någon som vet?
hej har ni några tips påvarför kattungen springer runt på nätterna och är överaktiv?
kan man miska detta?`han får royal kanin men vill inte tro att det är därför?tänkte om det var enegi intaget?
han biter även i fötterna på nätterna och vi har försökt med allt vattenspruta ect..sedan så kissar han inne :(
suck vad ska man göra?kastrera mot sin vilja???
Kan inte tänka mig att han är överaktiv pga fodret? Katter är nattdjur, jag skulle vilja se den katt som sover hela natten.. Klart att han nafsar i fötterna, han får ju uppmärksamhet då! Vilket han har lärt sig att det funkar.. Tror inte att han är överaktiv, kattungar leker och busar! Gjorde de inte det, skulle jag allt bli fundersam.
Vad menar du med att kastrera mot din vilja? Kissar han inne, då är det nog bara att åka iväg och knipsa honom, innan det blir ännu värre.
Det är långt ifrån alla som kan spara en fertil hane. Och vill man använda sin katt till avel, så vet jag inte om man gör det bara för att det vore kul att få en kull.. Det är mycket som ska funka.

Vad gäller kissandet så JA kastera är det enda som hjälper om det är pga fertilitet han gör det. Det kan också vara urinvägsinfektion så en undersökning hos veterinär kan vara på sin plats, i så fall går det att bota med pencillin. Annars kan det också handla om frustration, men det är jättesvårt att svara på rakt av utan att ha mer info om hur, var, när osv…. även frustration kan orsaka att de kissar utanför lådan, en katt har inte många sätt att tala om för oss hur frustrerad den känner sig över något och för katten är det naturligt att uttrycka frustration genom för oss felaktig eliminering.
Vattenspruta är fullkomligt vansinne speciellt om ni någonsin tänkt ställa ut honom. Det står nämnlingen vattensprutor på varenda domarbord!!!
Vill man lära en katt rätt och fel gör man det bäst med respekt, tid och tålamod 
Dra in på maten hos en 6 månaders katt som fortfarande växer för att minska energin är väl ganska dumt! En växande katt behöver givetvis ha fri tillgång på mat, vilket alla katter oavsett ålder bör ha såvida de inte har medicinska orsaker eller barfas förståss 
Vad gäller energin så låter det som att han är understimulerad, hur mycket stimulans får han? Hur många timmar om dagen är han ensam osv?
När ni är hemma, leker ni med honom och aktiverar honom? Hur stor klösmöbel har han att klättra i osv?
Har han någon kompis? Om inte så kan en ny kompis vara en god idé!
Att han biter i fötterna på nätterna är för att han vill leka, ni måste trötta ut honom innan ni går och lägger er så att han är trött och sover gott hela nätterna med er
Sätt igång och busa länge och rejält med honom varenda kväll i ett par dagar så ska du få se att det blir lugnare.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Lite OT, men jag blir lika förvånad varje gång folk tycker att katterna är "bråkiga" nattetid.. man vet väl att de är nattdjur? De sover inte hela nätterna. Visst, en katt till är kanske bra, men inte alltid. Det blir ändå liv om nätterna, då de leker, de är ju bara ungar!
Mina är lite lugnare nu om nätterna, men är väldigt morronpigga istället. Jag ska vakna mellan fyra och fem varje morgon tycker de.
Men det passar mig bra (utom på helgerna), då jag ska upp tidigt ändå. 
Håller med Dagdrivarn, till fullo.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

