vad krävs för att bli.....
Jag undrar vad som krävs av mig för att bli en godkänd uppfödare ? har en flicka jag skulle vilja ta en kull på om ett tag då hon är typ 3-4 år o har redan haft kattungar hos förra ägaren.. men hur funkar detta o hur går man till väga ?

Du registrerar ett uppfödarnamn hos tex. Sverak, om din kattär registrerad där. Det är bra om du kan ha en mentor som kan hjälpa dig med tips och råd, ev. tidigare ägare. Kolla även upp att det är OK för dig att ta kull på henne, men ni kanske redan har ett sådant avtal.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
jag vet inget alls.. o har ingen kontakt med förra ägaren o ja hon är med på sverak tänkte ringa dit imorgon o prata lite så vet jag vad som skall göras.. har ingen som jag känner som hållt på med uppfödning alls.. skorpan har fått en kull redan vad jag vet innan mig men kan kolla vad som sägs

Kolla hur hennes tidigare tester ser ut och när hon skall testas om och se till att få henne omtestad vilket kanske behövs.
Är hon inte testad gäller det ju att få henne testad nu så du vet om hon kan användas i avel.
Och som är sagt ovan, stamnamn registrerar du i SVERAK, WCF, CFA eller TICA.
Om hon redan gått i avel så ska ju navelbråck redan vara kollat i alla fall. Kommer inte på något mer just nu (trött) :-)
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
ja hon har gått på avel 1 eller 2 ggr tidigare. o hon har så underbar personlighet så jag skulle bara vilja ha en katt till mig själv från henne om ni fattar hur jag menar.. så det är det viktigaste att jag kan få en kull av henne för de.. men vill ha en med mer färg för hon e sköldpaddsfärgad

Antar att du är med i en kattklubb. Du kan söka där efter en erfaren uppfödare. Sök kontakt med henne/honom för att få den hjälp som du behöver. Sen finns det ju erfarna uppfödare här på Forumet, det finns även 2 rasforum Maine Coonkatten och The Maine club där det finns flera erfarna uppfödare att söka kontakt med.
Det skulle ju vara bra om ni bor närmre varandra så du har lätt att få den praktiska hjälp som du kan behöva tex när kullen skall födas. Jag måste säga att jag verkligen skulle ha behövt en Mentor när jag startade min uppfödning. Jag har fått lära mig genom kontakt med både detta forum, Maine Coon-kattens Forum http://www.mainecoon-katten.se/forum/ och genom de kontakter med andra uppfödare som jag så småningom har lärt känna. PÅ utställningar brukar dte finnas med flera uppfödare. Bra kontakter med flera uppfödare är guld värt för alla har olika erfarenheter av kullar/ungar/dräktigheter/sjukdomar osv. Så det är alltid bra att ha flera att fråga. Sen är det till att läsa och åter läsa sig in på allt som gäller dräktigheter och kattungeproblem.
PawPeds har även kurser. De är superbra och skulle kunna hjälpa dig en bit på väg www.pawpeds.com Den första kursen är lite allmänt om kattkunskap, men även om amn har haft katt i många år så är den guld värd ändå. Kurs 2 och 3 är mera inriktad på uppfödning och där kan du tex lära dig hur man parar för att få fram olika önskade färger dvs. vilken färg den kommande hanen måste ha för att du tex. skall kunna få en viss färg på ungarna.
Sen finns det en del att läsa både här och på PawPeds sida som kan vara till hjälp.
Förutom testerna som Dagdrivaren skrev om ovan så skulle du kanske göra en allmän vet.-koll på din hona så att hon mår bra och att det inte finns något hinder för dräktighet.
Hur har du din hona försäkrad? Om du skall avla på henne så tycker jag att du tecknar en avelsförsäkring på henne så att det finns bra hjälp ifall något skulle inträffa. Annars kan det bli ganska så kostsamt om ho tex. behöver snittas eller drabbas av någon oförutsedd åkomma pga dräktigheten/förlossningen. Den försäkringen täcker även ungarnas första tid i livet, dte brukar vara till ungarna är ungefär 15-16 veckor gamla.
Sen är det bara till att fråga och fråga om du undrar över något
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
ohh.. tack snälla för all info. kommer kolla igenom lite som du har skivit.. idag ringde jag sverak o "skorpan " som vi kallar våran hona är klar för parning sen innan ända jag behövde göra var att hitta en hane.. o enligt dom behövde man ej vara uppfödare för att ta en kull bara.. jag vill bara ta en kull på skorpan så jag får en flicka till sen kanske jag kan starta uppfödning.. =) så jag vet ej hur man gör med farning, förstår ju att det inte är gratis o låna någons hane men hur vet man allt sånt eller är det upp till var o en? jag vet vad jag vill ha för hane till henne.. han får ju inte vara grå/svart för hon är ju de… skulle vilja ha en röd kattunge jag =)
nu vet jag vad min flicka heter o allt… =)
hon heter "Brotorp Noblesse"
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=815022&g=4&p=mco&date=iso&o=ajgrep
kan någon hjälpa mig o tolka detta ?

