Avelshane sökes
Söker avelshane till min svarta hona. Hon ska testas på HD o HCM snart, men efter det vill jag ta en kull på henne. Så jag tänkte göra klart med hane i god tid. Lättare att planera då =)
Krav: testad i hälsoprogrammet.
Alla färger av intresse, men inte svart…
Tack på förhand

Av ren nyfikenhet vad är kattens "söndagsnamn"?
Hej!
Hon heter Commancheros Nellie Mae. Kallas kort o gott Nelly.

Där fick jag lära mig ett nytt ord idag :) Söndagsnamn…aldrig hört, men förstod direkt vad det är.

själv har jag lärt mig det genom Svenska katters forum
Hej!
Nu är det ju så här; den här katten har blivit såld i andra hand. Och den är inte ämnad att gå i avel alls. Känns inte roligt för mig som uppfödare att se att man nu söker hane till henne, utan min vetskap. Jag vill gärna komma i kontakt med dig, som äger katten nu, så kanske jag kan hjälpa dig, och vi kan pratas vid.
MVHJ Ewa
Hej Ewa!
Skönt att vi redan pratat. Jag kontaktade ju dig nu i juni när jag förstod att jag hade köpt katten från den "bedragare" som florerat i kattvärlden, och som så många forum handlar om. Efter att ha forskat runt lite mer så hittade jag ett inlägg från henne, där hon beskrev alla möjliga sjukdomar denna katt skulle ha haft när den kom från er.. Min värld rasade samman just då. VAD hade den hemska människan egentligen sålt till mig?? Då ringde jag till dig för att kunna få svar på en del saker. Och nu vet vi att Nellie e frisk som en nötkärna. Sjukdomarna var bara påhittade för att hon skulle försöka kräva dig på pengar. Helt sjukt!!! Men det är tydligen så hon jobbar.
Ville även kolla att affären var i sin ordning och att det inte fanns något otalt om katten. Du blev iallafall glad att få veta var hon fanns. Jag förstår att det inte kändes kul att få läsa att jag söker hane till henne, efter allt du fått gå igenom med idioten som köpte henne från dig. Jag hade ju ingen aning om vad Ni hade för avtal heller angående avel osv. Men nu har vi pratat om det, och då vill jag passa på att tacka för att Nellie finns. Hon är en underbar katt, och hon är högt älskad här hemma.
Kram Pia
Ps! Söker inte hane längre.

#7 Skönt att det har löst sig mellan dig och uppfödaren 
Ja det var jätteskönt att prata med henne. Jag fick ju dessutom veta mer om "Den vi inte får namnge…" Har även ringt och pratat med våran veterinär om henne, och varnat. Jag kanske inte kan göra mycket, men jag ska iallafall göra ALLT jag kan för att sånt folk inte ska kunna hålla på som de gör. Det känns ju dessutom som hon svärtat ner min hemstad Fagersta … Och nu även Skinnskatteberg. Där jag är uppväxt, och där min maine coonuppfödande väninna bor..
Men men.. Det löser sig sa käringa som sket i vasken 
Ha en bra kväll.
//Pia

#10 Om du läser #7 så söker hon inte hane längre och av respekt till uppfödaren till honan som TS har så är det rätt

Sen är han ju väl ung att annonsera ut också, du kan ju inte testa höfterna förrän han är 10 månader och hjärtat förrän han är 1 år.
Vänta till han är gammal med att annonsera ut honom!
Ta också reda på hans styrkor och svagheter så att ni vet att han passar med honan han lånas ut till. Det är inte bara att låta dem para första bästa! Det krävs lite mer än så. 
Antar att du redan har klartecken ifrån din uppfödare, om inte se till att få det innan.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

hallå alla som skriver till mig, hans papper är otroligt fina med även tester u.a som inte är så vanliga att ta.
jag kolla bara intresse då jag har tre innestående till honom när han är mogen och om han går igenom besiktining som jag säkerligen tror han gör :D
tack ändå för att ni skrev*!
Vilka tester har du tagit på honom redan?

