HD-Avel och tester?
Jag är helt ny med Mainecoon (får hem min första om ca en månad).
Har suttit och läst massa forum och hemsidor..börjar få klart för mig detta med kloner. Men det finns tusen andra saker jag undrar lite över?
HD-UA…jag var helt hundra på att det var ett krav för att få avla på Mainecoon? Så verkar inte vara fallet utan det är upp till var och en?
Har jag rätt?
Sedan undrar jag Vilka tester ska/kan man göra på sin avelskatt (förutom HD,HCM,Fiv och felV) hittar lite olika tester på hemsidorna men vet inte vad det är för något 
Någon som känner för att dela med sig ?
Glada hälsningar

Är också ny ägare. Så är väldig intresserad utav detta!
Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook!

Det finns inte något tvingande krav för HD eller HCM-test inom någon ras, däremot finns det på Maine Coon ett hälsoprogram som har rekommendationer för HD och HCM-tester.
Enligt svenksk lag är det dock indirekt ett krav.
Förbud mot avel med sjuka djur
Hundar och katter får inte användas i avel om
- de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
- de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
- de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
- parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.
Det här kan innebära att det blir svårt att avla på vissa raser där risken att sjukdomar och funktionshinder ska föras vidare är uppenbar.
Jag har fött upp sen 1998 och har hittills aldrig träffat på någon katt med FiV eller FelV eller hört om någon som drabbats och som inte haft katten gående ute. Har hört om något enstaka fall på importer från USA bland annat men inte någon här i sverlige med det skulle jag vilja säga att välj era fajter. FiV och FelV känns inte som något aktuellt just nu. Inte heller blodgruppering då det är enormt liten procent b-blod på MCO.
Däremot finns tre tester som är mycket mer viktiga.
HCM-DNA (om inte föräldrarna är testade N/N)
HCM (Vid ca 1,2,3 och 5 år), väldigt många slarvar med uppföljande tester.
HD kan göras från 10 månaders ålder, grad 1 kan gå i avel men skall då paras med en katt som är helt normal på båda höfterna.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Tack! Jag testar dock alla mina katter för FIV, FelV och HCM. Blodgruppering är ju tyvärr ett måste inom "min" ras.
HCM-DNA görs det med blodprov?
Hur är det med försäkringar och HD?
Har du en hund som påvisar HD men som har fria föräldrar får man ersättning för är det samma för katterna?

B-blod är ju mer eller mindre förekommande inom olika raser och har man en ras som har en större procent b-blod så är det ju givet att man blodgrupperar, men med en ras som MCO som har så liten andel är det inte det viktigaste att fokusera på :-)
HCM-DNA kan göras antingen via blod eller svabb.
Om föräldrarna är scannade fria så får man halva livvärdet, helt idiotiskt då orsaken till att man får endast halva är att katten ej fått kull. Men om katten fått kull så får man inget eftersom hd-test krävs innan parning så moment 22 liksom om man skulle vilja ha ut hela beloppet.
Får man hela beloppet på hund?
I så fall borde en diskussion tas med Agria.
Samma gäller för HCM, vid en equivocal diagnos får man däremot ingen ersättning, men om katten väl utvecklar HCM och får en diagnos Mild HCM så får man halva beloppet.
Jag vet inte om det är rasbetingat på hund, för en kompis hade en schäfer som fick HD på båda höfter, hon fick ut hela beloppet.
Men när vår Riesen visade HD nu så får vi inte ett skvatt och han var ändå både bruks och avelsförsäkrad??
Trist att man inte får ersättning vid Equivocal..för det gör ju att folk då parar katter med de oxå..