På de forum jag nämt innan finns det ofta trådar med hanar som lånas ut för parning. Kolla även din kattklubbs hemsida.
Många gånger så begär hankattsägarna att man är registrerad uppfödare för att få låna hanen. Att registrera stamnamn kostar 1.500 hos SVERAK och har du ändå tänkt att börja med uppfödning så tycker jag att du redan nu kan registrera ett stamnamn. Dels ser man mera seriös ut och sedan motverkar det att man misstänks för BYB=Back -Yard -breading , alltså har en kattungefabrik och säljer ungar utan stamtavla.
Många hankattsägare kräver även att du har en testad hona för att få låna deras hane. Det räcker inte med att man vet att föräldrarna är friska utan varje katt måste testas separat för HD, höftröntgen, och HCM, hjärtsjukdom innan parning. Så om du vill låna en viss hane så måste du acceptera villkoren som hanens ägare har.
När du hittat den hane du letat efter så brukar en del uppfödare ta en "städavgift" på 500- ungefär. Sedan tar de flesta uppfödare, som jag känner, ut en viss summa/ levande kattunge när de blivit 4-6 v. gamla. Det kan vara allt från 1000:- till 1.400:- men det är upp till varje uppfödare att bestämma själv. Men jag tror att det är en rekomendation på 1.200:-/ levande kattunge. stamtavlorna kostar 200-300:-/kattunge hos SVERAK beroende på om man gjort uppfödardiplomateringen där eller ej.
Detta är lite om kostnaderna. Men sedan tillkommer extra bra foder för den dräktiga honan, extra mat till kattungarna, möjlighet att behöva vara hemma och mata kattungarna om mamma inte kan eller har för lite mjölk, leksaker, sand etc., etc. Det är mycket kostnader i samband med en kull.
Tycker att du skall läsa Ylva Stockelbergs bok Kattuppfödning. Där står det mesta.
Men man måste vara beredd på att det kostar mera än man tror att föda upp en kull kattungar. Har man tur att det inte händer något så är det ju bra. men det kan tillkomma en assa saker under tiden man har kullen.
Har för egen del varit mycket förskonad. Har haft 4:a kullar, 3 levande. Kull 1. 1 unge som dog efter 18 timmar, kull 2. 4:a friska ungar, kull 3. 4:a friska ungar och kull 4. 5 ungar men där var jag tvungen att avliva en unge vid 2 v. ålder pga lugn och hjärtfel. dessutom hade kullen lite magproblem så det blev extra utgifter för Fortiflora och Prokolin. Inga "stors" utgifter i sammanhanget. men man vet aldrig. Så det är bra att ha en "specialkassa" för ev. händelser.
Vill inte skrämma dig utan bara tala om fakta så du vet att det kan kosta en del.
Den senaste kullens pappa är Brotorps Brian West. Så jag känner Annika och Anita. De bor ju i Enköping så det är ju en bit ifrån dig.
HAr du ingen bild på din dam som du kan visa?
Ang stamtavlan så visar den vilka föräldrar din Skorpan har. Där kan du även se att föräldrarna är testade och deras resultat. Ser även att hennes tidigare kullar inte blivit registrerade på PawPeds, vilket är synd. Ser att det även finns bilder på en del av katterna och det är ju trevligt. Tryck på alla knappar och läs vad det står. Sen är det lättare att svara på vad du inte förstår.
Ang. Kloner så har Dagdrivaren skrivit en artikel här på forumet om det. Den är lättläst och klargörande. Hon har mycket kunskap om avel så hon kan svara på mycket.
oj nu blev det så mycket o ta in =) men jag ska göra mitt bästa för att fatta mig på allt detta.. ja hemma är jag för jag e mammaledig o gravid så jag ska vara hemma ett år till sen =) ja bild på min älskade skorpan finns på google om du söker på hennes namn har inga på datorn men jag har massa på kameran =) måste nog läsa mig på detta o kanske kolla om jag har någon som kan hjälpa mig IRL genom detta…
Eftersom du har en hona med sk utparningslinjer/foundationlinjer så skulle jag kontakta uppfödare som jobbar med de linjerna för att veta hur du ska planera din avel med henne. Skulle tro att uppfödarna av linjerna bakom din katt tycker att de är rätt värdefulla så att förvalta dem vidare på bästa sätt kanske de kan hjälpa dig med? Men det är ju väldigt viktigt att sätta ett mål för sin uppfödning. Är målet endast att föda upp friska sunda goa sällskapskatter utan krav på typ så är det ju helt okej och kräver ju då inte lika mkt av dig som uppfödare. (Men viktigt då att förmedla till kattungeköparna att man är osäker på hur de skulle klara sig på utställning för att man inte riktigt har kunskapen att göra den bedömningen själv…) Andra jobbar med mål att bredda avelsbas men nya eller gamla ovanliga linjer. Själv så vill jag försöka föda upp maine cooner som är så "rastypiska som möjligt", enligt min tolkning av standarden. Men självklart inte på försakan av hälsa och temperament.
Men mitt bästa tips är nog ända att gå på många kattutställningar, sätt dig framför domarna som dömer maine coon och sug åt dig av allt det som de säger. Känner du dig osäker efteråt, så sök kontakt med maine coon utställarna och ställ frågor. Vi tycker bara det är skoj att svara
(om vi inte snart ska upp med våra katter till domaren för då kan vi vara småstressade och lite osociala
)
Jag här kontakt med uppfödaren så jag håller på o kolla hur vi ska gå till väga B-)

#11 Så bra då kan de vägleda dig vidare
dom vill att jag kastrerar henne.. o det vill ej jag
Jag vet inte om du berättat det tidigare, men jag antar att du har köpt henne av den personen som köpte henne av uppfödaren? Var hon då köpt för avel eller var hon såld som sällskapskatt? Om det inte var tänkt att hon skulle gå i avel så kan jag ju förstå uppfödaren om de anser att du ska kastrera henne.
Men det är ju bra att ni fått kontakt och förhoppningsvis så kommer ni överens om vad som är bäst… Om du väljer att ta kull på henne så tar du ju på dig ett stort ansvar. Jag anser att det är din skyldighet att läsa på om rasen, lära dig om standarden, forska i stamtavlan, lära dig hennes starka och svaga sidor för att kunna komplettera med en bra hane och så självklart göra de hälsotester som de flesta av oss uppfödare gör i dagens maine coon avel. Vill bara poängtera det då man ibland (lite för ofta) ser nya maine coon ägare som vill ta kull där man undrar lite hur de tänkte och OM de tänkte till överhuvudtaget…
Det finns fler aktiva maine coon uppfödare på forumen i The Maine Club och Maine Coon katten. Vad jag förstått är även The Maine Clubs sida på facebook aktiv. (är inte själv med i facebook) Så där kan du fråga mer och säkert få fler svar. Det är inte så många aktiva på denna sida.
självklart ska jag kolla upp allt o visar det sig att hon ska gå som sällskap så kommer hon göra det med men det står på stamtavlan som ligger ner packad.. men jag kommer läsa på massa o jag kommer göra o tänka genom ALLT ifall att tänker inte avla för att bara avla inte.. utan kan jag ta en kull till så gör jag det för jag vill ha en dotter på henne då hon är så fin i stamtavla o fin i personligheten =) men vi får se kommer inte hända ändå på ca 1-2 år TIDIGAST då jag snart ska föda barn o det vill jag göra i lugn o ro först =)