Färggenetik
Jag undrar om det finns någon som skulle kunna skriva en lättfattlig artikel om färggenetik på MCO?
Det finns kanske sådant som gäller andra raser men inte MCO och tvärt om.
Tror att det skulle vara hjälpsamt. Sen kanske en "bildtråd" eller nått för att illustrera olika färger och uttryck. Hur är det med färgen på öron, svans, tassarnas trampdynor, nosar vid olika färger. Vad är det som gäller för att en viss färg/teckning skall vara den rätta etc.? Har sett sådant nämnas på andra raser. Men hur är det med MCO:n?
Kan det vara möjligt?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Oj, hinner inte skriva så mycket nu när jag sitter på jobbet och det ringer i ett i ett. Det finns en herrans massa olika sätt att se olika saker på.
Tidigare har vi ju inte haft några poäng alls på färg vilket gjort att färgavel inte varit så viktigt. Idag har vi poäng på färgen (20 poäng) vilket jag tycker är bra så länge vi inte ger oss in i att selektera på färg. Det har vi idag inte råd med då vi har så mycket annat att ta hänsyn till.
Vet inte riktigt vad du menar med färgen på trampdynor, nosar, öron osv? Menar du hur man kan färgbestämma med hjälp av dessa eller om det läggs vikt på färger på dessa eller liknande?
Vi har ju inga specifika färger med tex kilar som birma har osv. så färgen på öron, tassar och nos spelar egenligen ingen roll annat än möjligen vid färgbestämning.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

JAg läste på en sida om Rex-katter, tror jag det var, att färgen på nos och trampdynor kan hjälpa till vid färgbestämning. Sen läste jag någon annan stans att Agoutikatter ofta har en röd nos med kattens huvudfärg som en linje runt nosen. Sen har ju tex silverkatter vita kanter på sina öron.
Så det är lite därför jag frågar om det finns specifika sådana saker man kan ha till hjälp vid färgbestämmnng av en MCO som man kanske har svårt att färgbestämma.
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Ahh då förstår jag…. trodde nästan det var något sånt du menade.
Ska se om jag kan skriva något vettigt när jag kommit hem.

TACK! Det ser jag fram emot för jag tycker detta är svårt.
Som nybörjare är det en massa nytt att lära sig. Sen vet och känner man ju igen den/de egna katternas färg och mönster. Men alla andra…., eftersom MCO:n kan ha så många olika färg-/tecken- varianter så är det inte det allra lättaste att veta och se.
När det sedan blir kattungar och de skall färgbestämmas så kan det ju bli problem, speciellt om en parning ger många olika möjligheter.

Egentligen skulle man ha skrivit en artikel med bilder, det är svårt att bara beskriva, men grunderna är ändå hyfsat simpla även om man då har undantagen gällande tex röda och cremé 
Rent krasst är det ju så att en agouti-katt har mönster en non-agouti har det inte. Enkelt och lätt att se så långt.
Men sen kommer vi ju då till undantagen, en röd katt är "genomskinlig" i sin färg vilket gör att det mönster katten bär syns igenom det röda och gör att katten ser mönstrad ut. Så hur ser man då om en katt är röd eller röd agouti?
Om en katt är agouti (alltså mönstrad) eller inte kan man se på flera olika sätt. En agouti har glasögon, alltså ljusa ringar runt ögonen både upptill och nedtill, de har en markant ljusare haka och noskuddar, de har ljusa kanter på öronen, magen och undersidan på svansen är markant ljusare.
En solid katt (alltså icke mönstrad) är relativt jämnmörk kring haka och noskuddar, de kan ha svaga glasögon som små och även som vuxna svagt markerade linjer under ögat, öronkanterna är mörka och undersidan på svansen på magen är relativt lika resten av kroppen i färgen.
Vad gäller silver kan det vara svårt att se om en katt är silver eller inte, när de föds. En kattunge kan visa tydligt silver, men de kan lika gärna se ut att vara helt utan silver för att sen bli mer och mer silver när de blir äldre. Så har man möjlighet till silver bör man alltid avvakta så länge som möjligt med färgbestämningen speciellt om man har röda, cremé eller blå som kan vara riktigt luriga emellanåt.
Silver ser man lättast på huvudet när de blivit äldre, en silverkatt ska vara helt färgad på huvudet när håret ligger medhårs för att vara helt vita undertill när man strycker håret mothårs.
Silvershaded är ganska ovanliga och jag tror att många gånger så reggas katter med mycket silver felaktigt som shaded. En shaded är alltid mönstrad, det är viktigt att komma ihåg, har man två solida föräldrar är katten inte shaded, shaded kommer av vidbandsanlaget som gör att mönstret på stråna blir bredare än på en annan agouti-katt och ihop med silvret så blir det en katt med enormt ljus päls. För att få en shaded måste flera gener samverka, vidbandsanlaget och silvergenen. En shaded har max 50% tippning på hårståret, alltså max 50% av hårstrået är färgat, nos och ögon ska vara kantade av samma färg som tippningen alltså en röd katt ska ha röd kanting och en svart katt svart kantning.
Mönstrena är ju hyfsat enkla, en tabby har runda ringar, en tigré har ränder och en spotted har prickar. Har inte sett många bra spotted dock.
Mycket intressant läsning!! Du förklarar verkligen så att man förstår.. 

Tack så bra beskrivning.
Nu tittade jag på min röda Husiskatt….. ser ut att vara tabbytecknad, glasögon-ja, cremefärgad haka, vit mage, något ljusare röd under svansen, öronkanterna mörkt röda. Då skall han alltså vara solid? Eller är det annat när det är vitt med? Han har en liten cremefärgad haka, nosen vit med bläs, härligt vit mjuk mage, vit och cremefärgade tassar, Bifogar en bild. Är han solid ändå trots det vita?
Håller med dig om att bilder vore bra.

Färg har inte 20 poäng.
Samantaget är det 20 poäng i Fifes standard under päls.
10p på kvalitet och textur
5p på längd
5p på färg.
//veronica

#8 Helt sant, skrev visst lite fel där
Som hon säger är det 20 p på pälsen, som sen delas upp enligt ovanstående.
Bara som en notice är det intressant att se skillnader och likheter mellan de olika förbunden.
CFA har också 20 p på päls, fördelat så här:
15 p, för färg och mönster
5 p, balans
TICA har hela 25 p på päls:
10 p, Längd
5 p, Kvalitet
5 p, Färg
5 p, Mönster
Överlag så är standarden för både TICA och CFA mer tydlig än FIFE's som är rätt öppen för egna tolkningar.

Råkade snubbla in här och såg just att jag inte svarat dig på din fråga.
Ja, han är solid, det vita har inte med solid eller icke-solid att göra utan med vitfläcks-anlag eller ej vitfläcks-anlag.
Man ser tydligt på kortet att han har mörka öronkanter, mörk haka, och glasögonen är bara vaga ej ljusa (vitaktiga).

Här är en solid röd, alltså EMS d
Dagdrivarn Prince Mozez

Här är hans mamma som är agouti alltså mönstrad och EMS d 09 22
09 kommer av att hon har en medaljong på bröstet och är således vitfläck också, detta är dock irrelevant i samanhanget men vill specificera bara så ni inte blir förvirrade av att det står 09 i EMS-koden.
Hade hon inte haft medaljongen hade hon haft EMS d 22 (22 för classic tabby).
Mittklättens Krafla 7 år

Tyvärr lite dåligt kort på henne men jämför bilderna och titta på området kring nospartiet-hakan, runt öronen och ögonen.