Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 3516 ggr
Fillefax
2010-04-27 15:07
0

Ny kattkompis

Hejsan! Jag har en supergo maine coon kille på sex år. Vi fick nyligen låta hans bästa vän somna in efter 15 fina år. Det var en birma och de var bästisar. Vi upplever att coonisen inte är sig riktigt lik efter det och han verkar mycket ensam. Så vi funderar på en ny kompis. Maine coon är en fantastisk ras som vi tycker mycket om. Tankarna går runt maine coon, birma eller Ragdoll. Vår manie coon är jättego och mycket social med oss, men är livrädd för andra människor och ganska mycket annat. Undrar om det är vanligt att de är så? De maine cooner vi träffat har alla varit lite skygga. Varför jag frågar är att vi tycker att han varit tuffare och tryggare när birman, som var supersocial och älskade alla mäniskor, var med under deras upptåg. Vi tror att han behöver en mer social kompis än han är själv. Så vi funderar på om en till maine coon är rätt eller om en birma eller ragdoll är bättre för honom? Är det någon som har erfarenhet av dessa raser ihop?

Jag ä ny på iFokus och vet inte riktigt hur det funkar. Har skrivit frågan på fler ställen, men såg att det fanns ett eget ställe för maine coon så jag skriver igen och hoppas på fler svar.

SidenMoare
2010-04-27 16:21
0

Välkommen hit!

Tråkigt att ni har behövt avliva er katt. Det är alltid så trist.

Ang. MCO. Mina är inte skygga och rädda av sig utan mycket sociala katter. men jag tror nog att det är olika på katt och katt. Hur de har vuxit upp etc.

Märkte på min kull av ungar att de är mycket sociala och trygga och deras nya Mattar och Hussar tycker detsamma. När jag jämför hur min äldsta hona var när hon kom hit så var hon rädd och osäker under en längre tid. Men nu är hon väldigt social och mysig. Så det är olika på olika katter.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Maurice
2010-04-27 21:17
0

Beklagar er förlust, 15 år är en bra ålder i alla fall. :)

Du kan inte möjligtvis tänka dig en siames? De är otroligt sociala och keliga med, och samtidigt framåt och nyfikna. Jag tycker det verkar vara en hemskt trevlig katt som jag blivit mer och mer nyfiken på :)

Vildvittra
2010-04-28 00:16
0

För mig känns det främmande att maine coonen skulle vara rädda och osäkra. Hitta en kompis till honom i samma ras, och ja var petiga när ni kollar runt. Hälsa på många uppfödare och träffa de vuxna föräldrar djuren. Är de inte villiga att visa sig eller komma fram hade jag valt en annan uppfödare.
För mig är det inget alternativ att avla på en osäker och icke social individ.  Temperamentet är så viktigt :-)

//Veronica

dagdrivarn
2010-04-29 12:05
0

Jag känner heller inte alls igen detta med att de skulle vara rädda och osäkra eller mindre sociala än andra!

Visst har jag träffat någon enstaka blygis men överlag så har alla MCO jag träffat på varit verkigen supersociala katter som rusar fram och möter främmande, som glatt skuttar upp i första bästa famn för en gosstund :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

NeverToLate
2010-04-30 18:43
0

Har inte mött så många skygga Maine Conner, men det finns ju alltid skyggare individer vilken ras man än pratar om.

Jag tycker ni ska välja den ras som känns bäst för er, men att ni ska vara nogranna med valet av vilken kattunge som följer med hem.

Försök se det hur er nuvarande coonis perspektiv å försök välja en kattunge som skulle passa bra tillsammans med honom, men även med er och era önskemål :)

Det ska säkert gå bra ska ni se :D

Eagles
2010-05-08 02:27
0

Jag skulle vilja säga tvärtom…Jag har inga maine cooner som är skygga. De slåss om att få sitta bredvid i soffan och dom följer med en överallt.

Väldigt vänliga, kontaktsökande katter. Det var därför jag fastnade för mco från början.

Fillefax
2010-05-31 17:56
0

Tack för alla tips! Har nu varit och hämtat en liten ragdoll-kille, den busigaste i kullen! Efter tre dagar busar han ihop med min coonis så mattorna ryker!!

SidenMoare
2010-05-31 19:39
0

VAd roligt med en ny kompis tilll din katt.

Det verkar ju gått bra med anpassningen med eftersom de leker så vilt. Det kommer säkert att gå jättebra.

Lycka till med den nya krabatenSkrattande

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

NeverToLate
2010-06-01 23:04
0

Awwe lycka till med era sötnosar :)

Helona
2010-06-02 18:43
0

Grattis! Man kan ju inte leva utan coonisar……och raggisar! Flört