Undringar kring kattunge..
Hej!, nybliven ägare till en MCO hane. :) han är nu 18 veckor. Han leker och busar, myser och spinner, går på låda och så.
Men angående torrfodret så är han kräsen. Antingen testar han mig på något vis, eller så byter kanske han tänder?. Han äter bara torrfoder om jag blandar det med Royal Canin kittens blötfoder, och han ratar snart det också verkar det som(han tycker däremot allt som innehåller gelé typ Icas Mjau). han äter ungefär hälften av det som är angivet på royal canins Main coon kittens rekomendation. morgon och kväll ger jag honom lite av ransonen blandat med blötisar(det äter han upp), men när jag kommer hem på dagen så har han inte rört torrfodret…
jag undrar bara om det är något fel eller vad jag ska göra?? han ska ju växa mycket nu, och jag är orolig att han inte följer utvecklingskurvan då han är rätt tunn. Kanske växer han på längden och musklerna och allt inte hänger med riktigt?, Tacksam för svar!
vad fick han för foder hos uppfödaren? har du frågat om hans matvanor där?är det main coon fodret(RC) så är bitarna för stora för bebiskatt.
låt han ha fri tillgång till torrfodret, ställ gärna ut på lite olika ställen samma med vattnet. är du orolig att han inte får i sig det han ska kan du väga honom regelbundet. lycka till.
S*Winsnes Wilda
Uppfödaren sade att det var normalt. han gillar bättre de större Maine coon kitten-fodret.Hur mkt bör han väga ungefär i den här åldern? :)
jag har ringt en veterinär som sade att även katter kan ha dåliga dagar och att man mest ska kolla på välbefinnandet. jag har kollat i hans mun och det är tydliga tecken på att hans nya tänder växer fram, vilket kan göra ont. han äter, men inte så mycket som vi vill att hans ska äta. antagligen kommer han nog att vräka i sig nån annan period istället, Tack för svaren Mvh mig- :)
vikten är så olika man kan väga mest för o se om han går upp. kan säkert vara tänderna som spökar,du kan ju blöta ner torrfodret lite eller köpa babycat o blanda med så länge.lättare med små bitar just nu när nya tänder kommer.
S*Winsnes Wilda
Jag har en hane född 2010-05-10, 4 månader, han väger strax över 3 kg.
Eftersom vi har både kattungar och vuxna katter står all mat framme. Han äter både Royal Canin kitten och Maine Coon, Eukanuba kitten och sen har vi Husses mjukmat och allt slinker ner i hans lilla mage.
Som dom tidigare sagt i tråden, väg honom och se till att han går upp i vikt, sedan är det ju väldigt induvidiellt beroende vilka linjer dom kommer ifrån, en del växer långsammare än andra.
Hur mycket väger din lille pojke ?
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se
Han är nu strax över 19 veckor och väger runt 2,4 :)
Våran killes bror väger 2,5, det är så olika. men jag tycker absolut att man ska ge dom kitten mat, våra får Royal kitten blöt morgon och kväll samt att torrmaten står framme hela dagen alltid med färskt vatten bredvid. Dom är precis 19 veckor idag.
Du ser skillnaden, våran Buttrix väger 3.320 och hans bror 2.500 och båda är friska. Se bara till att han följer sin egen kurva alla är olika.
Man kan köpa sardiner eller tonfisk i olja och välj kattmat med mycket energi i.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se
tack, jag tycker att han börjar fläska på sig nu! men tack för era tips! :-)