jag köper mitt foder i djur affär där dom rekomenderat detta foder till honom och jag har alltid haft det på mina hundar och det har funkat bra..han har fri tillgång på fodret.
det att han kissar inne hände efter en katthona var här som jag räddade ute..efter hon fått ett hem så började han med detta beteende..jag tror att det är för att märka revir och att han inte tyckte det var OK med ngn annan katt här inne, så att skaffa en till är uteslutet.
han är inte rädd för vattensprutan så tror inte det ska vara några problem på domarbordet då vi redan testat detta..
kissandet dessutom gör han på "sina" speciella ställen där det ligger kablar tex bakom tv/dator vilket inte alls är bra :(
vi har provat lägga mat, citroner(han dricker citronvatten) s¨å det fungerade inte,spraya med citrus dofter av alla slag men inget fungerar..blir så ledsen på detta..
han är absolut inte hemma ensam då jag är hemma dagtid..möjligen om vi åker till affären så är han ensam men hallå?det är en katt liksom..två timmar klarar dom väl.
har rådfrågat med vetrinär men allt är ok med honom så jag tror att det endast är att knipsa som gäller :/
vi leker med han hur mkt som helst..han får vara ute om dagarna och är vaken nästan hela tiden..men sover icke på nätterna..hans tider är mellan 04-07 vilket är jobbigt för killen som ska upp och jobba och inte får sova ngt alls :(
annars är han världens goaste katt i ALLA lägen :)

desutom att gå upp och leka mitt i natten har jag ingen lust med ;)

Börjar han inte förren kl 4? Då är han ju superduktig! Då är det inte natt längre, tidig morgon
Då kommer vår kisse också upp till oss och gör sig märkbar, lite hungrig i tarmen ;) Vi klappar honom lite halvsovandes och så nöjer han sig med det, lite uppmärksamhet bara :) Ni har inte haft honom så länge så snart vänjer ni er vid att han busar vid den tiden och kan sova ändå.

nej men han får gärna busa hur mkt han vill men just vid den tiden gubben behöver sova som mest är lite jobbigt,,nu har vi gjort så att jag får sova ytterst om nätterna så gubben kan få sin sömn men han går ändå på honom?
sedan vid sju snåret när han går till jobbet så är missen huuuuuur go som helst och bara vill ligga och mysa i sängen..precis som då är han nöjd att ha mig för sig själv=)
måste berätta en rolig grej..gubben smetade in sina tår med tiger balsam och i natt fick han faktiskt vara orörd :)
så nu är vatten sprutan borttagen..jag har föröskt gör ahandel av hela lekandet, att man byter ut och ger han leksaker ist..men det är inte lika roligt som att bita allt vad man kan i fötterna och sen springa därifrån med en rasande fart för att sedan komma igen omm 3 sek ;)
ghaaaa jäkla katt svär man ibland när man är trött =)varför just dom tiderna haha
Det där med tigerbalsam var väldigt smart. :o)
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

eller hur =) ngt att rekomendera, det lukten håller stort avstånd :D
någon bra jag gjort på detta forum iaf,skönt att slippa göra stor disskution om skitsaker ;)
Skitsaker? Nu överdriver du väl ialla fall..?
Att vi andra (några av oss iaf) är stolta över våra missar och gärna gör reklam för dem, och tycker att det är lite lite märkligt att du är så hemlighetsfull fast du ändå funderar på avel, det är väl inte så konstigt?

men snälla du kan inte du lägga ner nu? du har ju fått ditt svar nu så om du inte har ngt konkret svar på denna tråden så kan du väl sluta komentrera! tack

Vet inte alls hur ni bor, men ni har ingen möjlighet att stänga om er när han börjar busa? Kanske gå upp och ge honom lite mat även om det känns motigt kl 4 på morgonen. Sen tvättar han sig säkert efter att ha ätit och blir förhoppningsvis lite sömnig och somnar igen.
#12 Det var ett svar på ett inlägg du gjorde i denna tråd.

#13 han har fri tillgång till maten men det verkar inte som det är de han är ute efter..utan det är just för att "busa" lite extra haha..
han får busa precis hur mkt han vill men helst inte på morgonen;)
om han väntar till 06 iaf är det lugnt men inte 04..:( :(
nej vi har bara toaletten och har provat stänga in han där när han får sina värsta utbrott men då sitter han bara och skriker hela natten och då får jag jätte dåligt samvete:(
då kan jag inte sova iaf..då tycker jag att de är lika bra att han springer ute i lägeneheten…nej men det är väl kanske bara att acceptera läget:)
får prova tigerbalsamet nu inatt igen så kanske han tröttnar tillslut:) hehe eller har du annat tips?