Hur tidigt kan man göra testerna?
Hur pass tidigt kan man göra HD resp. HCM-testerna på katten?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Rekomendationen är satt kring 1 år . Finns väl egentligen ingen anledning att testa tidigare än 10-11 månader då det inte är brukligt att para en katt som är yngre.

Man kan testa för HD från 10 månaders ålder, då har man gott om tid att hinna få resultatet innan HCM-testet som man gör vid 1 år.
Ibland när det är testdagar så görs testerna samtidigt så man kan testa även hjärtat vid 10 månader även om det är tex sällsynta testdagar osv. men givetvis är det bäst att invänta 1 årsdagen eller kanske ännu senare om man inte planerar para väldigt snabbt inpå.
HCM-testet är färskvara och därför är det ju mest med så nytaget som möjligt när det är dags för parning.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

OK TAck!
HAde läst om HD vid ungefär 10 månader men aldrig sett något specifikt för HCM-testet.
Skall väl testa Song i okt-nov. tänkte jag då är hon 10-11 månader. För att sedan förhoppningsvis kunna para henne i jan-feb-11 någonting. Men katterna har ju sin egen agenda så mina "planer" är ju inte säkert Songs planer. Vet ju inte när hon sätter igång att löpa tex. Men jag tänker att det kanske är som hennes mamma vid 1 års ålder. Men jag får se vad "Damen" vill i höst
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor