Foderallergi?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Har ni någonsin haft någon katt med foderallergi? Min tjej åt av Eucanuba´s kattungefoder när min andra hona hade ungar, hon fick då ruvor runt ansiktet och pälsen lossnade, det kliade på henne.
Försökte hålla henne ifrån detta och hon blev fin igen, men nu är hon ev dräktig och då ska man ju helst ge kattungefoder för näringens skull, men nu är det samma visa igen, kliar sig och tappar päls runt ansiktet!
Har slutat en sista gång nu med Eucanubas kattungefoder, men vad skulle ni ge istället när de är dräktiga??? Det SKA ju vara ett bättre foder….

RC kanske funkar?
Jag gav RC Queen till min hona när hon var dräktig
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för era svar! 

Ett annat tips är att ge henne kycklinghjärta och lever (inte för mycket) och vingar, det var enormt uppskattat hos min hona när hon var dräktig (och även innan och nu :))

Tycker att det är tråkigt att foderföretagen lyckas lura i kattägare att katterna måste äta olika sorters foder vid olika stadier i livet.
Dräktiga honkatter ska äta precis som de ska göra när de int eär dräktiga, bara det att de ska äta mer foder. Fodret ska ju alltid vara av den kvalitét att det är dugligt oavsett om honan är dräktig eller ej.
Enligt AAFCO så måste fodret innehålla minst 30% protein och 9% fett, samt 9 000IE A-vitamin och 750IE D-vitamin vid dräktighet och kattungar. Det finns ju ingenting som säger att fodret måste ha en etikett som det står "dräktig/digivande/kattunge" på för att vara godkänt enligt detta?
Viktigt att komma ihåg bara när man jämför olika foder är att man måste räkna om fodrets näringsvärde till torrsubstans. AAFCO:s tabell är enligt torrsubstansvärde.
Tex så innehåller Royal Canin Kitten 36
36% protein
18% fett
7% vatten.
Ska man räkna om detta till torrsubstansvärde så tar man först 100(%) minus mängden vatten, 7(%). Det blir 93(%).
För att sedan räkna ut värdet på fodret tar man 36 (protein i %) delat på 93, det ger ett proteinvärde 38,7%.
Fetthalten i procent blir 18/93 = 19,3% fett.
Om man då tittar på Mjau BIS Anka så innehåller det
8% protein
5% fett
83% vatten
100-83= 17
8 (% protein)/17 = 47% protein
5 (% fett)/17 = 29,4% fett
Då är alltså egentligen Mjau BIS anka ett bättre foder för dräktiga honor och kattungar än RC Kitten.
Vad det gäller allergi så kan man börja med att utesluta fisk, spannmål och mjölkprodukter ur kosten eftersom det är de största allergenerna för katt. Om det inte hjälper kan man testa att utesluta kyckling, eftersom det är vanligt att katter utvecklar allergi mot kyckling då det är ett vanligt förekommnade fodermedel.
Och att hitta foder utan dessa fodermedel är inte så svårt, Mjau, Bozita och Husse har många bra blötfoder utan något av dessa fodermedel. Porta 21 Sensible och Carnia Lynx är fritt från fisk och spannmål samt innehåller tillräckligt mängd näringsämnen för att fodra dräktiga katter och kattungar på.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag ger mina katter maine coon kitten oavsett om de är dräktiga eller ej. Iof är kastraten lite rund om magen men hon verkar inte lida så mkt av det.. Hon blir 8 år till hösten. Dock får skogisen som blir 13 i sommar special foder då hon har lite höga njurvärden.
Skogisen hade foderallergi som ung, speciellt av RC men det verkar ha växt bort. Idag funkar de flesta foder. Som ung åt hon ist Hills och det funkade bra.