#13 Blir också nyfiken :) Finns det tester att göra innan de nått året?
Maurice kanske också ska ut i avel, men det vet vi inte förren han är 1 år om det går. Känner väl också på mig att där inte är något fel så som han rör sig, men det är svårt att vara säker, det kan ju ligga där ändå och inte ge problem förrens om flera år.
#13 Undrar vilka tester som inte är vanliga att ta? Vet.besiktning har han väl redan gjort? Eller menar du testerna inom hälsoprogrammen?
Vad heter killen i söndagsnamn? Här är vi nyfikna förstår du.. det är alltid kul med nytt blod i aveln..
#15 Precis, man kan tro att sin katt är frisk, men sedan kan det bli nedslag på vissa tester..

jag menade att hans föräldrar tagit annorlunda tester sa uppfödaren när jag köpte honom.
förstår att ni är grymt nyfikna men säger inget än innan jag vet att allt går i lås :)
sen kan ni gärna få veta hans stamnamn,stamtavla och alla led ect :D

Ska bara påpeka att det är mer misstänksamt att inte avslöja hans namn 
Sen skulle jag gärna vilja veta vilka tester som är så annorlunda som uppfödaren har tagit. Det finns väldigt många tester som de flesta testar sina avelskatter på för att försäkra om att man föder upp en frisk avkomma.
#18 Ja, dessa annorlunda tester låter mysko.. 
Om du vickypicky vill göra reklam för din grabb, så är det ett plus att du skriver ut hans namn, annars kommer folk att bli misstänksamma.. Och tyvärr så måste jag personligen säga att det inte gör något seriöst första intryck. 

varför för det första ska jag skriva ut och skylta med hans namn här när jag inte vet om han blir avelshane?
det är ju bara för att ni är så nyfikna..det är ju inte så att jag söker efter parning här precis?
så . . . Tiger heter han ju men det är inte stamnamnet :P
och göra reklam?inte här iaf..
om ni nu vet så mkt om tester så borde ni ju veta vilka som är genomförda på morföräldrarna..alltså alla tester..
allt är korrekt på dom..och återstår att se om det är så med honom också.
det som är så tråkigt på dessa forum är att alla verkar "tävla" med sina juveler, och det är inte de jag är ute efter och inte heller flasha min katt.
jag söker bara trevliga uttåtriktade människor som åxå har maine coon men får nog vända mig till kattklubben eller annat ställe för här verkar det bara finnas nyfikna tävlingsmänniskor..shao
Varför göra reklam för en katt inför ev.avel, som du inte vill visa upp med namn? Och annorlunda tester, det låter mysko sagt av en uppfödare. Tycker jag.
Det är ingen som tävlar här, här har vi ett gemensamt intresse för våra katter, och vi gör gärna reklam för dem och uppfödarna som gjort ett bra jobb!
På kattklubbarna får du nog också uppge hela namnet..
Som sagt, inget seriöst första intryck.. Men det är ju bara min åsikt!

Jag instämmer med #21. Om du har planer på att ha din hane till avel i framtiden så kan du alltid gå ut med namnet på honom. Jag hänger mest på Nors Skogkatt.ifokus och där namedroppars katters namn fram och tillbaka utan att ens tanken på avel finns. Man är bara stolt över sin katt och vill gärna visa upp den och nämna sin uppfödares namn.Att du är mer och mer motsträvig med att nämna hans stamnamn gör det hela inte bättre 
Det är roligt att du är på forumet och vill träffa nya människor och hoppas du stannar kvar även om vi är nyfikna och vill veta mer om din katt.
Du sökte ju faktiskt efter parning om du går tillbaka till inlägg #10 

