Extremt rädd hona, behöver råd
Har en katt hona som blir sex nu i höst, tog över henne för ca ett halv år sedan. Hon har mestadels legat under soffan och tryckt större delen utav tiden, hon har bara varit fram om nätterna och gått på lådan och sen ätit, och även efter att sonen på 16 månader har gått och lagt sig på kvällarna.
Har tagit fram henne för att visa att det inte är så farligt att vara framme när vi är vakna. Har även börjat att sätta fast henne i kopplet för att hon inte ska springa och gömma sig under soffan igen.
Hon har även börjat fräsa och "huttat" tassen mot oss, hon har även klöst oss vid några tillfällen.
Någon som har nått förslag på vad man kan göra för att få henne bättre?
Tog över henne för att hon blev mobbad utav de två andra katterna som hennes förra ävare hade.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Att sätta fast henne och på så vis tvinga henne att vara framme är rent elakt mot henne och gör absolut inte saken bättre så sluta med det med en gång. Man måste förtjäna djurs förtroende och ge det tid, hon kanske behöver mycket mer tid.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alexis78 har du nått råd för att förtjäna hennes förtroende när hon bara ligger under soffan och trycker hela dagarana. Kan se henne någong ibland när hon går förbi sovrummet för att äta och för att gå på lådan på nätterna, någon enstaka gång efter att sonen har gått och lagt sig.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Jag håller med föregående svar, ge henne massor av tid!! Min katt är sån när hon är någonstans där hon inte känner sig trygg och när jag har gäster, jag har varit orolig över det men det är sån hon är och det är inte mycket att göra åt. De kan ligga och vänta jättelänge tills de är säkra på att det inte är farligt att komma fram. Det är inte så konstigt att katten är rädd om den har negativa erfarenheter.
Jag skulle prova att gå upp när alla andra har lagt sig och det är mörkt i lägenheten, och försöka locka fram katten med lite godis, så hon börjar förknippa dig med positiva saker.
Min yngsta katt Philippa är nu sex år och har under hela sitt liv vart rädd och blyg men hon har fått vara som den hon är och senaste halvåret har hon börjat vara framme.Så bäst är att katt får göra som dom vill,jag trodde aldrig Philippa skulle bli så social som hon är idag och hon får vara som hon är och har blivit en helmysig liten dam.
Binda fast skrämmer katten mer så det hoppas jag du slutar med om du vill ha katten trygg och stark låter henne få komma fram i sin egna takt så läta jag Philippa göra och hon är verkligen stark numera.Visserligen blyg men det är hennes personlighet och viktigast av allt är att dom får vara som dom är.Att binda är ingen vänlig handling och mer rädsla föds hos henne.Lycka till hoppas hon blir säker igen.
Kan något ha skrämmt henne och därför beter hon sig så ? klös är ju ett försvar och hon måste ha blivit rädd för något det kan vara så enkelt som ett högt ljud eller en hastig rörelse från nån person.
#2# Precis som jag skrev, ge henne tid och absolut inte tvinga henne på minsta vis.

Stackars kisse. Har du testat med en Feliway i kontakten? testa det. Det finns i djuraffärer och Apotek. Du kan även spraya feliway i rummet där hon är, vänta in henne, prata med henne trots att hon ligger under soffan.
Du kan sitta på golvet invid soffan och prata med henne i normal samtalston, inte tvinga henne till något och lägga lite godis nära henne och försöka få henne att komma fram med att lägga godis en bit ifrån dig.
Du kan även spraya feliwayeller kattmynta på någon leksak/vippa/boll och försöka leka med henne. När hon förknippar leken med positiva saker så kommer ho nog fram vad det lider.
Men vad du gör så tvinga henne inte till något. Då kan det bara göra henne skyggare.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~