varför låter man inte maine coon gå utomhus
som et står (min katt är utomhus och han ska få gps hallsband ja tycker det är okej att ha fina raskatter utomhus
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
tass
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Man kanske helt enkelt inte vill ha en utekatt av olika skäl.
Egen vilja, grannar, vägar, trafik, rovdjur, sjukdom …
Det är upp till var & en om man vill ha sin katt ute :)
Raskatter kostar ju en hel del, och många är kanske utställningskatter, så inte så bra om dem försvinner.
Man kan ju ha dem i sele eller i hage om man vill :)
Jag personligen vill ej ha enbart innekatt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Anledningen till att de flesta inte låter sina raskatter gå utomhus ensamma är väl för att det finns risker att de blir påkörda eller skadade, eller kanske till och med försvinner. Jag har en huskatt i dagsläget, men jag själv hade låtit min katt oavsett om den är rasren eller inte, vara ute. För enligt mina erfarenheter så har mina utekatter mått bättre och varit mycket gladare och piggare än innekatterna jag träffat. Så jag tycker det är värt riskerna, förutsatt att katten VILL vara ute. Finns ju faktiskt de som inte vågar sig ut. Däremot ska ju alla katter vara chipmärkta, vaccinerade och kastrerade om de ska få vistas ute, det är iallafall vad jag tycker…
#4 Samma här. Har upplevt samma sak (utom med syrrans innekatt, men han är lite udda ;) ):
Vår hankatt älskar att vara ute, honkatten går inte ut helst på vintern, men tar ut henne någon timme var dag ändå, då frisk luft bara är bra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eftersom jag är uppfödare så vill jag ha koll på mina katter. Risken för smittsamma sjukdomar etc. vill man ju inte ha in i katteriet. Mina katter får gå ut i koppel och de har även en större balkong att vistas på där jag gjort ett större klätterträd för dem att klättra i och även vilplatser att ligga och spana ifrån.
Sen vill jag inte riskera att de hamnar i slagsmål med andra katter eller att de kommer bort. Det finns mycket katter här så konkurrensen om reviren är stenhård. Mina katter har i allafall gräsmattan som sitt revir och de får vara i fred där under sommaren. Det är sällan någon annan katt kommer in på denna gräsmatta när vi är ute på den.
Jag vill inte att något skall hända mina katter därför vill ajg inte att de går fritt ute. Dessutom har många hyresvärdar synpunkter på löst spankulerande katter. Man är ju skylldig att som kattägare ha uppsikt över sina katter, enligt lag. Det anser jag inte att man har om man bara släpper ut dem så där.
Men alla ägare gör ju som de vill. men för mig är det otänkbart att släppa ut mina katter utan tillsyn
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

#6 har samma åsikter som dig. har aldrig och kommer inte släppa ut mina katter ensamma, varken huskatt eller raskatt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Alla gör som dom vill, jag har dock bara tråkiga erfarenheter av lösgående katter..3 st på ett år har försvunnit (huskatter) och då bor vi flera km från närmsta väg..bara åkrar runt omkring..så tråkigt!
Därimot så får våra raskatter vara med oss i trädgården när vi är ute och påtar på sommaren och så har dom en stor fin utehage att vara i :-)
Men som sagt att släppa ut en raskatt vind för våg hade jag aldrig gjort, finns så många konstiga människor som stjäl och använder till hundfajter mm..
8# varför är det så stor skillnad på huskatt och ras man älskar väl båda lika mkt
# 8 Det undrar jag också varför du inte släpper ut dina raskatter men väl huskatter. Här får både ras - och huskatter vara utomhus. Men bara när någon är hemma och bara under dagen. På kvällarna och nätterna sover de sött här hemma.
#8 Funderar också lite på det där… Bara för att raskatter kostar mer att skaffa, så betyder det inte att de är mer värda än huskatter. Allt liv på jorden är lika mycket värt.

Jag har flera Maine Cooner och en Huskatt. Samma sak gäller för honom som för mina MCO. Han går så snällt ute koppel. Han älskar sina koppelpromenader. Han är van vid kopplet och skulle han av någon anledning råka smita ut utanför dörren utan koppel så stannar han bara och inväntar att jag skall sätta på honom hans sele innan han går vidare. Han får vara ute i princip så mycket som han bara vill. Jag kan sitta ute med honom i timmar på sommaren. HAn ligger helst i syrenbusken och spanar på alla hundar, människor och katter som går förbi.
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Klart alla katter är lika värda, dessa huskatter är födda utomhus och är helst ute..där dom håller möss och råttor borta från stallet!
