Hane sökes till parning!
Har en Main Coon hona Plymarnas Ms Ruby, två år som jag skulle vilja para innan hon steriliseras. Hon är ute katt så vill ju inte ha henne på p-piller så länge till.
Är ingen avelsmänniska själv utan mest bara för att det skulle va kul att få en kull på henne. Självklart kommer kattungarna att vaccinerars ö testas som vanligt.
Så har du en mysig hane i upplandsområdet? Tveka inte med att ringa mig :=)
0763-152599
Malin
du finner nog inte många om ens någon som är villig att låna ut en reggad hane "bara för skojs skull " 
S*Winsnes Wilda

Ta kontakt med din uppfödare om du vill ta en kull. Hon vet om din hona passar för avel och eventuellt vilken hane som passar din hona så du vet vart du ska börja i letandet.
Innan parning ske se till att göra de tester som behövs göras som HD och HCM främst.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ms Ruby ör oxå reggad och med fin stamtavla.

Kommer du registrera kattungarna?
Ja, om det blir fler än två :)
va ?? varför om d e mer än 2
?! om hon går ute kan man ju få svårt o veta säkert vem som är pappan dessutom..
S*Winsnes Wilda

#5 Om du inte tänkt att registrera kattungarna så tror jag du får svårt att hitta en renrasig hane att låna. Många vill inte låna ut till huskattsavel (dvs. katter utan stamtavla)
Hon kommer naturligtvis inte var ute efter att jag tagit ut p-pillren.
Min katt är ingen avelsmaskin. Jag äskar henne även fast hon bara är en huskatt fast renrasig och med stamtavla! Jag vill para henne för att jag tycker att det är ett naturligt steg i livet även för en katt att få ungar och jag vill göra det med en renrasig hanne för rasens skull!
Om jag kommer sälja någon kattunge, kommer den vara reggad och testad!
Hej! Det är jag som är uppfödaren till Ms Ruby (som jag sålde till utställning och avel, men som uppenbarligen blivit omplacerad).
Om du vill får du gärna maila mig på coon@plymarnas.se så kan vi prata mer om avel där, men som andra och även jag nu säger så kan det bli svårt att hitta en uppfödare villig att låna ut en hane om inte du kommer registrera dem. Men som sagt, maila mig så ska jag råda dig så mycket jag kan och kan då även berätta om föräldrarna etc. :)
Mvh,
Marléne

För det första är det inte ett naturligt steg i livet, en dräktighet är oerhört påfrestande för kroppen och skall alltid ses som en stor risk för honan. Det är inte ofarligt för någon att föda barn, förr i tiden var det enormt vanligt även för oss människor att dö i barnsäng, idag dör många honor med kattungar många gånger för att ägarna inte bryr sig tillräckligt utan sätter kull på dem utan närmare eftertanke och utan kunskaper, men ibland också trots att det handlar om erfarna uppfödare med åratal av erfarenhet. Jag har själv mist en hona för drygt ett år sen och alla sju ungar hon bar detta trots snitt och massiva insatser för att rädda hennes liv.
För det andra så behöver din hona testas för HD och HCM, speciellt med tanke på att det inte verkar vara testat bakom vilket är fullkomligt vansinne! Med tanke på att hon gått ute är det dessutom av yttersta vikt att hon testas för FelV/FiV vilket ibland till vardags kallas katt-hiv.
Ingen vill ha sin hane smittad och dödad av en såda sjukdom pga att honan gått ute och blivit smittad och sen smittat honom vid parning.
Vad gäller stamtavlan så är den inte som du säger mycket fin helt vanlig rätt medioker stam. Obs inget illa ment utan menar bara att stammen är rätt vanlig och inte speciell på något sätt. Det är få katter i sverige idag om de inte är rena importer som har så där superupphetsande stam.
Att ta kull utan att ha ett vettigt mål är idiotiskt och om någon lånar ut sin hane till dig så du kan bedriva huskattsavel (vilket det blir om du inte registrerar) blir de uteslutna från sitt förbund, det är nämnligen fullständigt förbjudet för uppfödare att på något sätt stötta huskattsavel!
Sist men inte minst vill jag fråga dig, har du TID, RÅD och möjlighet att ha kull, är du medveten om hur enormt mycket det kostar i tid, pengar och arbete?
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Såg nu att uppfödaren också skrivit, ta till dig erbjudandet och hör av dig till henne. Hon kan förklara allt för dig gällande tester och allt som krävs innan man tar kull. Agria kräver idag att katter i avel är testade för HD och HCM om köparna till kattungarna skall få ut på försäkringen gällande dessa två sjukdomar.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Tänkte bara skriva att personen ifråga tagit kontakt med mig för råd och tankar. :)

#14 Vad härligt och skönt!
Har haft katt hela mitt liv, kan inte komma ihåg hur många kullar jag varit med om och aldrig fått komplikationer mer än nån död kattunge. Men det verkar visst livsfarligt att betäcka! Vilken dålig människa jag är som ville ha ungar efter min Ruby! Åker å steriliserar henne med en gång! Så hon kan fortsätta få vara katt och inte nån instängd avelsmaskin!

#16 Det är skönt att du har haft en sådan tur. Själv har jag inte upplevt någon svår förlossning för våra katter, bara fått hjälpa till med att få ut första ungen (som en vet. sa: Första kattungen för en förstföderska är en stor hane som kommer i sätesbjudning).
Du behöver inte vara spydig, det är värdefullt att ha kontakt med sin katts uppfödare, som ny ger dom värdefulla tips och råd. Om din uppfödare inte anser att din hona inte bör få kattungar så ska du ta till dig råden, det är inte för att vara elak.
Lycka till med din fina katt. Var inne på uppfödarens hemsida (igen ^^) och kollade på kort när din katt var liten och hon är superfin!
Tack LaSadie! Som jag sa till Roxan, ta en kull om hon vill det är inte katastrof, men gör det rätt och tänk efter innan. :)
Ja, vi får se hur det blir. Lägger det på hyllan så länge. :) Var inget illa ment till nån, men fick en del påhopp och det kändes lite olustigt. Det ända jag frågade var om det fanns något intresse och jag blev i stort sett dum förklarad av många skribenter :( Fick jätte dock jättebra gensvar från uppfödaren Plymaras via mail. Tack ;)