Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: köpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 8769 ggr
Rajamaja
0

Maine coon utan stamtavla!?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Har hittat en blocket annons där det står att det säljes maine coon ungar för reducerat pris, då ena föräldern saknar stamtavla.

Kan jag lita på att det är renrasigt eller ska jag lägga intresset på andra annonsörer?

Skulle så väldigt gärna vilja få tag på en renrasig maine coon unge men begär själv inte någon stamtavla, eftersom jag inte tänker ställa ut.

Kan man se redan nu då de är små, om det är renrasigt eller märker man det först senare? Har tyvärr gått på en rejät nit en gång förut för ett par år sedan då jag trodde jag köpte en renrasig norsk skogkatt men det visade sig vara en blandning. Betalade en ganska rejäl summa för denna katt, då utan stamtavla. Känns som jag vill undvika att bli lurad igen.

Någon som vill ge mig lite bra råd här. Skulle uppskatta det :)

LaSadie
0

I de flesta fallen så är det inte en Maine Coon den ena som annonsören säger saknar stamtavla. Satsa på en renrasig Maine Coon med stamtavla från en riktig uppfödare. Du kommer vara mer nöjd med det valet som du redan vet.

blondifire
0

Precis som #1 skriver, ingen stamtavla= huskatt. finns nämligen inga bevis på att den är renrasig utan så även om man inte ska ställa ut köp med stamtavla !

S*Winsnes Wilda

dagdrivarn
0

Tycker absolut du skall lägga intresset på andra annonsörer, huruvida det är renrasiga utan stamtavla eller om det är något annat är svårt att säga.

Det enda man kan säga säkert är att om katten säljs utan stamtavla så är det NÅGOT som är fel.

Kan vara avelsförbud pga någon ärftlig defekt, kan vara icke renrasig osv osv osv…

En stamtavla kostar 200-300:-/kattunge och medlemsskap kostar ca 350:-/år.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
0

Kom på så här vid lunchen också att jag kanske skulle lägga till lite som är jättebra att veta Skrattande

När det gäller stamtavlan så är det inte vara något som man ska ha för att kunna avla eller ställa ut, stamtavlan är så enormt mycket mer.

En stamtavla visar att uppfödaren du köper av är med i ett förbund och därmed skyldig att följa de regler som sats upp för att överhuvudtaget kunna registera ungarna. T ex är det förbud att avla på katter med navelbråck. För att registrera ungarna så måste man första gången katten får ungar skicka in en kopia på ett veterinärintyg som stärker att katten inte har navelbråck ett så kallat navelbråcksfrihetsintyg.

För hanar gäller att de inte är kryptochida dvs har en eller båda pungkulorna i buken istället för i pungen = Testikel-intyg samt för vita katter gäller också hörsel-intyg.

Förutom detta har vi en del andra regler att hålla oss till både för katternas och kattungeköparnas skull.

På stamtavlan kan du sen också läsa ut en massa om föräldrar och äldre släktingar, du kan via förbunden lyckas spåra ägare och uppfödare om något uppstår och upplysningar om äldre släktingar behövs. T ex om en nedärvbar sjukdom dyker upp.

Du kan också se vilka färger som funnits bakom, vilka länder katterna är födda i, när de är födda och en massa, massa mer.

Denna artikel är mycket bra och förklarar vad man kan läsa ut från en stamtavla på ett bra sätt.

http://katter.ifokus.se/articles/4d7136f3b9cb46222704e829-vad-ar-en-stamtavla#articles-1

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Rajamaja
0

Tack för era svar!

Har en norsk skogkatt med stamtavla och vet på ett ungefär vad det innebär, har inte lagt ner mig så mycket för att lära mig ordentligt om detta ännu då jag haft det lite kaotiskt i tillvaron senaste tiden.

Men då jag tidigare gått på en nit då jag köpte en dyr katt som sades vara renrasig men utan stamtavla så vill jag inte gå igenom samma tabbe igen. För den katten visade sig vara en riktig blandis!

Undrar om man egentligen kan skriva stamtavla på enbart någon unge ur samma kull, eller ska då alla ha stamtavla? Har kunnat utläsa från en annons jag kikat på nyligen där uppfödaren tydligen ville sälja sina kattungar antingen med eller utan stamtavla. Har en känsla av att det inte går att göra så? För mig verkar det konstigt om man vill lämna stamtavla på vissa o andra inte?

LaSadie
0

#5 Tror det finns en möjlighet att inte regga hela kullen i andra förbund än sverak men det kan bara vara en skröna.

AlexH
0

Inom WCF (World Cat Federation) som har en del klubbar i Sverige är det förbjudet att bara regga en del av kattungarna.. man måste regga alla kattungar i en kull.. Vet inte om det är andra regler inom Tica , CFA etc.. Men jag vet att på hundsidan i USA så väljer uppfödarna själv vilka valpar de vill registrera i en kull (AKC - American Kennel Club)

De valpar som ej registreras säljs kastrerade till familjehem och får ej ställas ut.. Konstigt tycker jag att det är tillåtet.. Men som sagt inom FiFe (Sverak) och WCF så måste alla kattungar i en kull registreras.. och det måste göras av uuppfödaren..

Gå aldrig på att någon säger att du själv kan regga kattungen i efterhand - det är lögn..

Jag tycker för rasernas skull att man alltid skall kolla upp uppfödaren och börjar de prata om att stamtavla inte finns, att de inte kan visa upp att tester som krävs för rasen är gkorda då ska man dra öronen åt sig..

Maine Coons rasring har ju ett hälsoprogram som uppfödarna skall följa.. så välj en uppfödare som förljer Fife / WCF samt rasringens bestämmelser.

Lycka till med ditt kattletande!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

blondifire
1

finns en annons på blocket just nu där dom kallar kullen renrasig, tar fullpris och anledning till att kattungarna inte är reggade är för att hon inte är medlem i en kattklubb. oftast har man då blivit utesluten av nån anledning. sånt ska du oxå se upp med !

S*Winsnes Wilda