Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett5-hälsa
Läst 4024 ggr
giffan
0

Ärftliga sjukdommar

Vad finns det för ärftliga sjukdommar hon MCO?

Jag antar att det finns någon iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

blondifire
0

läs gärna artikeln Hälsoprogram..

S*Winsnes Wilda

giffan
0

Oki ska ske!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

eagle-
0

Dom ärftliga sjukdomarna hos mco är HCM och HD. det är dessa sjukdomar dom testas för.

//Janet

FeralCoons
0

Vi har inte några rasspecifika sjudomar både HCM och HD finns i kattpopulation som helhet. Sedan av någon anledning så har HCM och HD valts ut  inom MCO, det kunde lika gärna vara någon annan test.

eagle-
0

Det var bra skrivet..jag har inte "tänkt" i dom banorna Obestämd

dagdrivarn
0

Det stämmer som de ovan säger att det finns inga direkta "ras-specifika" sjukdomar hos MCO.

Däremot testas MCO för just HD och HCM då dessa två sjukdomar är mer förekommande än andra.

Dvs. en viss procent av populationen har detta.

Så gott som alla raser har HD och HCM i större eller mindre skala, tyvärr är det en del raser som definitivt borde ha varit med i hälsoprogrammet som inte testar alls osv.

När man startar ett hälsoprogram så utgår man ifrån ett problem utbrett inom rasen och inte ett mindre problem isolerat på ett fåtal individer.

T ex. så är det helt onödigt att testa alla MCO för PKD då det är en sjukdom som finns i extremt liten skala hos rasen. Skulle PKD-fall upptäckas så testar man då istället närmast anhöriga och drar alltså inte igång ett hälsoprogram.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

blondifire
0

Men hur är det med skogisar Malin? tycker du man ska följa HDprogrammet för dom oxå? försöker nämligen hitta statistik m.m ang detta men finns direkt inget??

S*Winsnes Wilda

dagdrivarn
0

Jadu, vet faktiskt inte.

Finns ju väldigt få testade när det gäller HD så det är svårt att svara på hur det ser ut hos NFO.

Vill du kan du ju få ett uttdrag i pdf-format på de som är testade för att få en överblick Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

blondifire
0

ja tack gärna Glad!

S*Winsnes Wilda

yadhayezibas
0

Jag skulle vilja ha mailadress till nån som för statistik över HCM katter alla raser. Glad

[Timantis]
0

#10 det skulle jag med vilja ha.