Nyfiken på Maine coon.
Halloj!
Jag och maken har två huskatter varav en är en stor lurvig, underbar, filur. Han är otroligt snäll, social och vill vara med överallt. Nu funderar vi på att skaffa en tredje katt och maken vill vara "säker" på att vi får en katt med likadant underbart psyke som våran lurvtuss. Eftersom vi förutom psyket även vill ha en stor katt så tänkte jag på en Maine coon. Maken vill gärna ha en Norsk Skogkatt för det är en ,för honom, känd ras. Därför försöker jag påverka honom i rätt riktining. Men jag skulle gärna vilja höra från er erfarna om det man läser om maine coon stämmer?
Är detta en katt som tolererar andra katten, barn och människor? Som lätt kan resa eller ta emot nya människor? Är detta en katt som är kelig och gosig?
Tack på förhand 
Kattis

Jag kan varmt rekomendera en Maine Coon.
De är underbara, snälla, nyfikna och skall alltid vara med i centrum av alla aktiviteter. De går bra ihop med barn och andra djur. De är mycket sociala och bara helt underbara.
Ni kan väl höra efter med en uppfödare om ni kan få komma och se på dennes katter. Kontakta er lokala kattklubb så kan ni säkert få hjälp med adresser.
Sen kan jag rekomendera att ni besöker en kattutställning så ni kan få se flera olika Maine Cooner och även Norsk Skogkatt. Så ni ser lite skillnaderna mellan raserna. Det är även intressant att lyssna på domarnas bedömningar. Där kan ni lära er mycket om hur en Maine Coon/Norsk Skogkatt skall se ut/vara. Dessutom finns det en massa kattägare att samtala med.
Lycka till i sökandet och skriv gärna hur det går.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mina gillar inte besökande barn, men tonåringar går bra. Har inga hemmavarande mindre barn.. Sedan är de inga knäkatter, men väldigt gosiga annars. Och de pratar.. dygnet runt. Hade ingen aning om att de var så pratiga, det kan vara bra att veta också.
Men visst håller jag med SidenMoare i övrigt! Världens bästa, mysigaste och snyggaste ras! (helt opartisk..)
Även jag kan varmt rekommendera Maine Coon. Jag har haft katter i hela mitt liv i div raser och blandningar. Numer lever "bara" 6 stycken renrasiga underbara Maine Conner med oss. Aldrig skall jag ha något annat.. 
Vi är en familj med 3 barn. 2, 8 och 10 år gamla i dagsläget. Våra katter älskar oss alla. Och de sover o leker med barnen. De älskar at vara med. Rasen har stor persnlighet. Lugna, stabila och snälla såklart.
De kanske inte direkt våldför sig på besökande… men huvudsaken är väl att de tyr sig till oss i familjen. När vi har besök kan en del av mina katter dra sig undan lite.
Lycka till !
mvh Pia
Tack för svaren.
Att gå på kattutställningar vore roligt men då måste jag åka till sverige. Här i finland pratas det ju finska på utställningarna och då fattar jag ju ingenting.
Jag går på utställningar här i Svedala, och jag begriper inget när domarna pratar norska och danska..