar på magen vid utställning? Får katten lägre poäng då?

Dunderklumpens
0

Testa att avfetta pälsen, bakom öronen behövs inte det blir alltid lite fett där. Avfetta med vanligt yes blandat med vatten. schampoonera med det och skölj ut ordentligt. Tvätta sedan med vanligt kattschampoo och skölj ur ordentligt. Pälsen ska kännas "gnisslig" mellan fingrarna då vet man att man fått ur allt. Torka gärna med fön så borde ni få en fin kisse :). Normalt borde det hålla i veckor innan det blir som på lunas kisse… Men han kanske äter med hela kroppen Flört

#7 En del av poängen på utställning handlar om kattens kondition och då ska pälsen vara blank och slät. Klart att några vågor på magen godkänns men om du ex. går mot en konkurrent som har en finare presenation av sin katt än du så kan man förlora certet pga av det. Och det är ju inte skoj för det är ju den enda delen man själv kan påverka som ägare.

luna03
0

hahahahahahahhahah…. du har rätt.. han äter med hela kroppen…. hahahahhahahahha

luna03
0

Kom på en annan orsak hihihi min dotters kladdiga fingrar är en bidragande faktor :)

BARFmycat
0

Om man tvättar för mycket så bidrar ju det till att pälsen blir fet, man torkar ju ut huden.

Smörj huden inifrån, vad katterna äter påverkar hur pälsen ser ut otroligt mycket. Päls, hud och avföring är de viktigaste indikatorerna som visar hur katten mår på insidan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~