Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett4-avel-och-genetik
Läst 5909 ggr
Nordtomta
2

Efterfrågan på avelshanar?

Vad finns det för efterfrågan på avelshanar idag?

Jag har en svartsmoke hane f. juli 09 som jag funderar på skulle kunna gå fertil fram till hösten i år.

Nordtomta
0

Kan tillägga att han är utställd en gång med Ex1. Ska ställas ut i maj igen. Han kommer HCMtestas och höftröntgas.

Nordtomta
0

Puff!!!!

Vildvittra
0

Hej, efterfrågan på avelshanar är nog ganska liten idag då många uppfödare har skaffat sig egna.

Sen är det många faktorer som spelar in om katten är intressant ur avelssynpunk såsom temperament, hälsa, linjer, storlek och typ.

//Veronica

Nordtomta
0

Tack för svaret i alla fall! :)

Morken
0

Det finns nog intresse för avelshanar. Prova att annonsera på rasklubbar och kanske även Blocket. Det finns registrerade uppfödare som söker hanar även där. Då ser du ju om intresse finns, vilket jag tror att det gör. Sedan har du ju faktorerna som #3 skriver, men det lär du ju märka om du får intressenter!

harley
0

Hejsan!

Jag har ingen egen Avelshane men ska nu framöver para min goa Onja har jag tänkt mig! Har du bilder på din hane som du kan visa?

Berätta gärna lite om honom! Du får gärna Pm:a mig!

Kram Monica

S*Harley Niva´s  Ragdoll & Maine Coon

Christelle
0

jag tror absolut att det kan finnas intresse! Alla har inte möjlighet eller ork att ha en avelshane och är han sen ok på alla tester och hans stamtavla intressant samt hans temprament är bra och hans utseende,så finns det nog en del intressenter!
Mitt råd är gör testerna lägg ut på Maine Coon kattens hemsida under avelshanar samt annonsera på tex blocket så ska det nog gå vägen!

Lycka till!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Nordtomta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är han i alla fall

Vildvittra
0

Att annonsera ut sin avelshanes tjänster på Blocket ses inte med blida ögon. Däremot rasringar/klubbar är bättre.

//Veronica

Nordtomta
0

Ok. Har inte annonserat ut honom någonstans än. Hur gamla brukar de vara när de blir könsmogna?

SidenMoare
0

Väldigt olika. Har ju ingen MCO-hane. Men min hona blev könsmogen vid 1 års ålder. Men det är så olika de kan även dröja till över året innan de blir könsmogna. Bara att "vänta in".

Jag kommer så småningom under året att söka en ny hane till min gumma. Funderar att para henne igen i slutet av september eller när det passar med löp och jag fått tag i en bra hane för henne.

Jag kommer att under några år behöva hjälp av andra hanar. Eftersom jag inte har en egen avelshane än. Men det beror mycket på att jag inte vill ha mer än 3 vuxna katter här hemma och att det är ungefär vad som får plats. Sen har jag  hane,en kastrat husis, som jag inte vill skall hamna alldeles utanför. Så jag väntar ett tag med att köpa en hane.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lady-gaga
0

Lägg till lite stamtavla på honom en bra start. vilka tester har du tänkt göra på honom?

Nordtomta
0

Han är efter Tigerhusets Aimee Avalanche och S* Acrobats Marlon Månglans.

Ska testa honom för HCM och HD. han är könsmogen nu.

aftonstjarnan
0

#8. Wow! Jag har aldrig sett en mco som är så lik min egen vad gäller färgen förutom hennes mamma då Förvånad

Jättefin kille (är förstås lite partisk ;-.), lycka till med honom! Glad

Tindrabusan
0

Han är jättefin!. Tror minsann att det är en bror till en av mina katter Skrattande

Mickeffs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag söker en hane till min katt "skorpan". brotorps noblesse hon är i löp nu. och jag tänkte kolla om din fortfarande kan paras med? hennes stamtavla är

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=815022&g=4&p=mco&date=iso&o=ajgrep

Om din inte kan vet du någon annan katt närheten av Göteborg- Lysekil?

Mainebusters
0

#16  Ska du bli uppfödare?

Mickeffs
0

Får ursäkta min tjejs framfart här, hon vill hemskt gärna att "skorpan" får en kull (hos oss) innan hon steriliseras så nej vi skall inte föra någon uppfödning på eran nivå. Förmycket jobb och förmycket man måste kunna :S

Vi önskar hitta en hane för en kull om ett halv år tidigast.

Mainebusters
0

#18  Jag är ingen uppfödare.. det blev inget av. Flört Men du får ursäkta mig, men vilken nivå ska ni föda upp på då? Det bör ju göras likadant som "andra" uppfödare gör, vad är skillnaden? En kull = uppfödare med samma ansvar för katterna vid försäljning.

Och det är samma jobb och kunskap som behövs.. *nyfiken i en strut*

Mickeffs
0

Den kullen som vi får skall gå inom familjen och till en vänn så vi vet att dom som får kattungarna kan och vet vad dom ger sig in i… men vi kommer få lära dom att en MCO INTE är som en bondkatt, det är mer en hund/ekkorre än en katt

LaSadie
0

#18 & 20 Så länge ni inte reggar dom och utfärdar stamtavla så kommer de inte vara mco utan huskatter.

Jabah
0

#20  tänk om du får sju stycken ungar har du hem till alla? Om du inte registrerar dom så blir det huskattavel. samma sak att ta kull på sin söta huskatt ingen skillnad Och vaddå inte som en bondkatt det lät lite nedvärderande.

Mickeffs
0

Jabah: Inte menat som ner värderande, men en MCO är en otrolig skillnad på i jämförelse med en bondkatt.

LAsadie: Vi kommer självklart registrera dom och ta stamtavla, men inget vi tänkt fortsätta med. OM nu det blir av att vi tar en kull överhuvudtaget :)

Maurice
0

Jag kan inte ens hitta Maurice i ID-registert. Visst är det IDnr han har som jag ska söka på. Finns det andra sätt att söka på? Jag har skickat in pappert.