Dock så finns det inte speciellt många människor som går och fångar in vanliga huskatter? Risken är något större med en raskatt som går att sälja på blocket!
# 13 Det konstiga är att folk i allmänhet tycks tro att raskatt = långhårig katt. Det behöver inte vara det då det finns gott om korthårsraser. Mina britter får vara ute på egen tass.
haha när jag var 8 trodde jag att raskatt var = blåögd eftersom jag var hos en kompis som hade nån birma
Raskatt, huskatt eller vad det nu kan tänkas bara - jag vill inte att mina katter ska gå ute utan uppsikt.
OK om jag bodde ute på landet långt från folk och traffik.
Många kommer ju med resonemanget att det är naturligt för katterna att gå ute - må så vara, men miljön i tex ett villaområde är INTE naturlig för en katt. Visst, det finns mycket att göra utomhus men om man skaffar ett djur tycker jag man ska ta sig tiden till att aktivera och ge det vad den behöver . Och lägger man ner tid och engagemang kan man ge katten den aktiveringen inomhus. Där finns det dessutom betydligt färre faror.
Därmot tycker jag det är fel att aldrig gå ut med katten i sele eller ha någon form av rastgård. Synd om katter som aldrig får andas frisk luft eller känna gräs under tassarna.. Dom kanske inte direkt lider av det om dom får aktivering inomhus.. Det dom inte vet om lider dom väl inte av direkt.. Det är väl mer en etisk fråga. Att kunna erbjuda djuret det (näst)bästa möjliga.
- Och det är enligt mig sammanfattat mycket aktivering inomhus, utevistelse under kontrollerade former under uppsikt.
Detta är dock det näst bästa i mina ögon. Ska jag gå ett steg längre så tycker jag det allra bästa är att låta alla djur vara fria och i det vilda ;) (menar självklart inte att man ska släppa ut domesticerade djur bara för det. Utan tycker innerst inne att det är fel att ifrån början "äga" djur och styra dom på det vis som människan har gjort i flera tusen år, men det är en annan diskusion) :)
Min maine coon får inte vara ute avfrämst två orsaker. Att något ska hända sen för smittorisk. Vill helt enkelt inte ha in något skit i katteriet.
Jag köper inte en katt för dyra pengar o låter den springa vind för våg. Vilket jag inte gör med mina hundar heller. Dom är dock lösa men kommer på inkallning.
Är så manisk med smitta att om jag har gäster som har katt tex kattungeköpare så får dom inte ens gå upp på ovanplan med skor. Helst hade jag velat att dom tog på sej skydd på fötterna men det kanske är att gå lite långt.
Sen kan det ju hända något med lösgående katter. De kan bli påkörda, råka i slagsmål med grannens katt, bli stula o tänk om mina fina raskatter som jag har uppfödning på skulle ha spottat ett piller o råkat bli dräktig. Nej inga lösspringande katter för mej.
Men i framtiden kanske det blir en kattgård o då kommer dom att få gå ut.
Våran katt är blandras, men väldigt vacker blandras mellan Helig Birma och siames med hak fläck (finns ett annat namn för det). Hon har varit ute hela sitt liv, och är inte ett dugg rädd för bilar. För ett tag sedan sprang hon rakt ut i vägen när en bil kom. Det small till och hon rullade av vägen…
Hon klarade sig som tur var. Någonting måste hänt i huvudet på henne, för efter smällen blev hon mycket mycket keligare. Innan var hon bara en sån katt som man inte fick bära och fick klappa på "hennes vilkor"! Nu får man bära och hon älskar att bli klappad. :) Nu är hon innekatt. Vi vågar inte släppa ut henne. Hon har rymt några gånger. Jag har lyckats springa ut och tagit in henne.
Hon älskar att vara ute så det känns ju lite elakt att ha henne inne, men det är för hennes egen skull. Sist hon rymde ut lyckades jag aldrig fånga henne. Hon drog in kvalster. Riktigt jobbigt att få bort. och dyrt med medel till alla 30 gnagarna, 9 hundarna och katten (kitty). Så ut får hon inte gå något mer. :/
Jag är ute med henne i koppel ganska mycket eftersom hon älskar att vara ute. :) Det är ju tur att man kan ha dem i koppel. Även fast hon inte gillar det blir hon så glad när hon får komma ut så hon nästan inte bryr sig om kopplet. :)
Så jag tror att vissa håller katterna inne för eventuella skador, kvalster, fästingar m.m. :)