Jag förstår inte heller varför det är hysch hysch? Klart som korvspad att vi är nyfikna, mainecoon är vårt intresse = alla uppfödare är intressanta. Jag kan utan att skämmas säga att Maurice kommer att förmedlas genom Manitou´s Maine Coon, om han klarar testerna vill säga. Och där kommer vi till nästa punkt. Jag har ingen aning om vad för andra tester som finns mer än höfter och hjärta, som inte kan göras förren vid 1-års ålder. Har jag missat någon viktig information vill jag såklart gärna veta den.
Det är precis likadant på andra forum, för att folk intresserar sig för katter.
Ja, det är ju intressant vilka linjer och look som missarna har. Som #22 skriver, man är ju en stolt coonisägare! Och då skryter man ju gärna om vilka missar man har och varifrån de kommer.. 

jag är ingen uppfödare ni har nog missförstått alltihop!
#25 Det är ingen som trott att du är en uppfödare! Utan det vi menar är att när vi skriver om våra missar, vad de heter, så ser man ju på stamnamnet vem som är uppfödaren.. 

moasins yjoma ?
Se där! Det var väl inte så svårt?! Det är jättekul att se varifrån alla missar kommer!
Och uppfödaren får ju reklam genom dig nu med!
Och det var ett nytt namn för mig, det är kul att se uppfödares hemsidor!

Tack för stamnamnet =) Är inne nu och kollar på uppfödarens hemsida 

Har jag också missat :) Jättefina missar.

:)

Har inte heller sett den uppfödaren tidigare.
Jättefina katter
Välkommen hit till Formet. Du har en stor och fin kille ser jag.
HAr du haft honom på någon utställning än?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jag vill svara till dig Tindrabusan
Jag e så tacksam över våra samtal skall du veta. Värmer gott att veta vart min tjej är någonstans.
Jag vet att min uppfödning blivit väldigt nersvärtad, utav den person som köpte katt av mig från början. Att jag har sjuka katter etc.. Och det är bara så beklagligt;-)
Men vet ni vad? Jag vet vad jag har - så jag känner mig trygg vad det gäller sundhet på mina katter. Jag har inget "sjukt" katteri. Visst kan vi ha ngn kisse med lös mage ibland, men inget som har varit svårare att bota än lite skonkost i ngn dag. Och inte var och varannan dag - utan jag menar att det kan hända. Och det gör det väl i alla katterier av och till.
Och därför är det viktig information som Tindrabusan kommer med här att Nellie är sundheten själv
Jag ser fram emot att Nellie kan bli mamma, och jag ställer mig helt positiv till att följa planerna för Nellie
Tack snälla 
Orden värmer. I morgon ska jag ringa och boka tid för hd röntgen o UL för henne. Nellie fyllde 1 år i går. Min stora goa tjej.
Tack för ditt stöd. Och vi håller kontakten hoppas jag 
Stooor kram o tack

#32 ja han är riktigt stor och muskulös nu=)
har tänkt mig ut på kattutställningar framöver:) vi övar lite här hemma på grunderna haha..tack så mkt=)dom har jätte fina katter och underbart psyke har denna missen och pratar heeeeela tiden:)

#27 Jaha då är Silveronyx Tiger hans pappa va? Då har jag en halvsyrra här hemma, lilla Ronja! 
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

#36 ajjemen de är fadern :D han ser lite rolig ut hehe men tur inte tiger fått så mkt brås på honom ;)

#37 Men, det ver vell lite taskigt sagt om Tiger
. Han är snygg tycker jag iaf
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

hehe ja han är jätte fin bara att han ser lite rolig ut kring ögonen..lite asiat kanske;;) det har min lilla mini tiger ärvt verkar det som..hur charmigt som helst..speciellt när han är nyvaken så pekar
ögonen åt vardera håll :)åså jamar han direkt!!hahaär din likadan?men pratandet?

Titta på honom nu, han är ju ursnygg. Han har den där Feral-looken som jag bara älskar! Tiger alltså.

vad är det för look då jag inte är så erfraren just av maine coon=)
vilket tiger menar du far eller son ;)

Jag tänker på Tiger Senior :) Han har ett vildsint utseende och det tycker jag är jättesnyggt.

hehe ja oki:) mejlade bilder till uppfödarna nu,tänkte det kan vara roligt för dom att se avkommor:)