Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikettskötsel-hygien
Läst 7462 ggr
Rafflan
0

Smutsig päls jämt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min syrrans maine coon blir jätte snabbt smutsig å flottig i pälsen och får massor med stora tovor.

Vad gör vi för fel?

PS: Han är kastrerad om det har nåt med saken att göra ;)

Maurice
0

Hmm, aldrig sett, men jag har i och för sig inte sett så många mco:n heller Tungan ute Kan det bero på kosten? Vad äter han för sorts mat? Märke och så menar jag.

Rafflan
0

royal canin, adult, maine coon äter han :)

SidenMoare
0

Kan rekomendera Proplans Delicat. Den tar bort fetsvans och ger en fatastiskt fin päls.

Sen skall tovor kammas/borstas ut. Är dte stora problem så måste man kamma/borsta varje dag. Alternativet, om det är en hopplös päls, är att raka katten speciellt på sommaren. Men testa med nytt foder ett tag och borsta/kamma varje dag

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Rafflan
0

#3 fodret vi har fick vi tips jsut för att han är den ras han är med den päls han har, vi funderar på att raka honom och försöka hålla efter tovorna vart efter, men pälsen blir så fett, speciellt på ryggen och låren

aftonstjarnan
0

# 3 Vad använder du för sorts rakapparat om du rakar dina kissar? Någon speciell sort?

Rafflan
0

#5 vi har aldrig gjort det, men ska nog ta honom till en liten veterinär klinik eller till en hund trimmare som tar emot katter å låta dem göra det ^^,

SidenMoare
0

#4 JAg bytte foder från RC:s Maine coon till Proplasn Delicat bara för att min hona hade fetsvans och allmänt fet och dålig päls. Fetsvansen försvann efter 1-1,5 vecka och nu har hon en uderbar päls. Nu har jag även infört RC:s MCO-foder igen tillsammans med Delicat.  JAg är nöjd med resultatet.

#5 HAr aldrig rakat en katt. Men skulle definitivt ta den till Veterinären för en sådan behandling, speciellt om dte är mycket tovor. När en katt har mycket tovor kan det vara smärtsamt för katten. Så att söva ner den under rakning är nog bäst

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Rafflan
0

#7 tack för infon men jag vet, går tovorna långt ner och nära huden får katten jätte jätte ont å då måste den till veterinären. Men han har vanliga tovor och endel platta tovor, men dem är inte nära huden utan mer i toppen på pälsen ;)

Var kan man köpa Proplasn Delicat då?

aftonstjarnan
0

# 7. Bra tips! Tack! Tänkte mest att det kan vara bra att veta, hon tenderar att få en del tovor nu som jag kammar ur/klipper bort var och varannan dag. Bara lite hönsig, hon ska bo på ett pensionat i 3 veckor när jag är i USA. Det är ett jättebra pensionat där jag haft henne tidigare men jag vet inte om dom hinner se om hon blir tovig… Just nu känns det som om hon får tovor bara man tittar på henne Förvånad

SidenMoare
0

I en djuraffär. Sen tror ajjg att Foderbilen har med. Köper mitt foder i minlokala djuraffär.

Rafflan
0

#10 ska kolla i våran djuraffär, vi ska ditt idag å kolla upp lite saker ;)

NeverToLate
0

Jag brukar blanda RC MCO foder och deras innekatts foder, men ska nog prova att byta ut innekatts fodret mot Purina Pro plans delicate, många har sagt att jag borde prova det. Det är många som sett stora positiva förändringar pälsmässigt, och eftersom jag ställer ut så tycker jag definitivt att det är värt att ge det en chans  :) väntar bara på att det sista av maten som jag har ska ta slut hehe.

SidenMoare
0

Blanda det foder du har nu med Delicat så det blir en omfasning så du inte byter tvärt av. annars kan de få dåliga magar. Naturligtvis är kattungar känsligare mot foderbyte. Men det gör ju inget om man är försiktig med de vuxna med.Flört

Hoppas att du får samma bra resultat som jag

NeverToLate
0

13# Jo jag tänkte ha lite kvar å inte byta tvärt, men det har jag sparat i en påse :) annars har jag alltid fodret i en hink och blandar ihop lite foder åt gången.

Det håller sig fint och fräscht i hinken som jag får gömma i garderoben annars välter missarna hinken å serverar sig själva hehe.

Hoppas också på bra resultat av fodret :) annars blandar jag nog det med RC´s utekatts foder, för min flicka e lite väl mager tycke jag, hon har fortfarande inte laggt på sig så som jag hoppats sen sin lilla rymmning i Maj. Hon är 1 år och 11 dagar nu och var hos veterinären för ca 1 veckan sen och då vägde hon 3,8 kg.

Det är ju mer protein och så i utekatts fodret eller om det är ett foder för aktiva katter. Minns att jag kollade upp något foder men har glömt vad fodret heter hehe.

Hoppas hon hinner lägga på sig tills utställningen i oktober, för dommarna har klagat på att hon är för mager men mycket vacker och välskött i övrigt på hennes senaste 2 utställningar.

Hon förlorade ett tyskt cert i lödres pga att hon var för mager så det kändes lite tråkigt, men hon fick sin Champion titel i söndes. Det var på håret, men hon lyckades! Så jag är jättenöjd :D

Det kommer fler chanser till tyska cert hehe ;) om jag så ska behöva åka till tyskland, tar inte allt för lång tid från skåne.

Men jag hoppas hon ska gå upp i vikt :)

Rafflan: Kastrering borde inte direkt ha med saken att göra tror jag. Vad har ni för borstar, och hur badar ni katten och vilka Schampoon eller så använder ni? :) mvh Johanna