Njae det tror jag inte någon gör bara sådär, orsaken till att man inte får någon ersättning vid equivocal är ju att katten egentligen inte är sjuk. Katten är ju "bara" gränsfall, dvs. det kan vara en naturlig förändring men det kan också bero på begynnande HCM.
Jag hade ju en hane som fick equivocal vid 1 år, jag höll honom till han var två och testade om, värderna var då bättre men han låg fortfarande över gränsvärdet och fick equivocal igen.
Enligt rekommendationerna i hälsoprogrammet så kan man ta en "testkull" som man sen utvärderar tills dess föräldern blivit friad vid 3 år alt. vänta till de är två år själva innan man tar kull på dem OM föräldern skulle visa sig ha något.
Men jag valde att vänta eftersom han skötte sig och jag just då inte hade någon att para honom med, bra eller dumt så här i efterhand, kan inte riktigt bestämma mig :-)
Hade jag tagit testkullen så hade jag vid fått ut full ersättning för honom vid 3 års ålder eftersom han då fick diagnosen mild HCM pga att han då utvecklat ett blåsljud. Hade han inte gjort detta hade han blivit friad och då hade ju allt varit frid och fröjd typ. Men nu fick jag halv ersättning eftersom jag varit extra försiktig… lite irriterande ändå även om jag i grund och bottten känner att jag tog rätt beslut.
Personligen tycker jag att du tog rätt beslut 
Tänk om du tagit en kull och fått massa Hcm-bebisar..det hade vart minde kul..
Det är som rysk roulette..man vet aldrig 

Jag tycker också att beslutet var rätt och riktigt och ingeting jag på något sätt ångrar, MEN jag tycker i detta fallet att Agria premierar oförsiktighet över försiktighet vilket känns enormt bakvänt och orättvist.
Blodgrupper är något som alla uppfödare numera måste ta i beaktan då SJV har gått ut med ett officiellt yttrande om att B-honor INTE får paras med A-hanar. Det är helt vansinnigt, galet, obetänksamt, idiotiskt osv. beslut men så är det idag, tyvärr.

Varifrån har du fått det, jag har då varken hört eller läst om något sådand och om det nu kommit en nu lag som säger att B-honor inte får paras med A-hanar så är det ju extremt märkligt att absolut INGENTING står på JBV:s hemsida och ännu märkligare är att SVERAK fortfarande enligt senaste nytt inte avrekommenderar från parningar B+A.
Det är inte rimligt att kräva att raser som inte har mer än 2-9% B-blod håller på att blodgruppera och jag vet att detta heller inte krävs.
Om detta är dagsfärska nyheter, kan du vara snäll att hänvisa till sidan på jordbruksverket där detta står. Jag har letat och jag hittar inte ett enda uttalande om varken b-blod eller blodgruppering där.
#10 Jag har deras yttrande i min inbox. Jag kan maila det till dig om du vill. Nordiska rexringen har tagit kontakt med både Birma- och Brittringen för att på något sött försöka bestrida detta beslut. Enligt handläggaren på SJV har de kontaktat SVERAK för att försöka se om det gör att nå en kompromiss, men just nu gäller att b-honor bara får paras med b-hanar och det häller för alla raser där b-blod finns, oavsett frekvens.

Vore jättesnällt, måste vara absolut dagsfärskt då med andra ord eftersom de ännu inte gått ut med det offentligt.
Problemet med såna här idiotiska påhitt är ju att det drabbar raser som inte har behov av att testa för en sån sak, folk har begränsat med pengar och risken är stor att de då i t ex fallet MCO väljer att testa för b-blod (vilket är i princip helt onödigt) eftersom det är förhållandesvis billigt genetmot de tester vi verkligen BEHÖVER göra och därför då skippar någon eller alla dem och istället fokuserar på helt onödiga tester som det då är krav på!
Har vet att det skall ha funnits EN hona i sverige som varit b-blod i övrigt har jag aldrig hört talas om någon som stött på det varken i Sverige eller Europa, inom MCO alltså.
Detta måste jag kontakta dem om, låter ju helt absurt!
Jag har skickat yttrandet till dig.
Visst är det tråkigt att uppfödare med raser där b-blod är ovanligt kommer drabbas ekonomiskt, men för oss som föder upp raser där b-blod är vanligt blir slaget ännu hårdare. Vi kommer förlora en massa viktiga kombinationer och vi kommer antagligen se en utveckling där uppfödare antingen 1) skyr b-honor 2) skyr alla A-katter och försöker skapa raser med bara b-blod.

