Hár blivit erbjuden en kattunge.
Hejsan alla goa katt-människor
JAg har nu blivit erbjuden att köpa min första katt ( har två hundar nu) Kattunganrna är av rasen Manie coon. Vi känner en familj som ahr fyra st som nu fått kattungar. Hon som äger katterna är ingen uppfödare men väldigt seriös med det hon gör. Hon ställer ut båda katternas föräldrar är reggade avmaskade + champion(kan medge att jag inte har kollat upp så jättemycket än då jag fick kontakt med henne i går via fb) Men i allfall det föddes 3 st hanar de är snart 3 veckor och hon har redan 8 st som är väldigt intressserade. Men har sagt att om jag vill får jag köpa en då jag är intreserad utav utställnig och älskar djur! (speciellt hundar men gillar katter också ) Ungarna har friska och sunda föräldrar har själv träffat mamman flera gånger och hon är verkligen störtskön!
Men det är ett min mamam är alergisk vi har så kallad alergi-vänliga hundar funkar för vissa. Men jag är osäker på hur det är med denna rasen jag har för mig att det fäller..
Så snälla kan ni svara för det våra guldvärt då jag verkligen är intresserad utav åka och titta på ungarna
Lägger upp en bild på guldklipmarna också. på bilden 1 vecka.

Det bästa är väl att din mamma åker dit och sniffar på katterna, då märker hon ju om hon tål dem eller inte. Sedan kan man bada katten ganska ofta och dammsuga lite extra för att underlätta. Din mamma kanske kan kolla upp vad hon är allergisk mot när det gäller katter, vissa är allergiska mot fettet, andra mot saliv osv.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
inte för att vara dum, men det är ingen uppfödare, men ändå seriös med allt hon gör? har hon testat det man bör göra innan parning? man behöver ju inte vara registrerad uppfödare, men ungarna är väl registrerade hoppas jag. för övrigt så är många kattallergiker även allergiska mot maine cooner, så det är enligt mig inte en speciellt allergivänlig ras.

Man får ta två kullar utan stamnamn men inte mer, så allt kan mycket väl stå rätt till, men jag har ändå några råd till dig.
* Kolla upp så att uppfödaren är med i en kattklubb och att kattungarna blir registrerade.
* Kolla upp så att föräldrarna är testade för HD (Höftledsdysplasi) görs före första parningen och HCM (Hypertrofisk CardioMyopati), kollas innan första parningen och därefter vid 2, 3 och 5 års ålder (ca), föräldrarna skall också vara DNA-testade mot HCM.
* När du tittar på ungarna, ta med din mamma så ser du om hon klarar av dem, det är väldigt individuellt vilka raser som allergiker klarar och inte klarar, vad som är ok för en allergiker kan vara tvärtom för en annan. Jag har otroligt många kompisar som är allergiska men som tål mina MCO om det är en slump vet jag inte eller om de kan vara aningen lättare att tåla, men oavsett vet jag också de som tål så gott som alla andra raser men reagerar endast på MCO, så som sagt det är ytterst individuellt.
Att ha 8 intresserade kan låta väldigt speciellt, men sanningen är den att har man varit med ett tag så vet man mycket väl att man kan ha 10 intresserade när kattungarna födds och när alla 8 veckor passerat så kan det vara 1 av de första som är kvar och resten är helt nya intressenter som tillkommit under tiden. Detta är något som är ytterst vanligt, vet inte varför detta ens skulle vara intressant för dig som köpare att veta? ;-)
Vill också tillägga att titeln Champion är inte på något sätt en kvalitetsmärkning, det krävs 3 certifikat för att få titeln, men det finns inget som säger om katten fått åka på tre utställningar eller 30 utställningar för att lyckas få dessa tre certifikat.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
tänkte på en sak till.. jag tycker det är lite konstigt (eller så är jag helt okunnig) att man erbjuder någon en kattunge när den är under tre veckor.. brukar man inte utvärdera först vid 4-5 veckors ålder innan man säljer/tar ut tingningsavgift?

