Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett5-hälsa
Läst 4254 ggr
Mainebusters
0

Vilket torrfoder ger ni era coonisar?

Har nu RC Maine Coon, men funderar på att byta till RC Indoor Long Hair, för att de inte ska bli alltför trinda..

Någon som använder det?

Maurice
0

Har Orijen som jag nu blandar med RC Maine Coon, fick 100 kr rabatt på fodert, och han är fullkomligt galen i dessa stora mumsiga bitar. Har också funderat på RC Indoor Long, men det beror lite på hur stora/små bitarna är. Kan ju be om en provpåse hos foderbilen. Han har verkligen börjat glufsa i sig maten och skulle han bara få Orijen då kommer han bli smällfet ;) Så han får nog ha något så han kan tugga och känner att han äter ;)

Mainebusters
0

Ja, storleken på bitarna är ju lite viktiga med, min tjej slukar gärna maten..Obestämd

Men sen har jag ju använt Olivers en tid, det kan ju vara det som har satt sig lite på Doris.. Och sen var jag ju så smart att jag köpte (det var en gratis påse på 4kg) Maine Coon Kitten, så det blandar jag ju nu med det vanliga fodret.

Kanske ska avvakta och enbart använda ordinarie foder ett tag för att se hur det går.. För de bitarna är bra, de tuggar ordentligt på dem!

SidenMoare
0

Jag har helt övergått till RC:s MCO-foder och Proplans Delicat.

Proplans foder tog bort fetsvanen på min stora MCO-hona och

deras pälsar är underbara glansiga och fina.

Även min husis äter ac MCO-fodretFlörtHan kanske tro att han är en MCO med

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Mainebusters
0

Burres fetsvans försvann helt plötsligt, fattade nada.. Och båda har fina pälsar efter RC:s foder. Men vad har de i det egentligen? De blir lika lyckliga varje gång man fyller på skålarna! *ler* Jag är faktiskt väldigt nöjd med det fodret, synd bara att de inte har fler foder med stora bitar.

Klart att husisen också ska ha samma foder! Han tror säkerligen att han är en coonis.. Vilket får mig att tänka på en 60-tals Disneyfilm, där en Grand Danois tror att han är en tax eftersom han växer upp med ett antal odrägliga sådana.. Flört

dagdrivarn
0

Mina får en del olika:

RC Maine Coon Kitten

RC Sensible

Iams Adult

Iams Kitten

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

SidenMoare
0

Gizmo, husisen, är en underbar kille med en massa spring ooch lek i tassarna. HAn är underbar som lekfarbror och kattungevakt.Det var kul att se hur väl han tog hand om Stars kull. Hon hade fullt förtroende för honom.

Gizmo gillar allt GOD mat. Den kan han sluka. Mest gillar han dock räkor. Han äter tills han nästan spricker och om det finns några räkor kvar så vaktar han dem ordentligt så att ingen av de andra skall äta upp HANS räkorFlört. Men nu för tiden så blir det inga räkfrosserier. Det var mitt X som tog sig för sådana saker Nu blir det "normala" sm portioner någon gång. Mate är inte lika givmild on X:et var.

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Maurice
0

Mainebusters:

Nu spekulerar jag hejvilt. Men kan det inte vara så enkelt, med varför de mår så bra av fodert, att om man har en glupsk katt som inte tar sig tid och tugga maten utan bara sväljer det helt, får magen och tarmarna till att gå på högvarv. Därmed bidrar det kanske till sämre pälskvalitet, för näringen tas kanske inte upp riktigt. Att de blir glada beror kanske på att de känner att de äter något, eftersom de måste tugga. Om jag jämför med mig själv så kan jag bli ganska mätt på yogurt, men känner mig egentligen inte riktigt nöjd, den riktiga mättnadskänslan infinner sig när jag fått tugga. Jag har även väldiga problem med min tarm och tappar otroligt mycket hår och har sköra naglar. Bara spånar som sagt, påstår inte att det är så här ;)

Mainebusters
0

#7  Tjejen fuskar fortfarande med tuggandet, så det kommer upp då och då.. och så har det alltid varit, så där tror jag inte att det är någon skillnad, utan det är ett bra foder helt enkelt. Men jag skulle nog vilja ha ett foder med lite mindre fett, så idag har jag inhandlat 15kg(!) Iams. Fick en rabattkupong från uppfödarklubben, så det kostade mig bara 299kr!

Det verkar vara bra innehåll i det, och fetthalten är mindre. Så nu ska jag vänja dem vid det och går det bra så kör jag med det sedan. Ev. blanda med coonisfodret, det visar sig.

Lyckan över maten, det är nog för att det luktar gott om den tror jag, det är väl någon tillsats, men fodret funkar.. men nu får vi nog ta och stanna upp lite, för nu får de inte bli runda, nu är de perfekta enligt mig! Glad

vickypicky
0

hej vad menar ni med fetsvans? min kille är fet i svansen på ett ställe men de trodde jag var ngt annat?kan det vara pga fodret?

SidenMoare
0

Tror att det är hormonellt betingat.

Star hade en fet fläck ovanför svansroten. Men det försvann när jag bytte foder till Proplans Delicat. Byt foder och testa om det fungerar för din kisse med. Pälsvården blir ju så mycket lättare utan detta feta parti som måste specialbehandlas.

vickypicky
0

hejsan ja precis tiger har en speciell fläck precis på mitten av svansen och jag har tvättat och tvättat för jag trott det var schampo men icke..de ska jag göra..det var ngn sort jag hade av det märket som han bajjade fruktansvärt av..men ska höra med dom i affären..vet du ngt om det finns maine-coon foder för kattungar eller finns det bara från 1 års ålder?

Mainebusters
0

Busters svans var fet hela den.. och tunn. Men det ändrades snabbt. Vet inte varför. Men nu är den så fin.

#11  RC Maine Coon kitten är ett kattungefoder. Upp till ca 15 mån.

Maurice
0

Prova att pudra svansen med barnpuder, Natusan eller Änglamarks. Det har jag gjort och sen borsta jag svansen dagen efter…borta :) Håll bara koll på huden så att den inte blir röd och irriterad för då kan det ha börjat bli inflammerat, puder kan visst täppa till porerna men själv har jag inte märkt något än, utan han är jättefin. Sen upprepar du bara behandlingen när det behövs. Fick tipset av min uppfödare, att man tvättar och håller på att försöka gnugga bort det, som hon själv gjort, triggar det ännu mer kanske. Så om pudert funka felfritt skulle jag fortsätta med det så länge jag kunde.

Mainebusters
0

För mig funkade inte puder.. det blev Groomers goop en sväng och sedan så löste det sig själv faktiskt! Glad

Maurice
0

Man kan ju prova i alla fall :) Kan vara ganska skönt och ha puder hemma ändå i fall man brännt sig, svalkar lite :)

Mainebusters
0

Självklart kan man prova, det var inte så jag menade, utan det var bara min erfarenhet! Glad

Maurice
0

Maurice kanske inte heller har så mycket fetsvans än heller, jag vet inte hur illa det kan bli. Men jag tänkte på att om puder fungerar, hur är det med potatismjöl? Vet att jag använde det på barnens rumpor ibland i alla fall när pudert var slut, när de var små Skrattande

Mainebusters
0

Jag använde barnpuder.. vet inte hur det är med potatismjöl faktiskt..

vickypicky
0

hejsan tack för era tips det ska jag absolut prova.,,även fodret..då kanske de inte får fetsvans?=)

ser grymt äckligt ut hehe en enda fläck som är fet:)

jag återkommer med resultat!