Tack har redan läst igenom och mailat dem ang. huruvida det innebär att raser som inte har någon direkt förekomst av B-blod verkligen måste testa. I skrivelsen ser det ju ut som om det i första hand gäller de raser som har en hög förekomst, har påpekat att detta kommer inte kommer att gynna rasen.
Skulle vi som har så liten förekomst av b-blod nu få någon hona så skulle ju denna givetvis kasteras då förekomsten hos oss är så liten.
Hos de raser som HAR en stor förekomst av b-blod är det ju helt idiotiskt att inte få använda hona med b-blod, det är ju en sak om man tar kull och kull, men för att få bukt med b-blodet så borde det ju vara ok att ta delningskull och gå vidare på a-blod för att inte utarma avelsbasen.
Jag hoppas de tar sitt förnuft till fånga och inser att såna här regler inte gynnar någon katt såvida det inte finns ett åtgärdsprogram först innan man tvärförbjuder något.
Visst är det trist med detta påhitt, drabbar som sagt oss där det är oerhört svårt att hitta just B-Blodshanar.
Men det sägs ju vara för kattens bästa då det anses vara djurplågeri att katt kattungen inte får dia sina första timmar, de timmar som just är det viktigaste..
Så man får göra det bästa av saken…
Tror ju dock inte att detta kommer att drabba alla raser, tror inte man kommer att behöva blodgruppera om man inte behöft det tidigare!
Att avla för att utrota en blodgrupp är inget jag någonsin kommer stödja då vi inte vet om det kan finnas fördelar med denna genetiska variation. Det kan mycket väl finnas tex. en heterozygot fördel som vi ännu inte känner till.
Fast utrota blodgrupper är det väl ingen som pratat om..eller?
Jag tolkar inlägg 14 som att b-katter endast borde användas tillfälligt för att avelsbasen inte ska utarmad men att man ska fortsätta på A.
Enda anledningen till att man inte ska använda A-hanar till B-honor är pga att ungarna behöver sina första timmar i livet med mammamjölk!
Det råder delade meningar om hur viktig den mjölken är. 20 års erfarenhet bland rexarna har visat sig inte ge några sjukliga kattungar iaf. Har själv 2 sådana katter, vuxna och fullt friska. Har aldrig varit sjuka och det är genomgående så. Det är ju inte direkt katter på höskullen vi föder upp. De lever i skyddade miljöer och då gör kanske den första mjölken inte så mycket från eller till. Det förefaller även vara den världsledande experten Dr. Gigers åsikt (han anser f ö att detta yttrande är dåligt underbyggt).
hej vad jag vet ,så vill uppfödare som hållit på ett tag, att djur som går iavel testas , det finns ju avelrådet , mycket för sk genetiska sjukdomar.seriöstavelsarbete,mm stamtavla o reg hos en kattklubb. valfri sådan. man kan även ta kursrer via internet somej är så kostbara o bli diplomerad uppfödare
20# Nä, det var väl kanske inte direkt hur friska dom blir utan, tanken bakom att små bebisar vill tutta på sin mamma? Ungefär som våra egna bebisar, klart man vill tillbringa sina första timmar/dagar/månader vid sin mammas bröst …Hur viktig eller oviktig mamma mjölken är en tolkningsfråga, för mig personligen så vill jag att mina kattbebisar ska få växa upp med moderskärlek och få "tutta" från början
….men det är bara en personlig uppfattning 
Jag har en kastrathona dom gärna lägger upp sig så ingen unge blir utan "tutta".
Men dåså, har hon även mjölk att erbjuda så 
Tveksamt, men det kvittade när jag hade delningskull eftersom jag ändå handmatade.
Ok