Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 4-avel-och-genetik
Läst 3103 ggr
alskadeida
0

Ni som föder upp flera raser.

Hur många honor till avel har ni för respektive ras?

Jag ska föda upp Norsk skogkatt och Maine coon

Men har en hona av varje ras för vi hade tänkt spara en hona

från båda kullarna och fortsätta med dom i aveln så kommer bli så småning om 4 honor två av båda raserna.

Men hur har ni? har ni alltid flera honor av rasen eller en av varje ras?

Blir väldigt många katter om man ska spara från kullarna.

Varav jag tänkte börja med en hona av varje ras.

Är det fel? Ska max ha 2 kullar per år en skogkull och en coonkull.

Vad det ser ut som nu.

MalinL
0

Jag tror att det kan vara svårare att föda upp två raser, dels blir det väldigt många djur om man ska spara ur kullarna och gå vidare på. Som ny så tänkte jag föda upp två olika raser, mend facit i handen är jag glad att det inte blev så för det hade inte funkat med det sättet jag valt att avla på.

alskadeida
0

Hej. Varför tycker du det skulle bli svårare.

vad fick dig att ändra dina planer?

blir väl inte fler djur att spara på två raser när man har två avelshonor.

Det är lika många katter ändå fast två raser.

Berätta lite gärna.

alskadeida
0

#1 Tror jag vet hur du menar.

Att med två raser så vill du nog spara på en kattunge ur varje ras och med en ras kan du spara på en kattunge och ändå fortsätta avla vidare då du iaf har en av samma ras. Då ökar man med en katt och inte två direkt. Eller liknande kanske du tänkte på?

Men dessa två raser är vi väldigt intresserad av och kommer ha ett litet katteri.

christine58
0

Beror lite på också om du ska ha egna hanar eller om du ska låna hanar. Hur du bor, två stora fertila gossar kan ibland vara svårt att ha tillsammans

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

alskadeida
0

#4 Hej. Vi ska inte ha egen hane utan låna.

Planen är så iaf.

Vi bor i radhus på 120 kvadrat.

MalinL
1

Jag menar att det är svårare om man vill driva den typen av avel jag gör. Jag sparar en avkomma ur nästan alla kullar samt att jag utparar med siames så flera av mina katter är SIA var som i nästa generation helst ska paras med ett långhår (BAL). Sedan så ska man hitta relativt obesläktade hanar till honorna och det är inte lätt i vår lilla ras, så egen hane har varit nödvändigt för mig. Dock så bör en hane  inte få för många kullar vilket leder till att efter ett par parningar så kastreras han och då behövs nya hanar för att fortsätta avelsarbetet.

Att låna hane innebär att man inte har kontroll på hur många kullar han får, samt att man riskerar alltid smittspridning osv, vilket är en av anledningarna til att jag helst håller egna hanar och endast lånar ut i undantagsfall till folk jag sammarbetar med.

Om ingen ville ha hane utan alla bara ville låna så skulle det knappt finnas några hanar och de få som fanns skulle bli väldigt överanvända, vilket är väldigt negativt för en ras.

Kort sagt så för att föda upp två raser så måste man liksom göra allt detta * 2 och det kan bli väldigt omfattande. Dessutom så bör man ju då noga sätta sig in i två rasers standard, avelsbas osv.

Finns det någon särskild anledning till att du ska föda upp två raser?

alskadeida
0

Självklart är man insatt i båda raserna innan man ens tänker para och man bör känna till det viktigaste kring hälsan osv.

Jag vill ha båda raserna då vi haft Mco tidigare och älskar dessa raser.

Vi kommer inte ha ett stort katteri och kommer noga planera allt.

De uppfödare jag talat med ser inget fel i att ha två raser.

Dom har det själv och hade det vart så svårt så hade ingen haft mer än en ras.

Vi tänker ju inte befolka jorden själv med katter.

1: Max 4 honor fertila i katteriet, två ur båda raserna. Innan någon av honorna kastreras så kommer vi behålla av avkomma av denne.

Hon sätts sedan ut i foderhem där hon inte får säljas vidare utan vi vill ha koll på våra katter.

2: Ingen egen hane hemma men kan tänka oss låna ut en hane för avel som bor hos fodervärd, sedan ha egen avelshane hos någon fodervärd eller bekant.

Men kan inte spara en ur varje kull det skulle innebära flera nya katter varje år.

2 nya katter varje år.

Hur gör ni med spara avkommor eller inte.

Vad gör ni med katterna som intr används i avel?

Ni spar ju inte alla katter och så?

dagdrivarn
1

Att föda upp är inte bara att skaffa två katter av olika ras, att sätta sig in i EN ras är ett arbete som är enormt kräver många år, att sätta sig in i TVÅ raser samtidigt är kanske inte omöjligt men halft omänskligt.

Du skall lära dig standarden, rent läsmässigt, sen ska du lära dig tolka den och se och tillämpa den på levande individer. Du ska lära dig stamtavlor, lära dig känna igen ofta förekommande katter, ev. hälsoproblem andra rasspecifika hinder eller svårigheter, du skall lära dig två rasers historia. Du skall lära dig rasspecifika hälsoproblem, nedärvning och tester för dessa så att du vet vad du sysslar med och kan svara på köpares frågor.

Du skall dessutom arbeta upp en bekantskapskrets inom var ras så du har uppfödare att samarbeta med.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

MalinL
0

#7 Huvudsyftet med att ta en kujll brukar väl vara att spara en avkomma att avla vidare på, såtillvida att man inte har intressenter som är uppfödare och som skall köpa en av ungarna för fortsatt avel. Tar man kullar utan att spara någonting så blir det ju mer kattproduktion än målinriktad avel kan jag tycka. Glad

Samtidigt så bör inte alla ungarna i en kujll gå till avel.

alskadeida
0

#9. Vi vill spara en avkomma att avla vidare på dock ej ur samma kull och med samma linjer men en ur varje "ny" linje osv. =)

Vi är mot kattproduktion att se så men vi vill ngn med våran avel och strävar efter det med att spara efter våra honor men dock ej varje kull.

MalinL
0

Ja ni gör ju vad som känns bäst för er. Glad Kanske känner ni att det funkar jättebra att föda upp två olika raser.

Det hade dock inte funkat för mig, även om det var planerat så när jag var ny (skulle föda upp RAG också, men kastrerade min RAG hona). Jag började med en katt av min ras (balines) och har nu åtta katter, alla utom en (vilket är min avelshane som är import) av dessa stammar från henne och jag har mina "egna" linjer i 6 generationer i den yngsta kattens stamtavla.