Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett4-avel-och-genetik
Läst 4140 ggr
LaSadie
0

polydaktyl i USA

Jag var med min sambo hos hans släkt under oktober månad och då pratade hans faster om en vän/bekant som de hade. Denna bekant födde upp MCO med polydaktyl och de var tydligen vääääldigt populära och exporterades för massa pengar runt om i världen. Sa inget om att det är förbjudet i Sverige och det är en defekt, men USA har inte samma syn för det mesta på vissa saker.

Men hur är det med polydaktyl, i detta fall MCO och USA. Är det okej inom vissa förbund? Eller vad är det?

dagdrivarn
0

Ja det är tillåtet inom en del förbund, man behöver inte gå längre än till Danmark för att hitta uppfödare som avlar på Polydactyla och som tar högre pris för de polysarna än för normaltåade Förvånad

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

LaSadie
0

#1 Allvarligt O_o?! Men det är ju farligt för katterna….

dagdrivarn
0

Njae nu är väl iof Polydaktyli en defekt som är relativt harmlös för katten. Visst kan det bli så ibland att tår växer tokigt så att de måste opereras bort, men som regel stör dessa extra tår inte katten så mycket.

Med det inte sagt att jag personligen stöder avel på polydaktyli, tvärtom. En defekt är en defekt hur harmlös den än må vara. Skelettdefekter tycker jag definitivt man skall vara försiktig med.

S*Dagdrivarn Maine Coon

LaSadie
0

Leder inte avel på polydaktyli till skelletdefekter?

dagdrivarn
0

Nej, det som sker är att en del extra tår kan växa ut dumt så att klorna växer in i foten vilket ju är enormt smärtsamt om de inte opereras bort, likaså kan en del tår bli väldigt lealösa och fastna i saker så att katten sliter dem ur led så att säga. De kan också lättare fastna med klorna och skada sig. Men några skelett-defekter ska de inte ge.

Men nog tycker jag då ändå att det är klart olämpligt att avla på polydaktyla, vem vet vad som kan ske i framtiden om aveln fortsätter?

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

Polydaktyli är väl grundat i inavel har jag för mig??

tex alla Hemingways katter med polydaktyli som man hört talas om. Där är dte ju inavel i allafall.

Tycker att dte är bra att vi inte får avla på Polydaktylikatter i sverige. Tror att det finns 1-2 uppfödare i Norge med som har Polydaktylikatter

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

dagdrivarn
0

Nej polydaktyli är inte grundat i inavel, däremot behöver man bara en polydaktyl för att få polydaktyla avkommor och finns en poly-katt och det blir inavel så blir resultatet väldigt många polydaktyla katter i flocken. Polydactyli kan dock mutera utifrån inavel också men är inte särskilt vanligt.

Har skrivit ihop en artikel om detta.

http://kattensstatus.blogspot.com/

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

ok!

Trodde det grundades på inavel.

Tack för rättningenSkrattande

skall läsa det du skrivit

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Dunderklumpens
1

Man behöver väl inte gå över gränsen ens för att hitta avel med poly katter…

LaSadie
0

#9 Är det inte förbjudet inom Sverak? De kollar ju på tassarna under besiktningen.

SidenMoare
0

#10 Jo det är förbjudet med poly-katter inom SVERAK

blondifire
0

finns fler förbund än SVERAK Flört

S*Winsnes Wilda

Dunderklumpens
0

#10, uppfödaren är TICA registrerad

dagdrivarn
0

Visste faktiskt inte att det fanns de som avlade på det här, har väl hört något lösryckt kanske när jag tänker efter men aldrig tagit fasta på det.

Där ser man!

Finns ju såklart många förbund så om det nu är ok enligt svensk djurskyddslag så finns det ju alltid vägar att gå om man vill frångå just SVERAKs reglemente, så vitt jag vet har WCF samma förbud men TICA och CFA har det ju inte.

På gott och ont får man väl säga….

S*Dagdrivarn Maine Coon

Christelle
0

Jag vet en uppfödare i Sverige som avlar på detta! Hon är TICA registrerad.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/