Smal, underviktig? Vad är fel?
Vår Maine Coon pojke på 1,5år har helt plötsligt magrat av kraftigt. Han äter som förut men nu känner man vartenda revben, ryggrad, lårben osv.
Pigg och glad som vanligt, äter ordentligt med. Han är innekatt och avmaskad/vaccinerad.
Borde vi blir oroliga (det är vi redan!!) och boka tid hos veterinären för blodprover, hälsokontroll etc? Eller är det någon period i en Maine Coon tillväxt där han växer och helt enkelt anvämder näring till annat än en mysig kläm-mage?
Tacksam för svar!

Jag tycker absolut att ni skall ringa till veterinären för en hälsokoll.
Är han avmaskad så akn det vara andra saker som ställer till problem.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Jag skulle också kontakta veterinär så dom kan ta lite blodprover och känna igenom honom så ingenting är fel. Är han kastrat. En fertil hane kan ju gå ner sig väldigt mycket i vikt. Men en kastrerad och till synes frisk katt som avmagrar så mycket och snabbt skulle jag absolut kolla upp.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Veterinär direkt. Det kan vara något allvarligt. Våran skogis hade samma och han hade tyvärr cancer. Nu var han ju visseligen 9,5 år men kolla upp honom så fort ni kan.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Är han inte kastrerad så kan det mycket väl vara hormonellt, men håller i övrigt med de andra om att ett akut veterinärbesök verkligen är på sin plats. Hoppas det inte är något allvarligt.
Berätta hur det går!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Blodprovet visade att han hade Mycoplasma med blodbrist som följd. Vi har ingen aning hur han fått det och misstänker att han kan fått det som foster av sin mamma (som isåfall är bärare av "parasiten") och bärt på det fram tills det utvecklades nu.
Han är uppe och äter/dricker annars ligger han bara och sover.
Han har fått medicin som han ska ha i 20dagar. Veterinären kunde inte svara på om han skulle överleva eller inte, allt beror på hur han svarar på medicinen. Om 10 dagar ska han in på ett blodprov igen för att se att medicinen tar. Vid minsta försämring måste han läggas in. Det kan bli kronsikt och han kommer då få feber, blodbrist mm under perioder. Vi förväntar oss det värsta och då kommer alla framsteg vara otroligt glädjande. Vi vill ha tillbaka vår glada kisse!
Kan inte förstå att det är så allvarligt, allt har gått jättefort, för 14 dagar sedan var han pigg, gla och hade mysig klämmage. Och han är fortfarande på G, just nu hoppade han upp på diskbänken, trots att han inte får!
Vi är jätteoroliga och bevakar honom hela tiden, det börjar bli lite maniskt, man inbillar sig mer och mer. Men medicinen ligger i magen och vi väntar på någon förbättring….
Håll tummarna :)

Så hemskt. Hoppas att han kryar på sig och blir bra.
Vad bra att ni kontaktade veterinären så snabbt.
Här håller vi tummar och tassar att han skall krya på sig
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Usch så jobbigt, vilken tur ändå att ni kom snabbt iväg till veterinär. Det ökar ju hans chanser enormt!
Mycoplasma tros ju spridas via blodsugande insekter som loppor och andra kryp. Han har inte varit ute så han kunnat få en fästing på sig?
Låter lite långsökt att han ha blivit smittat av mamman, även om det givetvis inte är helt omöjligt eftersom det en blodsmitta.
Oavsett hur han fått smittan får vi verkligen hoppas att han repar sig kvickt.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Mycoplasma-H/
Jag måste säga att det trots allt verkar ganska ovanligt med Mycoplasma (åtminstone denna variant), mycoplasma kan ju också ses i samband med ögoninfektioner, något som inte nämns någonstans i de texter jag har kunnat hitta konstigt nog. Mycoplasma i ögonen är ändå något ganska ofarligt och behandlas som vanlig ögoninflammation medan den andra varianten som ger blodbrist är betydligt allvarligare.
Tummarna hålls stenhårt!!!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!