Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 2794 ggr
annie-ess
0

lammkotlett -> katter

kan man ge lamm''kotletter'' med ben rått till sina katter? :) kycklingvingar funkar ju så de borde gå?

BARFmycat
0

Ja det går alldeles utmärkt att ge alla typer av rått kött med ben till katter, utom fisk.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

christine58
0

Jag har hört att man ska vara försiktig med fläskben för det flisar sig lätt.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

BARFmycat
0

Det stämmer bara om de är tillagade, råa ben flisar sig inte.
Man ska aldrig någonsin ge tillagade ben!

christine58
0

Nej det här gäller råa ben, det var slaktaren som sa att jag skulle vara försiktig med råa fläskben för att dom flisar sig mycket lättare än andra ben.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

NinjaKakan
0

Jag har hört att alla "ben" som börjar på f ska man inte ge. Alltså då, fågel,fisk och fläsk för att dom flisar sig.

Men detta är kanske väldigt fel ? :P

BARFmycat
0

För hund rekommederas att man är försiktig med sågade ben (som tex karréspill osv) eftersom de tenderar att inte tugga så noga. Katter däremot både tuggar noga och måste pga sin storlek på munnen tugga noga, så det är ingen risk med sågade ben för dem.

Det spelar ingen roll om katten förtär flisor heller, de har förvånansvärt stark magsyra som snabbt spjälkar ner benet som ingenting, det är absolut ingenting att oroa sig för.

Det är en seglivad myt som jag kämpar med att få bort!
Till exempel, tror du räven/vargen/lokatten tar fram sitt Lexikon innan den äter sin middag för att ta reda på vilken bokstav djuret den fällt börjat på?Tungan ute
Fåglar skulle ju överhuvudtaget inte ha några naturliga rovdjur alls då, och hur många har inte sett sin utekatt sätta i sig en fågel och ändå leva till att se morgondagen?

Om ni är nyfikna på F-ben får ni gärna läsa min artikel om det här;
De 4 F:en

Silvestris
0

Fläskben är lite lömska, men främst för att de ofta är sågade och då får väldigt vassa kanter som katterna kan skära sig på.

Det är få katter som lyckas krossa fläskben så det blir mest gnagben vilket såklart är bra för tänderna, men eventuell flisning skulle jag inte oroa mig för.

BARFmycat
0

Mina katter har aldrig gjort sig illa på sågade fläskben, och ingen av mina kompisars eller kusiners katter har heller gjort det.
Har du någonsin varit med om en katt som skadat sig på ett fläskben?

Mina katter tuggar i sig hela grisrevben. Även om de inte lyckas äta up hela benen så ger du ju ändå god tandmotion och stimulans, och någon liten flisa får de nästan alltid loss, så jag tycker absolut att det finns vits med att ge dem.

Silvestris
0

Nej, katterna har aldrig skurit sig på fläskben men jag har det. Jag går alltid igenom fläskben innan katterna får dem. Är någon kant vass (vilket förekommer ganska ofta) slår jag sönder kanten med en hammare.

BARFmycat
0

Fast det är ju ganska missvisande då att göra antaganden om sina djur baserat på vad man själv råkat ut för?

Jag tror inte att det är särskilt befogat att vidta sådana försiktighetsåtgärder för katter.

Silvestris
0

Om jag kan skära mina händer på vassa benkanter, varför skulle inte katterna kunna skära sig på tex. tandköttet? Jag tycker det är ignorant att inte ta hänsyn till verkliga risker. Jag ger gärna fläskben men kollar av dem först, det tar ingen tid alls.

BARFmycat
0

Försiktigare och tuggar noggrant?

Om det var så lätt hänt, så skulle väl fler uppleva problem med det?
Man jag tror inte att det är det. En katt som tuggar sönder ett kycklingben gör ju också att kycklingbenet får vassa kanter, är du dit då emellan med din hammare också så de inte ska skära sig?

Kan för övrigt tillägga att jag aldrig gjort mig illa på fläskben (och är ändå klantskallarnas okrönte drottning), det kanske bara är du som är oförsiktig?

Silvestris
0

Nej, kycklingben får aldrig den typen av vassa kanter eftersom de inte är helt mineraliserade (hönsben blir det däremot). Kycklingben har jag medvetet försökt göra illa mig på och inte lyckats (på råa ben dvs). Du gör som du vill, men efter 10 års BARFande och med flera kontakter bland tex. hunduppfödare med samma erfarenhet som jag av fläskben tänker inte jag ta några onödiga risker. Jag är hellre försiktig än ignorant. Det är trots allt inte jag som går betala det högsta priset om något går fel. Det finns risker med BARF och blundar man för dem riskerar man att drabbas av problem. Är man medveten om dem kan man undvika den.

BARFmycat
0

Som jag sa, så är det större risk att hundar gör illa sig på dem benen, jag skulle inte våga ge såna ben till hund som inte är mycket försiktig när den äter. Katter däremot ser jag ingen anledning alls till att överbeskydda mot sågade kanter på benen, de klarar det mycket bra.

