Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikettannonser-omplaceringar
Läst 2390 ggr
[aammE]
0

Sökes - uppfödare!

Jag och min sambo är sugna på att skaffa katt, vi båda har haft katter tidigare (jag och min förra sambo hade två katter) så vi är kattvana och djurvana i övrigt då vi har en del djur. 

Vill ha en innekatt som rastas utomhus när vädret tillåter och aktiveras inomhus annars. Vi vill ha en katt från en seriös uppfödare med katter som framförallt har ett trevligt temperament och god hälsa. Glad Vi vill också att uppfödaren bor i närheten (vi bor utanför Göteborg, men kan åka en bit) så att vi kan åka och titta på föräldrar + övriga kullen.

De raserna som vi främst är intresserade av är: Norsk skogskatt, Maine coon, ragdoll och sibirisk katt. Så vi tar gärna emot tips på bra uppfödare!

Vi kommer självklart att att ta katten till veterinär vid sjukdom/skada (som vi gör med alla djur) och lägga stor vikt på att utfodra bra med en varierande köttkost + ett bra torrfoder (använder orijen till mössen så den får samma).

LaSadie
0

Hur har det gått?

kantarellstuvning
0

Kan varmt rekommendera vår Maine Coon uppfödare. Hon har stöttat oss i allt!

http://www.lilavaticats.net

[aammE]
0

Vi har bestämt att vi ska vänta ett par månader. :)

kantarellstuvning
0

Uppfödaren Lilavaticats har itne några ungar på gång för tillfället. Men kan varmt rekommendera att t.ex. åka dit och se hur Maine Coon ser ut och beter sig. Sedan kan man alltid höra sig för om det kommer komma några ungar, om ett halvår kanske, och då kanske ni känner att det är dags med :) Lycka till!

dagdrivarn
0

Jag har inte några kattungar just nu, men ni får gärna komma och hälsa på för att se katterna i hem-miljö om ni vill.

Några tips vare sig ni hälsar på mig eller andra uppfödare.

* Se över att föräldrarna är hälsotestade mot HD och HCM, detta är superviktigt även om det inte garanterat något! Numera ställer sig också Agria bakom hälsotesterna och kräver att föräldrarna är hälsotestade om katten drabbas och man vill ha ut på försäkringen.

* Katterna skall vara trygga, tänk på att katter som växer upp i hem med bara en person t ex en äldre ensam helt enkelt inte är vana vid liv och rörelse men kan ändå vara trevliga katter. Men de skall inte vara rädda om man tar det lugnt utan glatt komma fram efter att ha fått smälta att det kom besök.

* Hanar kan lukta rätt starkt, det innebär inte att uppfödaren slarvar med städning eller hygien på något sätt ;-)

* Träffa gärna mer än en uppfödare för att få en bred uppfattning om rasen.

Lycka till oavsett när tiden kommer :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!