Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikettkonstruktiv-kritik
Läst 4017 ggr
luna03
0

konstruktivt kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej.. nu kommer det bilder.. vill veta hur min kille är… lägger till bilder på skorpan också, omplaceringen jag nyligen hämtat. idag har hon varit hos vetten och fått sin vaccin då förra ägaren ej gjort det.

först ut simba, röd silver tabby blir fem månader den 28

luna03
0

en till

luna03
0

en till.. här ser svansen kort men den är LÅNG

luna03
0

skorpans tur..

luna03
0

en till

luna03
0

blandade..

luna03
0

skorpan väger 4,8 kilo… simba väger 2 kilo nästan

luna03
0

Puttar på lite…. Gud va e alla coon människor… Blir uttråkad… Ursäkta

Dunderklumpens
0

Det är extremt svårt att ge kritik när det gäller maine coon på bilder, man måste känna. Speciellt när det gäller huvudform. Det kan se ut som katterna har bra boxar (nospartier) men när man sedan känner på skelettet så är det en helt annan sak.

Jag tycker det ser ut som din lilla kille har en lovande profil, rundad topp på huvudet och bra höjd i huvudet. Däremot tycker jag det ser ut som han är lite för kilformad i huvudet, dvs huvudformen blir lite för trekantig. Han ser även ut att ha lite svag haka…  Både att den viker framtil och inte ser ut att ha hela bredden som gör att boxen blir lite för smal. Ett maine coon huvud ska ju vara uppbyggd av två lådpr. Den första delen går typ strax bakom öronen fram till ögonen, sedan ska nästa låda sitta framför den första. Och det är ju då nospartiet. Så när du känner på huvudet så ska du känna raka rejäla linjer. Svårt att förklara och något man lär sig med tiden att känna :). Men en maine coon handlar mkt om rektanglar, kvadrater och räta linjer i uppbyggnaden ;).  Om storleken går det ju inte att säga så mkt om utifrån bilder. Rent generellt så tycker jag 2 kg på en 5 mån kille låter lite. Mina kattungar brukar väga runt 2 när de flyttar vid 3 mån. Han har en väldigt tydlig silver vilket ju är väldigt bra. Kanske så pass mkt silver att det är svårt att se hans mönster. Men jag är ingen silverexpert :)

Ja det var lite konstruktiv kritik iaf… Hinner inte skriva om tjejen nu…

Dunderklumpens
0

Glömde skriva att jag tycker han har bra form på öronen och att de sitter fint :)

luna03
0

Hej, ojdå.. det var vad uppfödaren sa att han vägde.. ska väga honom själv så fort jag skaffat mig en våg.. har sett att många hankatter väger MYCKET… Förvånad… att min väger 2 kg när andra väger 5 kg.. han får eukanuba kattunge foder samt blötfoder tre gånger om dan..? han kanske hinner ikapp så småningom då? såg en annan som väger 7 kg och är åtta månader? vad är rätt vikt?

SidenMoare
0

Man brukar säga att en hona har en normalvikt på mellan 3-5 kg och en hane mellan 5-8 kg. Undantag finns ju. Men man skall inte sträva efter att få en "mastodonthane i hög viktklass = 10-12 kg. Det är inte bra för kattens leder.

Söta katter du har.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

christine58
0

Min Maine Coon tjej vägde 4 kg vid 6 månader, jag håller med om att 2 kg på en kille vid 5 månader är väldigt lite. Du kanske hörde fel, men att ha en våg är alltid bra och hålla lite koll på att dom följer sin kurva.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Dunderklumpens
0

Jag skule nog ändra de siffrorna till 4-6 på hona och 6-8 på hane. Jag personligen skulle inte avla på en 3 kg hona, (okej som ettåring och hon ligger runt 3,8-3,9 men inte under det…) och skulle även vara tveksam till en 5 kg hane. Maine Coonen är en stor ras, det står ju i standarden. Men sedan ska man ju inte sikta mot att föda upp 10-12 kg:s klumpar heller. Det är ju inte ju större desto bättre. Men katten ska upplevas och kännas som en stor och muskulös katt Glad

Visst kan det vara så att han hinner ikapp tillslut. Men vid 5 mån tycker jag ändå det borde ha hänt mer, han borde iaf kommit över 3kg… Min senaste hane var inte så stor vid 3 mån men är idag en normalstor /stor ung hane.  Men du kanske fick se hans föräldrar när du hämtade honom? Det borde ge en fingervisning på hur stor din kille blir.

Vixxen
0

#4 Fantastisk ögonfärg på Skorpan på denna bild! Tungan ute