Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 2102 ggr
Mickeffs
0

Nybliven ägare söker tips

Hej har under hela min levnad haft vanliga bondkatter och några norskskogskatt, så nu undrar jag är det något speciellt jag bör tänka på nu när jag skaffat en 4 årig maine coon hona med stamtavla? (tog över henne från en vänn som blivit gravid och inte kunde få tid nog för henne)

Mainebusters
0

Nja.. vet inte vad det skulle vara? Du har ju kattvana.. Glad

Mickeffs
0

ja jo men tänket mer på pälsen osv, är inte så van vid att behöva duscha katten om det skulle behövas.

Eller skall hon ha speciellt foder, någon kam att rekomendera tex  =)

Vill ju visa upp min nyblivna fina dam :)

Mainebusters
0

Du badade aldrig skogisarna? Vad har förra ägaren gett för foder? Det kanske är bra att fortsätta med samma sort.. Jag använder vanliga kammar, inte mirakelkammen (som jag provat och inte tyckte var någon höjdare). Bada behöver du ju bara göra om hon blir väldigt smutsig (läs nedbajsad) eller inför utställning.

Är hon hanterbar vid kloklippning och badning sedan förut?

Och sen vill vi naturligtvis se bilder!! Flört

Mickeffs
0

återkommer med det, får henne på torsdag =)

Foder vet jag är billigaste möjliga pga ekonomin tidigare ägare haft.

Mainebusters
0

Oki,, trodde att du redan hade henne hemma.. Flört Då tar du samma foder som hon har och är det inte ett bra foder, så fasar du långsamt över till ett annat bra foder, ex.vis RC Maine Coon, eller kanske Iams? Det förstnämnda har fungerat väldigt bra på mina katter, men nu blandar jag de båda sorterna, då min hona har lagt på sig lite (inte tjock!) och nu är hon precis lagom och jag vill inte att hon lägger på sig mer nu. Inte hanen heller för den delen..

Vad heter ditt nya tillskott? *nyfiken som vanligt..*

NeverToLate
0

Är också nyfiken på vad hennes söndags namn är ^^ hehe.

Tänker du ställa ut henne? :)

En bra kam, en liten karda och en furminator är de "borstar" jag använder till min kissekatt och det fungerar utmärkt.

Hoppas ni trivs tillsammans :D

Mickeffs
0

Mainefield Penny lane heter hon, japp jag tänker ställa ut henne om hon tycker det e kul med. vill itne tvinga henne om hon inte gillar det. för då blir hon gose katt enbart :) Har dock ltie förhoppnignar om att kunna få en kull på henne för jag vill så himla gärna ha en hane med tiden.

Just det där med att mata lite eller förmycket har jag otroligt svårt med… jag brukar ha en skål framme med mat i som dom kan äta när dom vill ur. e det fel eller klarar dom att sköta det själva ut att se ut som mig :P

NeverToLate
0

Så kul :D Hoppas hon gillar det, det görmin tös iaf :)

Sålänge dem inte blir för tjocka så ska dem ha fri tillgång till foder, så det är helt rätt :)

Mainebusters
0

Vet inte om mina tycker att det är kul precis med utställning, men de protesterar inte heller.. Flört

NeverToLate
0

Tror Nikki tycker det är ganska trevligt faktiskt, vi brukar åka tillsammans med min uppfödare och då får hon träffa sin Mamma, syster och sin morbror och andra missar som är roliga att leka med, sen åker man till utställningen får se en massa andra spännande kissar å människor sova och mysa en stund, sen ska man hem i den häftiga bilen därallt fladdrar förbi när man får sitta och titta ut, sen är det lek på schemat igen :D hehe.

Ibland är hon lat på dommarbordet å lägger sig å slappar, och ibland är hon så nyfiken på allt som händer runt omkring att man måste hålla kvar henne på bordet, annars hade hon kanske hoppat vidare till nästa dommarbord och kollat läget med den domaren och kissen sålänge den inte e för sur ^^

Hon funkar jättebra med andra katter, men ibland verkar hon inte fatta varför andra kissar inte alltid är lika snälla som henne hehe.

Men det varierar ju från katt till katt hur pass bra dem trivs med det. En de trivs som fisken i vattnet och en del blir lite lättirriterade, stressade eller så. Men det är bara att prova å se vad kissen tycker :)

dagdrivarn
0

Åååhhh ska du ta över Penny-gumman!

Var rädd om tösen :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Maurice
0

Herregud så vacker katt!!! Ojojoj vad avis jag blir :) Hittade en bild på henne.

Mickeffs
0

dagrivaren: japp, kommer lägga upp mycket bilder här med så ni kan få följa henne om ni önskar :)

Nevertolate: tror alla djur blir lite mer eller mindre som sina ägare, är äagren trevlig och social så blir djuren det med, med få undantag =)

Maurice: fanns inte ens ett uns av tvekan när vi fick erbjudandet =D

Tack för alla goa tips iaf =)