katter som slåss.
har en tjej och kille som snart är fyra år gamla. de slåss varje dag, och nyligen hittade jag även några blodfläckar, men efter koll så hittar jag inga sår på katterna. varför slåss de? för att de har tråkigt? de sover aldrig tillsammans, men kan sitta/ligga på köksbordet ihop ibland för att titta ut genom fönstret. inte speciellt tjenis annars. rivaliserar ofta om min uppmärksamhet. men just detta att jag kan få plocka hårtussar på morgonen när det slagits, det gillar jag inte. några råd eller förklaringar? jo, de är kastrerade.
många som läst iaf :)

HAr du testat med feliway? Det kanske skulle kunna få dem lugnare.
Det finns en Kattbeteendevetare som heter Sussanne Hellman Holmström …du skulle kanske kunna kontakta henne. Tror nog att du hittar henne om du googlar
Jag vet inte vad jag annars skall råda dig till.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tack, men det är nog ingen ide, då de är väödigt lugna annars på dagarna, det blir ett slagsmål per natt ungefär.. Själv tror jag att det beror lite på tristess. Har beställt ett stort klösträd nu, så jag hoppas de aktiverar sig mer på nätterna då. Jag tror inte så mycket på kattbeteendevetare, det finns mycket kunskap här med ;)

Svårt att svara direkt med så pass lite info…
* Hur länge har de bott ihop?
* Hur länge har de varit kastrater?
* Har något förändrats nyligen?
* Kan någon vara dålig?
Om de inte bott ihop särskilt länge så kan det ta väldigt lång tid innan de lär sig leva ihop och ibland går det inte alls, precis som för oss så passar personkemin inte alltid två katter emellan medan andra trivs ihop nästan direkt.
Om en eller båda kasterats för inte så jättelänge sedan skulle det kunna handla om ranguppgörelse.
Om en av dem är dålig, dold sjukdom, smärta mm kan andra katter vara ganska så elaka och brutala och helt enkelt försöka köra bort den sjuka individen och det kan bli rätt rejäla slagsmål.
Se över så att båda verkligen får sina behov tillgodosedda, att det finns mat, vatten och toalett på 1 ställe är inte alltid en garanti, en av dem kan mycket väl vakta mat, vatten och toalett så att den andra inte känner sig trygg. Prova placera ut både mat, vatten och toalett på två ställen gärna i skilda rum, en individ kan inte vara på två ställen samtidigt ;-)
Att du beställt en stor klös är jättebra, givetvis underlättar det om de är ordentligt aktiverade och inte är uttråkade.
Feliway är också en god idé i en övergångsperiod för att hjälpa dem slappna av. Bjud dem gärna på gott nära varandra men var noga med att BARA ge godis när båda är närvarande under en period så att de förknippar varandra med något positivt, inte säkert att något av ovanstående tips gör allt frid och fröjd, men det kan lugna läget rejält. En idé kan också vara att separera dem när du inte är närvarande under en period om de bråkar mest när du sover/inte är hemma.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#4 de har bott i hop i tre år. de har kastrerades vid 8 månaders ålder. inget har förändrats förutom att det blivit kallare utomhus och därmed är inte altandörren öppen längre, så de har ju "bara" 100 kvm att umgås på :) Vad gäller toabestyr så är det inga problem där. båda mår bra. nu har det konstigt nog varit lugnt några dagar.. och på nätterna har det varit lugnt, jag har sovit i ett annat rum och då har de fått vara hos mig, annars får de inte vara i sovrummet. så det är väl troligen tristess, eller att leken går lite överstyr.

Ahh tror nog inte att utrymmet är problemet då hade jag haft attans med problem nu. Här samsas 5 vuxna Maine Coon, 2 kattungar Maine Coon, 1 Sphynx, 1 hund, 2 tonåringar och så jag på 115 kvm ;-)
Kan ju mycket väl vara så att det är lek som spårar ur, prova att ta dig rejält med tid att aktivera dem innan läggdags och om möjligt se om de kan gå att de får sova med dig, de verkar ju hjälpa dem :-D
de har nog bara tråkigt, och leker lite för vilt :) jag kan inte leka så mycket med dem, men ett snöre kan man ha väldigt roligt med, då behöver jag inte springa runt *ler*

Laserpekare fungerar nästan alltid super ;-)
ja den ena tycker det är kul någon minut, den andra fattar ingenting och ser ut som ett frågetecken :)