Strulig päls!
Goddag! :D
En liten fråga.. Hur jobbigt är det för en katt att ha tovor i pälsen? Jag förstår ju att det inte är särskilt kul för misen, kanske tillochmed jättejobbigt :/ Jag vet inte.
Men grannen har en misse som brukar springa här ibland och hon har såna jäkla tovor! Under armarna, framme på bröstet, under magen och säkert på fler ställen.. Jag brukar kamma henne när jag får tillfälle för det är en sån fin misse! Jag vet att det inte är mitt ansvar men jag pysslar gärna om djuren ^_^
Dock får jag aldrig reda ut alla tovor för damen är en sprattlig liten sak och efter ett tag blir det påfrestande för hennes hud om jag drar hur mycket som helst..
Ska jag klippa upp tovorna eller fortsätta kamma lite sådär diskret? Får man göra så med någon annans katt? ^^

Försök att få in en kam i tovan så nära huden som möjligt och klipp sedan försiktigt .Kammen skyddar då huden så du inte klipper i den .
Lycka till !!
Det är en väldigt smart idé! Tack så mycket :) Ska göra det nästa gång hon kommer ner till oss :)
:D

Det är en bra metod när det är hårda tovor. Annars använder jag en speciell redkam/skärkam till mina katters pälsar om det blir tovor. Den liksom skär sönder tovan.
Vet du vem som äger katten? Jag skulle nog påpeka detta för ägaren. För det kan bli både insektsangrepp och klåda under tovorna och även att grova tovor gör ont eftersom katten inte kan röra sig som den skall. Tovorna måste ju bort annars blir de större och större.
Har man en katt med mycket tovor är det bäst att låta en Vet. söva katten lite lätt och sedan raka av den tovorna. Tycker väl att det är snudd på dålig djurhållning och i viss mån djurplågeri om katten hela tiden har tovor och att ägaren inte tar tag i saken. Att en katt får tovor ibland är väl inget att säga något om .Men att den ständigt har tovor tycker jag inte är försvarbart.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dessutom drar ju tovorna i huden och gör ont om den har stora tovor under armarna t.ex
. Jag skulle prata med ägaren.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se
Har man skaffat en långhårig katt så måste man väll ändå förstå att kattens päls måste skötas… Får katten tovor så innebär det ju att DU sköter om pälsen för dåligt!!!! Har haft pälshundar i flera år och det krävdes pälsvård varje dag. Kan nu inte din granne sköta katten så ska dom uppenbarligen inte ha ngn katt med lång päls. Nu har jag skaffat mig en långhårs katt och vet att det innebär konstant koll på pälsen så inga tovor uppkommer. Självklart gör det ont när ett djur får tovor då det sliter och drar i päls och hud.
jag skulle prata med ägaren och sen erbjuda mig och hjälpa till
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år