Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett4-avel-och-genetik
Läst 2482 ggr
[Timantis]
0

Agouti genen

Någon som kan svara på om jag fattat rätt.

2  solida katter där bägge är gentestade  a/a kan absolut inte få mönstrade avkommor?

det tror jag att jag har fattat rätt. Hur är det då med

2 solida (ej testade) katter kan dom få mönstrade avkommor.

eller måste en av föräldrarna vara mönstrad eller räcker det med att den bär på det genetiskt.

LaSadie
0

Testade eller inte så kan inte solida få mönstrade kattungar (om jag har förstått genetiken rätt). Om man vill ha mönstrade kattungar så är det att para mönstrade eller solid-mönster.

dagdrivarn
0

Stämmer bra efter som alla solida är homozygota på genen ;-)

Dvs. alla solida ÄR a/a så gentest på solid är meningslöst.

Däremot kan en agouti vara antingen:

A/A = Homozygot agouti

eller

A/a = Heterozygot agouti och bär då alltså solid och kan därmed få solida avkommor ifall även partnern är eller bär solid.

Precis samma nedärvning gäller för dilution (alltså blått och creme), men då heter genbeteckningen d eller D.

d/d - Diluterad, d/D - Fullfärg bär dilution, D/D - Fullfärg bär ej dilution.

Så svaret är kort och gott, agouti kan EJ bäras utan minst en av föräldrarna måste vara mönstrad om det skall bli mönstrade ungar.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Timantis]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TACK då var det som jag misstänkte. Detta med genetik är inte lätt. Man lär sej hela tiden. O ibland får man hjärnsläpp Obestämd

Hade länge funderingar på min ena kattunge men det är väl spökränder då men visst ser hon mönstrad ut.

dagdrivarn
0

Det är bara för att hon är padda, den röda färgen är ju genomskinlig precis som lasyr och du ser alltid det underliggande mönstret.

Egentligen är det fel att säga att katten är mönstrad eller omönstrad, egentligen skulle man säga synligt mönstrad istället.

Alla katter har nämnligen ett mönster, men de som är solida bär mönstret dolt under färgen, bortsett då ifrån de röda eftersom den röda färgen är genomskinlig

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Timantis]
0

Ok var dag lär man sej något nytt.

Måste säga att du Dagdrivarn är bra på att förklara samt snäll som alltid svarar på frågor som folk har. Toppen med folk som vill dela med sej. En eloge till dej.

SidenMoare
0

Håller med dig till fullo.

TACK Dagdrivaren för att du delar med dig av dina kunskaper

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~