Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikettköpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 15454 ggr
hultburger
2010-11-16 16:09
8

Foder?

Är ny både som katt och Maine Coon ägare och undrar…

Vilket foder tycker Du är bäst för en Maine Coon? Torrfoder, blötfoder, barf, hemmagjord, you name it!

Nu har jag en tuff kille på 3,5mån, men gärna tankar kring foder för alla åldrar, liten som stor! Skrattande

dagdrivarn
2010-11-16 20:31
0

Har du inte fått några tips ifrån din uppfödare?

Vad fick han för mat hos uppfödaren, bäst är att inte byta foder när de precis flyttat ifrån uppfödaren utan vänta ett tag. Det är tillräckligt mycket för dem första månaderna och risken är stor att de blir dåliga i magen om man tricksar för mycket med dem i början.

Men framöver så är det inget speciellt de behöver bara för att de är Maine Coon utan behöver som alla katter oavsett om det är ras eller huskatt ett bra fullfoder ifrån djuraffär. Maten som finns i vanliga matvaruaffärer är rent förkastliga som föda. Mjau blötmat är helt ok, men i övrigt är det rena skräpet.

Men väljer du foder ifrån djuraffären så är de flesta märken bra, Iams, Eukanuba, Royal Canin, James Wellbelowed, ProPlan, Orijen och Arion m fl.

Vad som är bäst för katter i allmänhet är ett omdebatterat ämne, BARF är givetvis det allra, allra bästa vi kan ge våra katter men då det kräver rätt stora kunskaper för att inte göra mer skada än nytta och är ganska omständigt att hålla på med så skulle jag inte rekommendera någon ny att börja med det innan man verkligen lärt sig allt om kattens näringsbehov.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

hultburger
2010-11-17 12:26
0

Jodå, hon är jättebra vår uppfödare. Ställer upp hur mycket som helst!
Men det skadar ju aldrig att få veta vad alla andra ger sina katter.
Han tuggar inte kattunge-torrfodret så håller på att leta efter ett foder med större bitar. Ska finnas ett kitten-maine coon, men det tycks inte finnas kvar i sortementet så därav tänkte jag se vad andra gav sina, kanske fanns någon med samma problem som vi har med vår lille kille!

Curiouscats
2010-12-31 14:12
0

Hejsan!

Jag ger mina Maine coon kitten Royal Canin och det är också vad jag skickar med dem när de flyttar.

Kanske har di djuraffär inte tagit hem det men om du frågar så gör dom säkert det.

David
2011-01-02 09:14
0

Royal Canin har ett eget foder för Maine Coon med större bitar. Titta på www.royalcanin.se. Om din närmaste zoobutik inte har dem hemma brukar de kunna ta hem det åt dig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Vildvittra
2011-01-03 02:46
1

Ger inte mina RC maine coon foder, innehåller inte tillräckligt med proteiner som maine coonen behöver.
Det är en katt med mycket muskler och de behöver underhållas.
Titta på olika tillverkares innehållsförteckning och jämför.

//Veronica

SidenMoare
2011-01-03 12:07
1

Jag ger mina Maine Coonfoder och Proplans Delicat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

[Maine]
2011-01-03 14:35
0

Mina får Iams och Lidls blötmat.

Mig-
2011-01-12 21:59
1

mina får RC- kitten och lidls blötmat.

dagdrivarn
2011-01-13 10:59
0

Måste bara säga att jag fick en säck med Royals MCO-foder i julklapp av en nära vän och efter bara en vecka så spyddes det hejvilt över hela lägenheten. Så fort fodret var slut så slutade de spy, en tillfällighet?

Tror inte det då mina kissar trots allt är rätt vana att byta foder då och då…

Sånt gör mig lite fundersam måste jag säga…

S*Dagdrivarn Maine Coon

[Maine]
2011-01-13 11:10
0

Mina glufsar RC om de får chansen, väldigt gott tydligen. Och hetsäter de så kommer det ju även upp.. Mina får inte fri tillgång till det längre, för att den ena hetsäter och den andre äter för mycket. Därför får de pyttelite då och då som godis.

Men jag slår ett slag för Opticat, Lidls blötmatspåsar! De uppskattas här, jag mosar med gaffel och kräkisen får lite mindre än den andre, och kräkningarna har minskat mycket, så det är jag nöjd med!

SidenMoare
2011-01-13 11:30
0

Hur står sig Lidls kattmat i förhållande till tex. mjau, Pussi och whiskas? Vet du det?

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

[Maine]
2011-01-13 11:57
0

#11  Likvärdigt som Whiskas och Pussi. Mjau ska ju vara bra säger alla, men mina katter tål inte det. Men som det är nu funkar det fint, 1-2 påsar om dagen får de dela på, eller ja, Buster får 75%.. Flört

dagdrivarn
2011-01-13 13:04
0

#10 Kan nog vara så att de tycker det är väldigt gott och hetsäter och därav också spyr. Mindre trevligt med 8 katter som spyr ikapp över hela lägenheten Skrikandes

Får ge det som godis någon gång möjligen.

Hmm.. har aldrig provat dessa, kanske kunder vara något. Har ju en Lidl i närheten ska absolut testa ge dem ett smakprov. Kanske till ocn med Kräsna Beka skulle gilla just nu äter hon ju inget annat än Gourmet mousse förutom torrfodret. Iof gör det inte så mycket då hon får en 4-dels burk om dagen (jag blandar ner medicinen hennes i den).