Mina katter har ätit fläskben och skivspill 1-4ggr i veckan de senaste 4 åren av totalt 5 års BARF:ande och har aldrig gjort sig illa på benen, och då har jag ändå två katter som är rätt så ivriga när de äter.

Jag tycker att det är så onödigt att skrämma upp folk kring det här med utfodring av ben, när de flesta redan har en inbyggd misstänksamhet mot ben som är väldigt oförtjänt, särskilt när det är så obefogat som i ditt fall.
Det värsta som kan hända är att de sticker sig och får lära sig att ta det lite lugnare. Det känns definitivt inte som någon stor risk om de inte är vana att äta ben, då är de ofta betydligt mer försiktiga än när de har vanan inne.

Jag anser att den största risken med BARF om man har katt är risken för felutfodring, inte att de ska skada sig på råa ben..

Silvestris
0

Att kunna erkänna risker och förklara hur man kan minimera dem är inte att skrämma folk. Att låta bli att prata om risker i rädsla att skrämma folk är dumt och inte särskilt seriöst.

BARFmycat
0

Den enda risken de där fläskbenen tycks utgöra är för dig och dina händerFlört

23 katter under 4 års tester med sågat fläskben säger annorlunda här.
Som sagt, jag anser det verkligen inte vara en risk. Så jag har inte "låtit bli" att prata om någonting.

Jag har haft den här diskussionen förut med dig, och jag skulle uppskatta om du kunde låta bli att anklaga mig för att vara oseriös, tack.

Silvestris
0

Och jag förstår inte varför du blir så himla provocerad av att jag tar upp en risk och i samma inlägg skriver hur man minimerar risken? Du får gärna tycka att det inte är en risk. Jag bryr mig inte, men du behöver ju inte avfärda mina och andras erfarenheter. Det finns flera hundägare som sett sina hundar fått sår i tandköttet pga. sågade fläskben. En katts tandkött är lika känsligt som en hunds. Jag undviker gärna sår i munnen på mina katter eftersom det orsakar smärta och kan leda till att de slutar äta (katter blir ju lätt anorektiska som du vet). Dessutom kan sår infekteras.

Vad är det som är så provocerande?

Jag vägrar hålla tyst om de risker jag känner till. Jag anser att det är bättre att tala öppet om dem istället för att mörka. Precis som det är bättre att prata om hälsoproblem hos olika raser.

Men självklart måste folk själva bedöma risker. Jag gav ett verktyg till de som är osäkra på eventuellt vassa ben. Bättre att lära folk hantera problem med vassa ben än att de undviker ben helt och hållet.

Nu är vi OT, men jag står fast vid mitt inlägg och jag kommer fortsätta yppa sådant jag anser vara riskabelt och jag är inte ett dugg rädd för att skrämma folk. Under 10 år har jag pratat öppet om BARF och det om något har gett människor förtroende för mig och för 10 år sedan var inte BARF alls accepterat som det är idag (bland kattfolk).

BARFmycat
2

Åh nej, det blir jag inte alls.

Jag tycker bara att det är onödigt att skrämma upp folk till att vara överdrivet försiktiga när det egentligen inte finns några belägg för det. Som jag sa till dig förut, så är det en annan sak med hund, så du behöver ju inte tala om får mig gång på gång vad som kan hända om man ger fläskben med sågade kanter till hund, eftersom jag håller med dig där?

Jag gillar inte att du försöker få det att framstå som att jag mörkar att katter skulle kunna göra sig illa på fläskben, det gör jag inte.
Du talar om att du vill upplysa om risker, men uppenbarligen är ju risken minimal eftersom du inte känner till någon som råkat ut för det och jag kan bevisa att det inte hänt de 23 katter jag nämnt under de 4 år de ätit fläskben, vilket jag själv tycker är hyfsat bra underlag.
Därför säger jag ingenting om det och anser att det är onödigt, för jag anser inte att det är en risk.

Ja, jag har noterat att benen är vassa, men jag har även noterat att det inte är ett problem för katterna, så jag vill inte höra ett ord till om att jag skulle på något sätt mörkar, döljer något eller är oseriös.
Det är rätt taskigt att göra så och även om jag inte alltid håller med dig, så säger inte jag sådana respektlösa saker om dig.

Jag tror ju då att risken är rätt stor att de flesta inte orkar ge de där benen som blir över från matlagningen till katterna för att de inte orkar pilla med hammare på alla kanter, då är det lättare att bara slänga dem. Men för all del, det är väl bra att de har två alternativ att välja mellan. Vid det här laget har de nog definitivt allt underlag de kan behöva för att göra ett eget val!

NinjaKakan
0

#6 Ha, då ska jag minsan överbevisa min pojkvän då, för han är helt säkert på att dom inte ska ha det, medans jag har agrumenterat att i det vilda (precis som du säger) så har dom ingen meny eller jagar enbart allt som inte börjar på F ^^

BARFmycat
0

Haha! Gör så du!Flört