Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 2096 ggr
lindyree
0

maine coon

Hej! Jag undrar egentligen om jag ar en agare till en Maine Coon. Han har alla de karaktarsdrag som en Maine Coon har och jag tycker han ser ut som en Maine Coon. Det spelar ju inte sa stor roll egentligen men det ar ju kul att veta Glad

Hur kan man fa reda pa det?

SidenMoare
0

Det enklaste är väl att fråga den du köpte katten av.

Vilka är föräldrarna?

Har katten en stamtavla så är den ju renrasig annars så räknas den som en huskatt.

Här kan du leta reda på Maine Coonens rasstandard. http://www.mainecoon-katten.se/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lindyree
0

Jag kopte inte katten ;) Det ar en lite knepig historia om hur jag fick honom.  Jag fick honom av en granne som hade raddat honom fran en arbetskamrat.Historen var den att den att hon inte lyckades bli av med honom for att han var rodfargad…

Nar han val var hemma hos mig sa upptackte jag att stackarn hade kattsnuva. Jag undrar om hon inte kunde bli av med honom pga det.

Jag tycker det var lite fult av henne att dumpa en sjuk kattunge pa nagon annan. Men han ar varldens finaste sa jag ar lyckligt lottad som fick honom.

Jag tanker inte stalla ut honom sa det spelar ingen roll om han har en stamtavla. Jag vill bara veta vilken ras han har da det kan vara eventuella saker man bor ha i atanke nar man ager den rasen.

dagdrivarn
0

Det låter inte som om katten kommer från en uppfödare.

Jag har själv fött upp otaliga kullar röda och har aldrig någonsin haft problem med att sälja någon av dem. Hur stor efterfrågan är varierar men en uppfödare har inte råd att skänka bort en kattunge då utläggen för varje kattunge är höga.

Att få utbrott av kattsnuva eller andra smittsamma sjukdomar är något som uppfödare drabbas av då och då om man håller på tillräckligt länge och är inte något konstigt och definitivt inget som gör att man skänker bort en kattunge. De gånger en uppfödare får ett utbrott av något slag så får kattungarna stanna tills de frisknat till raskatter veterinärbesiktigas innan försäljning så att uppfödare och köpare skall vara säkra på att katten är frisk.

Med andra ord, katterna behandlas med antibiotika eller vad som nu behövs en del sjukdomar finns ingen bot  utan självläker och dessa måste då få tid att läka ut innan leverans.

Jag skulle nog vilja säga att det låter absolut som om du har en röd långhårig huskatt. Vet inte riktigt vad du menar med att det finns saker man behöver ha i åtanke om han skulle vara Maine Coon?

Menar du HCM så finns denna sjukdom hos så gott som alla raser inklusive huskatter. HD finns också inom flera andra raser som Perser/Exotic, Devon Rex, Brittiskt Korthår, Maine Coon och hos huskatter. I övrigt har en huskatt och en Maine coon exakt samma behov av närhet, kärlek, kvalitetsmat, vatten och motion ;-)

Lycka till med kissen och visa gärna lite kort på honom :-D

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!