#4 Inte alla gör det, inte alla raser eller uppfödare.
Ok.
Att tänka på, med just allergier så är det lite knepigt. Min lillebror klarar av att vara hos oss ett par dagar på vintern utan större problem. Detta trots att vi hade 3 katter (som blivit 5 nu), men på sommaren klarar han inte av att vara här ens ett par timmar. Detta pga att på sommaren ligger det pollen och massor annat som retar imunförsvaret mer än på vintern. Så han tål mycket mer på vintern än sommaren i kattväg.
Så det vore tråkigt om ni köper katt på vintern och sen frammåt våren och pollensäsongen inte kan ha katten kvar längre.
Angående att köpa renrasig katt skulle jag bara göra det om precis allt är i sin ordning. Tester är gjorda stamtavlor och inavelsgrader ser bra ut. Stamnamn och stamtavla vaccineringar och besiktningar. Så läs på om avel hur det ska gå till så du vet vilka frågor du ska ställa.
Utan stamtavla = huskatt oavsett hur mkt renrasiga båda föräldrarna är, och fina på utställningarna.
Huskatt= max 1500 kr i försäkringsvärde (kan vara värt att känna till)
Man kan som några sagt åka och besöka med din mamma, ett alternativ är att ge dom en filt som dom får lägga i klätterställningen eller i någon viloplats där katterna är och smutsar ner filten. Sen tar ni hem filten efter en vecka och ser om mamman reagerar på detta eller ej.
Men läs på om vad seriös avel är så du vet vad du kan egentligen begära. För tyvärr finns det alldeles för många som köpt huskatter av "seriösa" oseriösa uppfödare.
Lycka till hoppas din mor tål katter =)
/Fridaybrew

En del tingar bort kattungarna väldigt tidigt.
De flesta som är lite mer erfarna väntar och utvärderar kattungarna till åtminstone 4-6 veckor de som är riktigt noggranna kan ha en del under utvärdering till upp emot 10-12 veckor.
Om man ska ha en katt för avel eller utställning är det en god idé att utvärdera så länge som möjligt.
Sen är det givetvis väldigt olika hur länge man avaktar men normalast är väl 4-6 veckor ca. man vill ju gärna att köparna skall ha en möjlighet att träffa kattungarna innan de bestämmer sig och väldigt få tar ju emot besökare innan kattungarna är åtminstone 4 veckor. Innan dess är det i ärlighetens namn inte så mycket att titta på ;-)
En kull i SVERAK, inte två.
#9 vem svarar du? bara så jag hänger med i tråden 
i en del av WCF klubbarna krävs stamnamn från första kullen (SNRF bla) SNRF registrerar inte kattungar utan stamnamn.
Man får inte ta två kullar utan stamnamn i SVERAK, utan en. Det ändrades för några år sedan.

Helt rätt, glömde mig när jag skrev 1 är det ju sen några år tillbaka, svårt att komma ihåg när det varit två i en så herrans massa år :-D
Hej oj vad massa som har hänt. Har helt glömnt bort detta och de ber jag om ursäkt för hoppas ni inte tror att jag inte bryr mig i det ni skriver. Jag vill gärna lära mig mer. Har kollat upp lite mer angånde hon som har kattungarna. Jag kan medge att jag inte kollat upp så mycket utan var mest glad för att jag hade blivit erbjuden en hon är en uppfödare sa hon har själv sett hennes hemsida. Tack för era tips ska försöka svara på atta era frågor. Jag vet att denna person är mån om sina katter och föder upp för att få fram friska, rastypiska och snälla katter inte för pengarna! ja ungarna är reggade. Vi har fått be om att se så ungarna är friska och har friska föräldrar och är testade för du säger # 3 höft och de andra längre ner(stavningen är inte den bästa alltid) Jo jag vet att de kan ta många gånger för att få den titeln de samma med hundar men det tyder ju ändå på att de är fina katter hon har. Men som sagt vet inte hur många gånger hon har ställt ut för att få den titeln. Katterna har stamtavla finns på hemsidan om jag inte minns fel. men har fått de mejilade också:) Och när det gäller att hälsa på så tänkte jag samma som ni att åka och hälsa på + så skulle vi kunna få sova över en helg för att se hur de skulle gått. Tack för tipset när de gäller vinter och sommaren. Det ska jag tänka på tack för det! Men mina föräldrar vill inte de vill verkligen inte. Jag hade ju en favorit. Uppfödaren beskrev alla kattungarna så gott hon kunde och lille Simba verkade passa bäst :) Och ajg tycker de är lika viktigt att vara noga i köp som vi var lika noga i köp av hundarna. Bifogar en bild på Simba:) Om det är något mer ni undrar så får ni hojta! Men som de ser ut nu blir det ingen liten katt eller rättare sagt en stor katt heeh :) Men nån gång vill jag ha en manie coon så länge får jag väl vara här på forumet och förska lära mig så mycket jag kan.