S*Dagdrivarn Maine Coon

[Maine]
2011-01-13 13:11
0

#13  Jag brukar vara noga med att läsa vad blötmaten innehåller, och deras påsar är inte sämre än Pussi. Men det är ju kanske inte det bästa, men absolut inte det sämsta heller. Påsarna är nog bättre än burkarna tror jag. Men kolla gärna och säg vad du tycker om dessa!

Jag köper de i sås, gelé är inte så poppis här, och eftersom jag mosar de små bitarna (påminner om RC:s blötfoder) så är såsen bra!

Åtta katter som kräkar.. nej, roligare kan man ha det.. Flört

[Maine]
2011-02-03 09:48
0

#13  Är lite nyfiken på om du testat Lidls blötmat ännu?

mollyt
2011-02-11 11:33
0

Jag planerar att skaffa MCO till våren och har varit och läst om en hel del olika foder. I mångt och mycket så är många positiva till RC specialfoder… Jag har en djuraffär på promenadavstånd så det känns mycket smidigt.

Är det vanligt att katterna kräks? Jag hade innan tänkt att slå på stort och köpa 10kg säck med det samma… men när jag läser att många av era katter är olika - och gillar olika saker så funderar jag på om jag ska köpa en liten säck att börja med - testa om det går hem hos katten först?

Ni som ger fri tillgång på torrfoder till katterna - hur kommer det sig och när började ni med det? En kattunge är kanske inte medveten om att den ska sluta när den är mätt osv… Är det någonting ni har börjat med efter ett tag eller har ni alltid haft fri tillgång åt era katter?
- Min grannes ena katt fungerade utmärkt att ha fri tillgång på torrfoder för hon åt bara lite när hon var hungrig, var inte det minsta överviktig eller så… Men jag tror att hon hade gjort så hela sitt liv? …

Sara

dagdrivarn
2011-02-12 07:04
0

Det beror väl lite på hur man ser det Skrattande

Katter spyr oavsett ras, de spyr upp hårbollar, de hätsäter då och då, de äter gräs/växter som de spyr upp osv…..

Men jag måste nog säga att jag ändå tycker att de spyr ganska så sällan, nu hade jag otur när jag provade mco-fodret. Men annars är det väldigt lite.

S*Dagdrivarn Maine Coon

NeverToLate
2011-02-21 18:32
0

Jag blandar RC´s Maine coon, Maine coon kitten och Pro Plan Delicate :) Funkar jättebra till mina kisemisar :D

Christelle
2011-02-22 00:09
0

Olivers! Mycket bra foder!

Min Ragdoll fick tyvärr kraftig allergi reaktion av RC så det är ingen hit här hemma. Vet även fler som fått det. Men många använder ju det fodret.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

mollyt
2011-02-22 15:25
0

Jag har läst en hel del om Olivers och tycker att det låter jättebra! Jag trodde innan att de bara gjorde hundfoder men har nu förstått att de har även utbud med kattmat! :) Jättebra!

[Maine]
2011-02-22 16:55
0

Mina katter blir dåliga i magen av Olivers.. Sen har många sagt att deras katter går upp i vikt av dem. Jag har provat många foder, men Iams är det som passar mina katter bäst. Bra innehåll, bra storlek och bra pris.

dagdrivarn
2011-02-23 16:44
0

Har inte kommit mig iväg, har glömt bort det varje gång jag varit till Lidl… får ta mig i kragen och försöka ha huvudet på sitt rätta ställe och inte under armen nästa gång jag går dit. Skäms

S*Dagdrivarn Maine Coon

mollyt
2011-02-23 20:48
1

Ja det verkar verkligen som om det där med foder är indviduellt - får nog helt enkelt prova sig fram efter det som är bäst för katten :)

Haha, ja, jag blir lite nyfiken på lidls blötfoder… Skriv gärna hur det går och vad dina katter tyckte! :)

dagdrivarn
2011-02-23 21:40
0

*ha, ha* måste bara påpeka att vad mina katter tycker är nog inget bra mått på hur smakligt fodret är då jag har en far och son som är rena avfallskvarnarna och övriga är ungefär lika illa Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

mollyt
2011-02-28 15:37
0

Haha! :D Okej men du får välja att se det som en fördel! :P

RexAngel
2012-04-27 07:24
0

Ett fantastiskt foder är Taste of the wild. 6.8kilo för 499:- Är väldigt drygt då katten inte ska ha så mycket av det:)

SidenMoare
2012-04-27 11:41
0

JAg har delvis bytt foder till mina katter. MIn ena hona har fått foderallergi av R.C.:s maine Coonfoder.  Så på inrådan av min veterinär så har ajg bytt Maine Coonfodret till Hills Natures Best och jag behåller Proplans Delicat.

Natures Best och Proplans Delicat är bra för fertila honor bla. enligt min Vet. Sen innehåller det både större och mindre bitar. Så mina knaprar gärna i sig det.

Har sedan bytt från Mjautetror till Bozitatetror. det gillar mina mycket bättre än Mjau.

Har inte testat Lidls mat än. Kommer liksom inte ihåg det när jag är där..

viciouscircle
2012-04-27 15:20
0

Min mor råkade köpa fel mat till min coontös i veckan.. SKulle köpa bozita men det var slut så han som jobbade slängde på henne massa 90g påsar av royal canins kitten blötmat istället.. 
Blev helt paff när jag läste vad det innehöll..det jag reagerade mest på var SOCKER! (bland flera andra saker)

Nej, det blir att lämna tillbaka dom. Sjukt dyr mat som inte ens är bra.