Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett5-hälsa
Läst 3964 ggr
Blue_Ice
0

Snälla hjälp!

Hej! Idag har jag varit och hämtat hem våran underbara mc hona på 1år från en uppfödare. Nu är det så att hon tappar fruktansvärt mkt hår(vi har två stora hundar så vi är vana vid hår) men killen har börjat känna av hennes löshår säger han. Det syns verkligen på slås uppfödarens katter att dom fäller nu men vad kan jag göra för att minska håret. Hennes päls är väldigt fet och stripig. Hon upffödaren alltså gav henne mjau torr och blöt foder. Ska jag fortsätta med det ellr bytat och isf till vilket? Jag älskar verkligen den är katten och vill göra allt för att få behålla henne. Så snälla kom gärna med råd och tipps vad jag kan göra för att minska hårtappandet!!

Blue_Ice
0

Jag kan oxå tillägga att pälsen glanslös. Och hon verkar vara rätt mager då man känner ryggraden väldigt tydligt. Men en väldigt go och snäll katt.

OolssonxD
0

varför inte köpa foder som passar just mc ? finns på djuraffärer o så finns det på internet för ganska billigt ändå..

SidenMoare
0

Jag tycker att du skall byta till kvalitetsfoder. Jag rekomenderar Proplans Delicat. Den är super på pälsar, motverkar fetsvans, och har bra med näring. Mjau bötfoder kan du fortsätta med eller byta till Bozita som innehåller mycket kött.

Sen är köttfärs blandat med äggulor bra för pälsen.

Om detta inte hjälper så tycker jag du skall kolla upp henne hos en veterinär.

Borsta igenom pälsen ordentligt och bada henne sedan. Det finns bra produkter mot fet päls som tex Gromers Goop som man smörjer in den feta pälsen med, om hon har extremt fett parti tex fetsvans. Annars kan du använda Degreace från House of Anjou Det är bra att ta bort allmänt fett på en päls.  Kommer inte ihåg adressen just nu men googla på House of Anjou så hittar du Birgitta May som har sidan. Hon har själv MCO så hon kan MCO-pälsar bra och akn råda dig om bästa schampo för din katt. Visserligen kostar produkterna en del men de är mycket dryga så de blir billiga i längden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Dunderklumpens
0

Det bästa för att få bort lös päls är att bada henne, eftersom hon är fet i pälsen så kan du ta ca 1 msk vanlig yes utblandat i en halvliter varmt vatten. Häll det över pälsen och masera in. Skölj, skölj, skölj. Pälsen ska kännas "gnisslig" inte mjuk och mysig då har man fått bort allt. Eg. ska man sedan ta ett kattschampoo och balsam efter det för bästa effekt. Men om du inte har det hemma så är detta en nödlösning. Dock ska man inte bada med yes ofta. Utan då ska man hellre använda avfettande schampoo som #3 förklarat för dig. K9 är ett helt okej schampoo och balsam som brukar finnas i zoobutikerna. Tänk på att späda ut i vatten för att lättare få ur det ur pälsen annars har du snart en fet kattpäls igen.

Mjaus blötfoder är helt okej foder så det tycker jag du kan fortsätta med om hon gillar det. Men kanske byta ut torrfodret succesivt mot ett annat foder som du köper på zoobutik. Personligen tycker jag Royal Canin Hair and Scin är bra. Börja blanda 50/50 med den gamla maten så borde foderbytet gå smärtfritt utan krånglande mage som annars kan vara en risk.

Blue_Ice
0

Tack för alla svar :) Har varit på djuraffären och pratat med dom och dom rek royals hair and skin och så köpte en karda. Så nu blandar jag fodren nästan 50/50. Ska vänta nån dag innan jag badar henne för hon är rätt så rädd ännu och jag vill inte skrämma henne så här på en gång…utan vi börjar lite försiktigt med att borsta henne i några dagar innan badet:) och så hoppas jag att hon börjar äta av nyfodret snart.

Dunderklumpens
1

Det låter vettigt, personligen tycker jag dock en kam är bättre än karda. Men prova er fram. Och tänk på att klipp klorna några dagar innan första badet… Flört (utifall hon inte är van vid bad)

Blue_Ice
0

Kunde inte hålla mig från att ge henne ett bad hon luktade rätt mkt kattpiss. Men der måste jag säga det gick faktiskt jätte bra:) inte ett enda riv eller bit märke fick jag hon försökte inte ens

Dunderklumpens
0

Vad bra Glad Jag har aldrig haft problem att bada ngn katt, men så vänjer vi ju dem redan som kattungar. Blev hon finare tycker du?

Blue_Ice
2

Det är ju bäst om man vänjer dom redan från liten att bada inte är farligt:) du gör det bra:) Ska kolla om en stund hur pälsen verkar se ut, man ser säker bättre också när den är helt torr. Ska ta en bild på henne när jag fått borsta igenom pälsen.

SidenMoare
0

Vad skönt att det gick bra. Här brukar jag vara lika blöt som katten när det är färdigbadatFlört

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor